Gå til innhold

Hvis noe er "galt" med babyen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vises det på UL i uke 18? Skal til første sjekk da. Da er det jo ingen vei tilbake, men bare lurer litt på om det går an å få greie på. Om de evnt. opplyser om slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan se om det er alvorlige mangler/defekter på fosteret og du kan da få tilbud om senabort. Og ja, de vil opplyse / fortelle deg dette. Men, ikkje tenk så mye på dette, det går nok sikkert bra :)

Skrevet

ok. Jeg tenker ikke så mye på det. Bare kom på det da jeg så noe om UL i ste :)

Takk for svar:)

Skrevet

Tror det er en del ting de ikke kan se i uke 18. Nakkefolden (Downs syndrom) må f. eks, sjekkes i uke 12 og 13. Skal selv til ultralyd imorgen for å sjekke nevralrørsdefekter. Har økt sjanse for dette og får derfor god oppfølging. Nevralrørsdefekter kan visstnok sees mellom uke 12 og 15. Er ikke helt 100% sikker på ukeanvisningene, men disse to tingene kan man ikke se på ultralyd i uke 18.

Skrevet

De sjekker fosteret fra a-å på ordinær ul...

Kan jo være, i noen tilfeller at de overser noe, men tror det meste som kan oppdages blir sett da...

jeg var på ul i uke 12, da så de ingen "feil" på gutten min, men i uke 17+6 så de at han blir født med tarmene på utsiden av magen. Fikk masse informasjon og kjempegod oppfølging av legene. De har plikt til å opplyse om avvik. Er det veldig store avvik, ikke forenelig med liv, får man tilbud om senabort.

Skrevet

vet om en som var på UL i uke 17 eller 18.. De sa ikke at noe var galt. Og når jenta kom hadde den hjertefeil, den hadde ikke ører og rompa var forran!

Men tror de var veldig uheldige med ultralyden.. Normalt skal dem vel se sånt..

Skrevet

Jeg spurte om de kunne se f.eks downs på UL. Han sa nei, det kan vi sjelden. Det er til og med vanskelig å se for foreldre når ungen er født. Det de faktisk kan se det på, er at f.eks et ben er kortere enn det andre. Men det er vanskelig sa han. Han spurte om jeg var bekymra siden jeg spurte, men neida sa jeg.. Men har hørt at de kan se væske i hodet dersom det er downs. Men det var visst ikke tilfelle.. Så ikke tro alt dere hører...

Men ikke bekymre deg om at noe er galt med ungen. Da blir du gal...

Skrevet

De kan nok se mye ja, men ikke alt. Jenta vår ble født med svulster på hjernen og på hjertet uten at dette ble oppdaget på ul. Heldigvis skjer dette veldig sjelden! Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...