Gå til innhold

Mmr vaksinen...kan den utsetts?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og tenker på at sønnen min skal ha den vaksinen til uka, men jeg er ikke sikker på om jeg vil at han skal...

Den er mot meslinger, kusma og røde hunder ikke sant?

ja jeg vil at han skal få den, men ikke NÅ!

Jeg vil vente til han blir større, kanskje 6 - 7 år. Det er til syvende og sist mitt valg om han skal ha den eller ikke, men jeg vet at det kommer til å bli en så stor diskusjon på hs at det ikke føles at det virkelig er mitt valg....

Hva kan jeg si til mitt forsvar? _kan_ han få den vaksinen når han blir så gammel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvet ikke om du kan utsette den så lenge. Den MMR vaksinen skal tas når barnet er ca 18 mnd og 12 år. Det er ett vist antal år det skal väre i mellom de.

Vi tok den forige uke vi.

Skrevet

Vi utsatte den til hun var nesten to år. Ikke no problem det iallefall..

Skrevet

Hei,

Vi valgte å utsette MMR for vår datter. Hun er nå snart 20 mndr gammel. Jeg har generelt vært litt skeptisk pga. mange debatter frem og tilbake om vaksinen i endel tilfeller kan gi store bivirkninger. HS sa det var helt greit å utsette, og at vi kunne gi beskjed når vi ønsket å ta den. Har tenkt å prøve å lese litt mer om dette, for å gjøre oss opp en mening basert på flere fakta før vi tar en avgjørelse.

Vi ville også vente fordi datteren vår lå endel etter i vekt, og jeg vil at hun skal være i skikkelig god form før hun evt får vaksinen (kun min mening - ikke noe medisinsk holdepunkt for dette så vidt jeg vet).

Det skal vel uansett være opp til foreldrene å avgjøre hva man ønsker å gi av vaksiner til sine barn?

Jeg er i utgangspunket positiv til å vaksinere mot svært alvorlige sykdommer, men jeg er litt mer skeptisk til MMR. Har jo selv hatt alle disse barnesykdommene som liten, og mange andre med meg. Som sagt, får lese litt mer om dette, så skal vi bestemme oss.

Skrevet

Hei poda

Jeg vil anbefale deg til å be om monovaksiner ( en vaksine om gangen) i stedet for at det skal være en trippelvaksine. Det skal være mye mindre belastende for kroppen.

Skrevet

Hvor finner dere info om dette? Jeg vil gjerne utsette så lenge som mulig og veldig gjerne lese mr om den vaksina,men aner ikke hvor..

Skrevet

Det spørs hvor dypt du vil sette deg inn i temaet. Alt fra søk på nettet til å lese artikler om emnet. Men du bør iallefall etterstrebe på å lese så balansert info. som mulig.

Du kan sikkert lese om vaksinen på folkehelsen, men den vil nok være vektet positivt. Jeg sier ikke at de farer med unsannheter, men vektingen kan kanskje være skeiv.

Jeg vet det er skrevet en tråd om dette tidligere på dette forumet som handlet om bivirkninger.

De fleste artikler jeg har lest handler om selve bruken av tripellvaksine og eventuelle bivirkninger av at en faktisk bruker tre vaksiner på en gang. Noen medisinke miljøer mener at dette representerer en ekstrabelastning på kroppen, slik at dette vil gi kunne gi bivirkninger som f.eks feber og andre milde symptomer.

Ser en kynisk på dette med vaksiner så kan en si jo flere som vaksinerer sine barn, desto mindre risiko er det jo for at dine barn vil eventuelt få sykdommen. Men da står en ovenfor et moralsk dilemma at en blir en "freerider" på at andre vaksinerer sine barn.

Og sist men ikke minst. En kan bli skikkelig syk av disse sykdommene og da spesielt følgesykdommer som en konsekvens av disse. Hvordan ville en da takle det, når en vet at dette kunne vært unngått med en vaksinering?

Skrevet

Det er en egen debatt om dette her inne på dib; vaksinedebatten. Der er det mange i samme situasjon. Der finner du bla tips om en del lesestoff som kan være greit å ha med seg når man skal ta denne avgjørelse på vegne av barna sine. Viktig å prøve å finne så objektiv informasjon som mulig, slik at man ikke føler seg feilinformert.

Skrevet

Ja jeg skrev et innlegg på vaksinedebatten, men der er det så lite aktivitet så jeg la inn et innlegg her også:-)

Jeg vet jeg kan lese på folkehelsa, men for å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg kan stole på det de sier. Hun som ble intervjuet i den dokumentaren på TV2 løy til en hel nasjon og hvordan kan jeg da stole på de andre der?

Jeg er intr i objektiv info, men aner som sagt ikke hvor jeg skal finne den.

Uansett så vil jeg nok ringe hs og avlyse timen.

Jeg holder tråden litt oppe så kanskje flere kan skrive noe som kan hjelpe meg litt.

Takk!

Hilsen HI.

Skrevet

Det med den dokumentaren på tv2, var ikke det om hjernehinnebetennelse-vaksina da? Ikke MMR vel?

Skrevet

Når det gjelder TV2-dokumentaren, så forsto jeg det som at det er en vaksine som man ikke lenger bruker i dag.

Det jeg ville tenke at er det skumleste med å ikke gi barnet mitt MMR-vaksinen er at det i dag er så liten sjanse for å bli smittet av det som ung. Ja, vi hadde disse sykdommene, men da var de vanlige og smittet mens vi var små. Det aller farligste, slik jeg har forstått det, er hvis man får disse sykdommene i voksen alder.

Jeg har fortsatt så stor tro på norsk helsevesen, at jeg er helt sikker på at de ikke hadde gitt denne vaksinen til alle norske barn, hvis det ikke vært store helsemessige gevinster ved det. Det finnes masse informasjon om dette på internett, men vær for all del kritisk til kildene. De store annerkjente medsinske tidsskriftene har jo f. eks ikke greid å finne noen sammenheng mellom MMRF og autisme.

Skrevet

Du er i din fulle rett når du vil la være eller du ønsker å utsette vaksine. Det må helsestasjonen bare finne seg i. Jeg vil tro at du virker sterkere dersom du enkelt og greit gir beskjed om dette uten å legge frem en masse grunner for hvorfor. Hvis du oppgir grunner, inviterer du til motargumenter som du i din tur kanskje ikke kan svare på.

Jeg personlig blir litt oppgitt over folk som vil la være å vaksinere for sykdommer som kan få alvorlige følger. Det fungerer i beste fall så lenge de fleste andre vaksinerer barna sine. Hvis mange tenker som deg, vil meslinger, røde hunder og kusma få et oppsving i befolkningen igjen med de omkostninger dette innebærer.

Men som sagt, vaksinasjonsprogrammet er frivillig og helsestasjonen har ingen rett til å kreve et svar på hvorfor du reserverer deg og de har heller ingen rett til å prøve å overtale deg til å la ham få vaksinen allikevel.

Skrevet

Her er litt lesestoff. Dette er det mest objektive jeg kunne finne:

Septemberutgaven av bladet Mat&Helse fås kjøpt på narvesen, har flere informative artikler skrevet av .

Det finnes også en liten bok, eller et hefte, som heter "Fordeler og ulemper ved vaksinasjon". Den er på svensk og er skrevet av en svensk barnelege som heter Jackie Swartz. Han har endel gode poeng som det kan være verdt å sette seg inn i. Det kan kjøpes hos Antroposofisk bokhandel i Oslo, de har også nettbutikk. Det koster ca 125 kroner.

Videre kan et hefte fra Vaksineopplyset Voreldre (VoF) som de kaller for Samlehefte, kjøpes for en rimelig penge. Det handler om sykdommene som det vaksineres mot, og om hva de sykdommene eventuelt innebærer. Ring i såfall VoF hvis du vil bestille det.

Studer, Hans P; Vaccination - A Guide for making personal Choices

Omtale: Denne boken er skrevet for "alle". Denne boken passer for usikre foreldre eller terapeuter som ønsker bedre innsikt i å vurdere sykdommenes risiko opp mot vaksinenes. En av få bøker som fremstiller stoffet objektivt.

http://www.alternativmedisinsk.no

Her har de flere bøker om vaksiner.

Denne stiller en del kritiske spørsmål som kan være vel verdt å sette seg inn i:

Boka "Sannheten om vaksiner" skrevet av R E Hanssen

Skrevet

Jo den var om hjernehinnebetennelse ikke MMR, men om en person sitter og lyver på tv så kan jeg heller ikke stole på annen info derfra heller.. Dessuten vil ikke den infoen være objektiv og det er det jeg er på jakt etter.

Skrevet

Men jeg ikke imot vaksinering. Gutten min har fått trippel, men vi utsatte også den litt, men bare et par mnd. Det er bare det at jeg vil vente til han blir litt større:-)

hi

Skrevet

Vi har ikke satt MMR på noen av ungene, selv om eldste er 3 år. Det er du som bestemmer om du vil og når du skal sette vaksine. Du trenger altså ikke noen annen unnskyldning ut over at du ønsker å vente. Ingen kommer til å spørre noe mer om det, i alle fall har ingen sagt noe til oss. Faktisk skulle jeg ønske de hadde sagt noe, f.eks. fortalt litt om hva vi bør og ikke bør gjøre når vi ikke setter vaksine.

Skrevet

Hvis dere har jenter, ville jeg uansett anbefalt å få tatt vaksine mot røde hunder. Jeg har ikke den selv, og gikk hjennom et helt svangerskap og var redd for å få røde hunder (noe som kan gi skader på fosteret). Heldigvis gikk det bra, og nå skal jeg prøve å få tatt vaksinen (i tilfelle vi vil ha flere barn ;-)). Det er forøvrig ikke veldig enkelt, men jeg kan komme tilbake med mer info om det når jeg har funnet mer ut av det.

Har forresten utsatt vaksinen av datteren vår selv, fordi hun har vært konstant forkjølet siden august... Men når hun blir frisk igjen, skal vi ta den.

Skrevet

Ja da. Vaksine er helt frivillig. Jenta mi fikk den når hun var 3 år. Gutten min har jeg ikke gitt ennå og sskal vente leeenge om jeg i det hele tatt gir den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...