PetuniA *HøygraviD* Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg satt å leste på et innlegg om alkohol og sånn,og så slo det meg at "alle" her virka som det var et must å drikke på julaften? (Ikke når man var gravid,men for fedre og ellers...) Hvor kommer egentlig det fra at man må ha masse å drikke på i jula? Jeg kommer selv fra et hjem der de ikke akkurat var gniene på drikkevarene i den perioden,og jeg syntes ikke det var noe spesielt gøy da jeg var mindre. Jeg mener at det ødelegger veldig mye for barna,og både jeg og sambo er fullstendig imot fyll og barn. Det går jo selvfølgelig ann å vise at man kan ta en øl,og bare den. Men det er jo ikke noe koselig for barna å se foreldrene forandre seg så fælt av drikke. Men kanksje jeg bare er for sneversynt?
Vimsetrollet Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Enig! Mine barn skal aldri se hverken meg eller pappaen sin full!, hverken i jula eller andre anledninger! Det er ikke noe koselig. Når det gjelder jula er jeg vant til at de voksne drikker øl og akkevitt eller vin til maten, og kanskje en cognac eller likør til kaffen, men ikke noe mer enn det. Dette synes jeg er helt ok, så lenge det bare er kos, og ikke fyll! Men det innebærer selvfølgelig at man må vite når man skal stoppe.
Love2bemom Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Her var det vel snakk om et glass vin eller øl til maten...var ikke værre enn det...Tror ikke de fleste driver å drikker seg fulle på julaften! Spes ikke hvis det er barn til stede. Å kunne ta seg en god vin til go mat, det synes jeg man skal,hvis man ønsker det.
Gjest leelu23 HØYGRAVID Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Ingen i familien min drikker.. Helt seriøst. Ingen som liker det.. så hvordan jeg har blitt så tørst skjønner ikke jeg.. det hender tante tar seg en lett-øl til julemiddagen.. ellers går det i brus.. Så den tradisjonen vil jeg føre videre nå som vi skal bli foreldre selv.. både meg og samboer er ganske tørste.. men kunne ikke falt meg inn at ungen vår skulle sett oss brisne eller fulle.. Må legge til at jeg snøvler etter 2 glass vin.. så her blir det ikke engang ett glass vin til maten
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg kan ikke se noe galt i at jeg og samboer tar en øl eller to til maten på juleaften(eller en annen dag for den sak skyld) om barnet er i nærheten.Har en stor jente på 17 år,som har sett meg gjort det,men selvfølgelig drikker jeg meg ikke full.For det første det er ikke kjekt for barnet,andre rundt meg,eller for meg selv,men hvis jeg ikke får en flaske øl til pinnekjøtte,da er halve middagen borte synes nå jeg.Så kan jeg kanskje ta en likør senere på kvelden,men ikke noe mer enn det. I år har jeg en liten gutt på ca 1 mnd på juleaften,har da tenkt å pumpe meg før middag og ta en øl til maten,da har jeg mat til å gi ham en gang og så er alkoholen uten av melken,når han trenger mat igjen,ser ikke noe galt i dette. Blir litt irritert jeg,på folk som ikke kan vise barna at de kan drikke med måte,det har vist seg i flere undersøkelser at der barn vokser opp med at mor og far kan ta et glass og stoppe med det,der får barna også et avbalnsert forhold til alkoholen.Der barn ikke ser mor og far kan ta noe drikke,blir det spenndene og de drikker gjerne i ung alder.Der barna har sett mor og/eller far missbruke alkoholen,der kan det slå ut to veier,enten missbruker de alkohol selv,eller de avskyr det som pesten. Barna har godt av å se at mor og far kan drikke med måte også på juleaften.Min datter har aldri reagert på dette.Jeg har heller ikke reagert på at mine foreldre har gjort det.Blir så forbann på de der pekefingrene som alltid skal komme når det gjelder alkohol.Ikke alle må drikke seg fra sans og samling om de ser en flaske med alkoholholdig drikke.
selfangerkjerringa Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg kommer fra en familie med moderat til lavt alkholkonsum. Først etter jeg ble voksen ble det vanlig å drikke vin. Nå er det helt naturlig for oss å spise lørdagspizza hele gjengen - jeg, mannen min, datteren min på 2 1/2, mine foreldre og kanskje søs og kjæresten hennes - og mamma og mannen min tar et glass rødvin hver mens jeg drikker cola light, søs drikker saft, datteren min appelsinjuice og pappa munkholm. Jeg syns det er en fin ting at man viser barn at det går an å drikke alkohol uten å endre tilstand eller bli fulle. Et godt glass vin kan virkelig berike et måltid. En pils til grillmaten midtsommers er forfriskende godt - men de aller færreste blir verken brisne eller noe mer av det. Personlig mener jeg det er verre om foreldre drikker i skjul for barna, eller at de kun ser foreldre og alkohol i sammenhenger der man tydelig endrer adferd.
Ylva og Mathilde Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Har aldri sett hverken mamma eller pappa fulle (dvs mamma drakk seg brisen på hvitvin når hun skulle til gynekolog, fordi hun var så nervøs..), men vi serverer da juleøl til maten på julaften fordet! Jeg synes hele måltidet blir mye bedre da! Mmmmm... Juleøl... Ånei, nå fikk jeg lyst på det!!
selfangerkjerringa Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Akkurat Mannen min skal da selvsagt få drikke rødvin til julemiddagen, hvorfor skal han slutte med det bare fordi vi har ei datter på 2? Det GÅR faktisk an å drikke ett glass vin og en akevitt uten å drikke seg dritings, selv om det er en del her inne som påstår det motsatte.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Skulle ønske at HI kom på banen igjen og komenterte det som er blitt sagt i denne tråden.
ballong Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Med god mat hører det med god drikke, er ikke værre enn det for oss. Drikker ikke for å drikke, og drikker til maten;)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Ja,det er forskjell på drikke til maten og kanskje ta seg en likør til kos,og det å drikke seg full.Har en 17 år gammel datter,hun har aldri sett meg full,men har sett at jeg koser meg med et glass vin,eller ei øl
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2006 Hjemme hos oss da jeg var yngre var det vanlig å drikke før mate,under maten og etter maten. Og da snakker jeg om kaffedokter,likør og øl samtidig på bordet. Pluss litt diverse,og når foreldrene er fulle før maten er ikke det koselig
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 24. oktober 2006 Men når det er sagt så er det jo fint at folk faktisk har et sånn forbruk av alkohol som er sagt her før da.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 Ja,men nå er det jo ikke snakk om å drikke seg full da,men å ta noe å kose seg med til maten og kanskje litt etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå