Gå til innhold

Samletråd -gode leggerutiner og tips!


Rikken

Anbefalte innlegg

I mangel av egne tips og rutiner er jeg spent på respons! Jeg regner med at det ikke bare er jeg (vi) som prøver oss frem i forhold til det å legge de små på best mulig måte. Vi har egentlig god struktur på døgnet, men hittil har vi gått med lillesnupp på armen for å få henne til å sove om kvelden.. og det er jo ingen evigvarende metode, ikke minst fordi jenta begynner å bli tung! Stakkars, knirkende rygger... :)

 

Hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gir han mat ca kl åtte om kvelden også bare legger vi han i sengen, og da sovner han bare.

Har gjort det helt i fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kvelden kommer har vi bare lagt gutten vår i sengen, og så sovner han av seg selv. Noen ganger ligger han og titter litt først, andre ganger sovner han nesten umiddelbart. I starten la vi ham 23-24, men dette forskjøv han litt av seg selv, og siden han var ca fire uker har vi lagt ham omkring halv åtte... Har ingen spesielle leggerutiner heller. Vi verken bader, bytter til pysj, synger sanger eller noe... (Men jeg har lurt på om jeg skal begynne å innføre at vi synger en fast godnatt-sang)

 

Det jeg i hvert fall har funnet ut er at dersom han absolutt ikke vil legges, så skriker han ganske så tydelig. Da bruker jeg å ta ham opp, roe ham ned og så forsøke igjen etter to minutter. Forsøker også å unngå å ta ham ut av soverommet når vi har lagt ham for kvelden. Og så har vi det mørkt og stille på soverommet etter leggetid. (Men prater og har lyd på TV'en i stua, synes det er greit at de blir vant til å høre litt lyder rundt seg.)

 

Og så bruker vi sengen kun til nattsøvn, vet ikke om det kan hjelpe noe. På dagen sover han i vogna si, på gulvet, i fanget, i sofaen... Prøver å tydeliggjøre døgnet ved å ha endel dagslys på dagen... Men det kan jo bli vanskeligere nå som mørket er i ferd med å senke seg over Norge! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa vår legger seg sent enda. Vi skifter på henne og tar på pysj i 20 tida når vi legger toåringen. Hun får masse mat, både pupp og flaske i 22tiden og nytt bleieskift, og legger henne da i senga si. Hun ser litt på bamsene eller sovner med en gang. Hun ligger ikke i senga på dagen, da sover hun i vogna eller i sofaen. Vi har det mørkt på rommet, og prater vanlig nede med tven på sånn at hun hører vi er der.

Har prøvd å ikke vugge henne i søvn på natta, gjorde det med to åringen og slet lenge med leggerutiner på henne når hun ble eldre da. Så har lært litt denne gangen av "feilene" våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sistemåltid kl 20. halv 9-9 har han tatt natta og sover tl 6-6.30, av og til har han slått på stortromma og sover til 8. gjort fra han var 10 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldig! her er vi våkne hundre ganger hver natt, spiser minst tre ganger om natta, selv om jeg gir mat når jeg legger meg. Håper det bedrer seg snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han legger seg aldri før i 21 - 23 tiden og spiser alt fra 2-4 måltider pr natt. Var det samme med vår eldste sønn som nå er 3 år. Hadde vært godt å få noen flere timer med søvn, men det blir sjeldnere natt måltider etterhvert og når barnet er 6 mnd skal det være unødvendig å gi mat på natten. Det er jo ikke så lenge til :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med søvn har jeg tenkt mye på :-) Marius er glad i puppen...Har funnet ut at han sovner mye lettere på egenhånd (uten pupp) når han er mett og god (selvfølgelig), og det blir han nesten bare ved å få en tilleggsflaske med mme siden jeg har lite på kvelden. Jeg har vært litt redd for om dette vil påvirke mm-produksjonen, men han spiser likevel masse døgnet rundt. Stor gutt!

 

Hvis han ikke får tilleggsflasken må jeg puppe han i søvn. Dette er jo forsåvidt en lett og grei måte å få han til å sove på. Har sett at han kan klare å sovne med pappaen sin hvis det er nødvendlig (han bruker bare litt lengre tid og må gi mme).

 

Er det flere som gir mme om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg gir en flaske med mme...

Begynte allerede da gutten var tre uker. Følte liksom at puppene var tomme på kvelden, så da var det greit å gi litt ekstra. Men han drakk sjelden mer enn 40-50 ml.

Nå drikker han bare 10-20 ml ut av flaska, så jeg gir ikke hver kveld lenger. Men selv om han ikke drikker mye, gir jeg hver annen/tredje kveld, bare for å forsikre seg om at han fortsatt husker hvordan han skal drikke av flaske. Helsesøster mente at det ikke var nødvendig, lært var lært, mente hun. Men har sett andre her sier at etter et langt opphold har de "glemt" det, så jeg holder nå på... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt carina:-)

Men pass på så han ikke blir sugeforrvirret, slik som min!!

Derfor er det egentlig slutt med flaske for vår del (om ikke det er helt nødvendig iblant)

Men tror jeg sprekker litt på det i kveld, for nå har ikke gutten sovet mer enn 2 timer tilsammen heeele dagen! Så tenkte å gi han litt mme så han fikk sovet litt; gutten er jo konstant rød rundt øynene stakkars:-( og spiser hver halv time...

 

Føler forresten jeg ikke kan bidre så mye til denne tråden, hehe, pga her er det bare krøll i leggerutiner og netter og alt mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...