Én til Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg kan virkelig INGENTING om barnevogner.. vet ikke forskjell på duo og kombi, og aner ikke hvilket merke jeg skal velge eller hva jeg skal spørre om i butikken.. Eneste jeg vet er at jeg skal bruke en som funker bra i byen. Sukk! Hvor begynner man? Noen tips, anyone? ;-)
Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Hei:) vært der jeg oxo.. endte opp me tfk joggster twist.. bor i byen jeg oxo.. http://www.buggy.de/joggstertw.php veeldig fin synes jeg ihvertfall
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Hei.. Slapp av og senk skuldrene.. Du går til forskjellige butikker med forskjellige merker og sier du skal kjøpe vogn men vet ikke hvilken, eller hva som er best for deg og barnet.. Selgerene er som regel greie og vil hjelpe, men pass på de som vil "prakke" på deg unødvendige vogner som du ikke har bruk for.. Jeg vil anbefale Simo, jeg og mange fler syns de er best, jeg har prøvd Quinny 3 hjuling, den vogna tippa 3 ganger med barnet inni og den hadde vi ikke lenge.. Brio kombi har vi også prøvd, bagen ble for fort liten (det gjelder vel alle kombi) var generelt sett ikke fornøyd med vogna (det var teleskop stang på den og aldri mer slik for min del).. Har brukt Simo bagvogn til mine 2 og det samme blir det for den 3, spesielt bra med disse vognene er at det er masse plass. Når minsten er vokst ut av bagvogna, blir det Simo sportsvogn, på disse vognene er ryggen lang, (den lengste liggelengden på sportsvogn).. Dette er hva jeg syns og liker.. Det er masse vogner og foskjellig smak.. Fin DIN vogn.. Lykke til..
Larviksjenta. nr4? Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 enig med lucie. Jeg synes simo er best, og alltid vært fornøyd med det. Har kjøpt simo duo denne gangen.. Kombi betyr: at det er en bag som ligger løst inne i sportsvogn delen som du kan ta inn og ut. Duo er: da er vognen først en bagvogn og så når barnet er ferdig med å bruke bag, så tar man av den og setter på sportsvogndelen.. Gå til forskjellige forhandlere eller les på forskjellige sider så blir du nok litt klokere på hva du ønsker... Noen sider jeg vet er: www.emmaljunga.no www.simo.no er andre vogner også inne på disse sidene.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 jeg har nå hatt 7 vogner, og emmaljunga er såklart best. de kommer ut med en ny i desember en 3 hjuling. så man kan sette på en bag, det er romslig. du er jo åsså smart duo, der får du med i prisen, vognpose,stellevæske. er god vogn, men duo edgen er bedre, gå inn på www.emmaljunga.no
Nuffa Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg ville kjøpt/lånt en brukt bagvogn først. Vet at det er veldig fristende med splitter ny vogn til den splitter nye babyen, men det er først når du har trillet i noen uker at du virkelig finner ut av hva slags vogn du vil ha/trenger. Vanskelig å finne ut av hva slags vognbehov man har før barnet er født.... Ellers er jeg en svoren Bugaboo-, og One tree hill- tilhenger.
LegallyBlond Skrevet 25. oktober 2006 #7 Skrevet 25. oktober 2006 Ser du har fått mange gode tips over her. Enig med at det i noen tilfeller kan være lurt å starte med en bagvogn, disse er veldig bra for babyen å ligge i og du får tid til å finne ut hvilke behov du faktisk har når det gjelder vogner. Duo-vogn = ett understell med to deler, en sporstvogndel og en babybag. Fordel er at den gjerne er litt lettere enn kombivogn når en bruker babybagen og at bagen er større og dermed kan brukes lengre. Kombi-vogn = sportsvogn med babybag oppi sportsvogndelen. Fordel er at bagen lett løftes inn og ut av vognen og er lett å bære med seg, f.eks om babyen skal sove i bagen i besøk eller om du bor i blokk der du må sette vognen igjen nede. Det som er viktig den første tiden er at babyen ligger godt og at det er god demping/fjæring på vognen. Vogner som one tree hill eller easywalker (trehjulsvogner) har ikke demping. Der fungerer sittedelen som en hengekøye så en trenger ikke demping, men babybagen har ikke denne effekten. Dermed er det lett for at babyen ligger å rister oppi der. Så om du velger å gå for en sånn type vogn (som er helt fantastiske sportsvogner) ville jeg ha starta med en enkel bagvogn først, og bytta når babyen er klar for å sitte oppe. Ellers er dette vurderingsmomenter: - må du mye opp og ned trapper?? Da bør du satse på en lett vogn. - har du liten plass hjemme, eller i bilen? da bør du ikke kjøpe for stor vogn, de tar mye plass -reiser du mye kollektivt bør vognen være lett og god å manøvrere -går du mye på ulendt terreng? Da bør du ha en vogn med god demping og litt store hjul (iallefall unngå små hjul) Dette gjelder også om du bor steder med mye snø. -om du er høy eller lav bør du unngå lave/høye vogner. Velg en som er behagelig å trille, og tenk på at du skal løfte babyen mye oppi og utav vognen -vil du ha en vogn der barnet kan sitte vendt både mot deg og fra deg? Mange trehjulinger er kun forovervendt. Dette er spesielt viktig å tenke på første leveåret, da barnet KAN reagere om det ikke sitter vendt mot deg (blir redde/usikre) - hvor stor/liten er den sammenlagt og hvor mye veier den, inkl. understell, hjul, bag, sportsdel osv. -hvor lang er den i ryggen/liggelengden? Om barnet skal bruke vognen en stund bør liggelengden iallefall være 90 cm (som er standard i mange vogner) Ser at du har et kriterie om at den skal funke bra i byen. Vil du ha en vogn både som bagvogn og sportsvogn ville jeg anbefale å ta en kikk på emmaljunga city jet med city bag. Super å trille i byn, men ikke hvor det er veldig mye snø.Link: www.emmaljunga.no Kombi/duo-vogner med tre hjul og svingbart framhjul og vendbar sittedel er også gode i byen, men etter min erfaring litt tyngre enn de vognen som bare er framovervendt (barnet sitter fra deg). Forslag til slike vogner er: -Bebe confort high trek skal være veldig bra, og har stor og god bag(denne er også lett). Kan se den på www.babykos.no. -teutonia spirit S3 får mye skryt, se www.teutonia.com -quinny freestyle comfort 3 xl får både skryt og mye pepper. MAnge som klager på at den velter fort. - jane slalom vognene skal være gode og vendbare, vet lite om den - hartan skater har en modell som er vendbar og har hørt mye bra. Har ikke link. Tror rudo barnevognhuset i oslo selger denne vognen iallefall. -herqules raptor 3, husker ikke linken, men kan søke. Har hørt at disse er svintunge. Går du for bagvogn først, kan ville jeg anbefale enn lett trehjuling med svingbart forhjul som vogn nr.2 hvis du er mye i byen. Vi har hatt one tree hill urban jungle, den er helt super + god i terreng. Men også tfk (litt tyngre)og easywalker er gode vogner. One tree hill - www.onetreehill.nl eller www.biteringen.no for bilder og info Easywalker - www.easywalker.no tfk - jeg har ikke link GT safari- jeg har ikke link (denne er forholdsvis billig iallefall) Quinny buzz eller quinny speedy(denne er kort i ryggen) - www.quinny.com Finnes også en hel haug med andre trehjulinger med svingbart forhjul, disse tre er blandt de mest populære. Simo, Brio og Emmaljunga har gode bagvogner med skikkelig demping. Men de er litt store og tunge. Link: www.engbaby.com (brio og simo) www.emmaljunga.no Små og lette firehjulsvogner kombi/duo er: emmaljunga city cross (11 kg som bagvogn, 13 som sportsvogn) -www.emmaljunga.no teutonia mistral - 11 kg - www.teutonia.no Begge disse vognene får mye skryt!! Håper du fikk litt brukendes info her nå, har tilegnet meg litt kunnskap etter noen år som vogngal =) Ellers et veldig godt tips det med å gå på butikkene, se vognene, prøv å kjøre dem, se dem sammenlagt og se ryggenstillingene i sportsvogndelen. Om du har mann/sambo, få ham til å prøve å løfte vognen. Prøv å svinge med vognen når du går, og se for deg hvordan den er å vippe opp kanter, ta opp/ned trapp. LAt som du løfter babyen opp og ned i vognen, at du ikke må løfte høyt eller veldig lavt. Ulike butikker selger ulike merker, så det er verdt å besøke noen butikker. Og som hun over sier, de felste i butikkene er flinke og hjelpsomme, men noen prøver å prakke på deg alle mulige vogner. Vær litt selektiv og prøv selv også. Ulike mennesker har ulike behov!! Lykke til med vognkjøp!!!!
CB-BabyBoy Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 *Tutta&Teo" - må bare si at det var et fantastisk bra innlegg! Så mye informasjon om noe som er veldig vanskelig. Skal ikke kjøpe vogn enda, men dette var helt supert
LegallyBlond Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 Takk, takk =) Fint at innlegget er til nytte!!
Én til Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2006 WOW - tusen tusen takk for et FANTASTISK innlegg, tutta&teo!!! Dette skal printes ut og lamineres og henge rundt halsen på min rundtur i butikkene ..hehe Veeel, kanskje det holder med en print i veska.. men uansett - takk igjen! Sikkert flere som får nytte av din kunnskap også :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå