Gå til innhold

Brev til sykehuset...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange av dere skriver sånn fødselsbrev til sykehuset, og hva tar dere med der?

Jeg holder på å formulere et brev, og det dreier seg i hovedsk om smertelindring...Noe mer man bør ha med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødselsplan for Big mama

Under fødselen vil jeg ha min mann sammen med meg hele tiden.

Til jordmødre og barnepleiere!

Vi gleder oss til å dele fødselsopplevelsen med dere. Vi har laget denne planen for å understreke noen av våre ønsker om hvordan den skal forløpe. Vi setter pris på om dere ser over denne planen, og vi gjør det gjerne sammen med dere. Vi har forståelse for at det kan oppstå situasjoner som gjør våre valg vanskelige, men vi håper at dere vil hjelpe oss med å komme så nær våre ønsker som mulig.

Takk!

Vi forventer at alle forteller oss om hva som skal skje til enhver tid, og at

ingen avgjørelser blir tatt uten at vi blir fortalt.

Vi håper personellet kan involvere mannen min så mye som mulig i det som skjer.

Følgende smertelindring ønskes (i ønsket rekkefølge): - Vi ønsker å spille medbrakt musikk.

- Varme bad, dusj, varmeflaske og massasje.

- Sterilvannspapler kan godt forsøkes

-Akupunktur hvis mulig - Lystgass

- Fentanyl, om nødvendig

- Epidural som siste utvei

Vi håper å unngå keisersnitt så langt det er mulig.

Vi vil gjerne ha tilgang til sakkosekk (henge på over senga) og fødekrakk da dette virker som naturlige fødestillinger for Big mama.

Big mama vil helst ikke bruke fødestol, da tyngdekraften er fin å ta nytte av!

Big mama foretrekker å ikke bli klippet opp hvis det kan unngås, og vil sette stor pris på hjelp for å hindre det - trykke på komando.

Vi vil helst ikke bli observert av grupper med studenter og annet personell.

Vi ønsker ikke å bruke speil eller kjenne på hodet når det er født.

Vi vil gjerne holde barnet vårt umiddelbart etter fødselen!

Mannen min ønsker å klippe navlestrengen selv.

Vi ønsker ikke å se morkake etter fødselen.

·Etter fødselen ønsker vi sterkt at Mannen min får være sammen med familien sin hele tiden, også om natten. Vi ville satt stor pris på privatrom, familierom.

Vi vil sette pris på støtte og hjelp med ammingen og med stell av vårt nyfødte barn, da vi er førstegangsforeldre!

Dette er min fødselsplan, hadde den med på sykehuset da jeg var innom med falske rier, og den ble tatt veldig godt imot av jordmor!!!

Skrevet

Hei !

Jeg skrev også et slikt brev forrige gang i 2003, og det ble veldig godt mottatt. Jordmor tok det til og med ut av journalen min.

Hun sa i ettertid at når hun kom på vakt og leste dette for så å gå inn på rommet så var det akkurat den personen hun hadde lest om.

I og med at det var min første fødsel så visste jeg ikke da hvordan jeg kom til å reagere på riesmerte så jeg skrev hvordan jeg ellers reagerer på sterke smerter....og det ble veldig lik reaksjon.

Jeg skrev ikke så utfyllende om ønsker og sånn, men litt om hvordan jeg er som menneske, og hvordan jeg oppfører meg.

Da jeg gjorde dette for tre år siden var det mange som lo litt og som ikke hadde hørt om dette før, men jeg tror det har mye for seg. Selv om jeg kom inn i full bevissthet (overtidstime) og kunne forklare meg der og da kunne jeg ikke gjøre dette til tredje jordmor på vakt.

Lykke til...

Skrevet

Oj, dette har jeg ALDRI hørt om! Fitt brev var jo kjempefint, Big Mama- jeg tror jeg er så frekk å kopierer litt fra det:) !

Skrevet

Jeg har ikke skrevet brev til sykehuset og har heller ikke tenkt til å gjøre det.

Skrevet

Big Mama sitt fødebrev var kjempebra :) Jeg hadde med et brev da jeg fødte i 2004, og har fått inntrykk både da og siden på at fødeavdelingene gjerne setter pris på et slikt brev. Det går selvsagt ikke an å detaljplanlegge en fødsel da en alltid vil være prisgitt andre faktorer enn de som kan planlegges, men det er en fordel om personalet vet litt om hva den fødende ønsker og ikke ønsker, særlig hvis det er noe spesielt.

Skrevet

Kjempefint brev Big Mama!!! Dette gav meg litt mer inspirasjon til hva som skal stå i brevet.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å skrive ett sånn brev. Jeg liker å ta ting som de kommer. Men jeg ønsker å føde uten smertelindring om det er mulig. Jeg tror jeg tåler mye smerte.

Skrevet

Ved forrige fødsel hadde jeg fylt ut en "fødselsplan" eller noe sånt som jeg hadde fått utlevert på kontroll hos jordmor. Da jeg ble innlagt på fødeavd. gadd ikke jordmor å se på denne engang. Ingen av mine ønsker ble tatt hensyn til. Får håpe dere er heldigere med jordmor. (Men jeg var vel maks uheldig). Eller krev å få ny jordmor om dere er i stand til å tenke klart (noe jeg ikke var).

Skrevet

Det er jo klart at det ikke går ann å planlegge en fødsel, men hvis ting går greit og ikke det blir noen krisesituasjon, så ønsker jeg i alle fall visse ting fremfor andre! Jeg vet jo med meg selv at ting kan snu, som fødestillinger, men det er jo jordmor klar over og vant til

:-)

Jeg og mannen min har sammen satt ned disse punktene som vi føler er viktige og riktige for oss, og jeg synes det er godt å ha det på papiret - pga vaktskifte og rett og slett huske på alt.

Jeg er nok litt av en planlegger - og har hatt behov for å slå ihjel endel tid i det siste:-) Og for å mentalt forberede meg til alle mulige situasjoner, har jeg satt meg veldig inn i fødsler. For meg har det vært viktig!

Det er bare å kopiere lista som et utgangspunkt! Det er jo ikke så lett å komme på alt alene heller ;-) Jeg har selv kikket på eksempler i bøker osv.

Skrevet

Tusen takk Big Mama 3 nov, fikk virkelig fart på brevet til sykehuset da jeg fikk se ditt som var så bra skrevet. Tusen takk for at du delte det med oss her inne, sikkert mange som har hentet insipasjon fra deg nå.

Var på tide jeg fikk skrevet et selv nå, da det er fire dager siden termin.

lykke til med fødselen

Skrevet

Skreiv ikke nå brev sist og har ikke tenkt å gjør det denne gangen heller æ....

Skrevet

Jeg skal antakeligvis skrive ned noen punkter om hva som bekymrer meg i og med at jeg hadde en traumatisk fødsel sist som så vidt gikk bra.. I tillegg har jeg streptokokk-B..

Men unnskyld meg.. Når jeg leste det brevet der så må jeg si det virker som om du skal behandles som en dronning og tror du er den eneste som skal føde.. Kreve kreve.. jaja.. jeg skal i hvertfall ikke skrive noe sånt..

Gjest leelu23 HØYGRAVID
Skrevet

Det er ikke nødvendig med sånne brev med mindre man har spesielle behov eller ønsker.

For meg som sliter med angst og div. andre ting er det 100% nødvendig med ett brev til fødeavdelingen.

Skal kun fortelle om meg og hvordan jeg reagerer på ulike ting, hva som må tas hensyn til osv. Jordmor skrøyt så av meg når jeg sa selv at jeg ønsket å skrive ett sånt brev og at hun mente det ville være veldig lurt i mitt tilfelle :)

Skrevet

Her er min fødselsplan.. Den ble tatt veldig godt imot av jordmor, hun lurte på om jeg hadde lest mye.. hehe.. jeg er jo førstegangsfødende..:)

FØDSELSPLAN FOR NYTTÅRSBARN*

Ledsagere:

Ved innkomst ønsker jeg:

· En gjennomgang m/jordmor ifht. fødsel og fødselsplanen.

· Klyx

· Informasjon i tilfelle keisersnitt

· Dersom babyen ligger i seteleie vil jeg ha keisersnitt.

Smertestillende:

· Epidural (lett, slik at jeg kan bevege meg rundt)

Evt. Pudenalblokkade og lystgass om vi ikke rekker epidural.

Under fødselen ønsker jeg:

.

· Å være lengt mulig oppegående

· At det snakkes rolig på rommet

· Dempet belysning i rommet

· At fosterhinnen punkteres tidlig

· At jordmor kommer med veiledning evt. forslag underveis etter behov

· Veiledning/instruksjoner fra jordmor på pusting og trykking under veene.

· (Å bli katetrisert v/behov)

· Å føde sittende evt. knelende i senga over en saccosekk. (Obs – jeg ønsker ikke å ligge på ryggen. Ønsker heller ikke å føde på fødekrakk. )

· Epsiotomi fremfor å revne.

· Vil ikke bli klappet eller strøket på.

· Ønsker å få kjenne på hodet når det er på vei ut.

· Å få babyen lagt rett opp på magen min

· At min mor klipper navlestrengen. Vil at den skal pulsere ferdig først !!

· Jeg ønsker hjelp til amming.

· Ønsker å få være litt alene etter fødselen sammen med ledsagere.

· Obs BT fall under fødselen ved epidural, jeg har lavt BT i utgangspunktet.

Ved et evt. keisersnitt ønsker jeg:

· At ledsagere får være med inn

· Å få informasjon underveis

· Å få se babyen før den stelles

For barseloppholdet ønsker jeg:

·

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...