Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #1 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg vil ha lengst mulig permisjon når den tid kommer, og lurer litt på dette med tidskonto... Hva skal dere gjøre? 80%, 100 % eller en tidskontoløsning? Skal pappaen ha stor del av permisjonstiden? Synes det er komplisert å sette seg inn i disse reglene for tidskonto...
plutseligbolle Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg skal i alle fall ha 80% for da varer det jo lenger. Og så har jeg jo ferie. Og jeg tenker at det er bra for pappaen hvis han får de ukene han har krav på sammen med knerten. Og bra for knerten i alle fall. Men det er vanskelig å tenke så langt fram. Har begynt å lure på barnehageplass og, tenk om vi ikke får plass!
bambi&bamse Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg skal ha 100% og skal søke om å føre over pappa permen til meg selv.
#Aurora har tre gutter# Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 har tenkt og tatt ut full permisjonmed 80%lønn. Fra og med 1 januar 2007 så tror jeg pappaene har rett til 6uker permisjon.Jeg går kun i vikariat så når jeg er ferdig med min permisjon så melder jeg meg arbeidsledig,regner med og ikke få noe stilling sånn midt i året for og se det slik.Og da kan jeg gå hjemme når far oxo har permisjon istedefor og ta feri.
Lillegutt skal bli storebror Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Har man lov til å ta ferie selv når man har permisjon? Jeg har tenkt å ta ti mnd med 100% lønn, trenger pengene, eller så ville jeg vært mest mulig hjemme med bebisen Men kan jeg altså ta fire uker ferie i tillegg til permisjonen jeg da? For da ser jeg plutselig litt lysere på det. Og en ting til, noen av dere som vet om jeg kan ta min del av permisjonen med 100% lønn, og om sambo kan ta sine 6 uker med tidskonto? Sånn at han jobber 50%? Går det an å dele det sånn? Jeg har nemlig bare 50% stilling fra før uansett...
#Aurora har tre gutter# Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Tror du kan ta feri når du har permisjon ja..men da er det liksom faren som skal være hjemme.No er ikke jeg helt sikker men tror det er slikt.Du kan ringe trygdekontoret og høre de kan dette mye bedre og det er mye som vi ikke vet om før vi spør.Lykke til.
findus Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg er student, og har ikke jobba meg opp noen fødselspenge-rettigheter, men får fra lånekassa. Vi gjør det sånn at jeg blir hjemme et halvt år (vårsemesteret) mens pappaen jobber, og så tar han et halvt års permisjon fra jobben mens jeg studerer neste høstsemester. Tror det skal gå helt fint, i hvert fall. Det (nesten) eneste jeg lurer på er om jeg får både engangsstønad og lånekasse-penger når pappaen skal få et halvt år med fødselspenger, og om det blir noe trøbbel med at hans fødselspengeperiode ikke starter før et halvt år etter at barnet er født. Jeg skal ta en tur på trygdekontoret en av dagene og høre hvordan det fungerer og hvilke skjemaer vi skal fylle ut. De må jo i hvert fall vite...:-)
Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Noen som vet når en bør søke på fødselspenge-ordningen? Hvor lenge før fødsel altså?
SpringBaby Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg har tenkt å ta permisjon med 100% lønn. Har veldig lyst at pappaen skal få vere hjemme med barnet de 6 ukene slik at han også kan få være ålene om ansvaret. Dette tror jeg er veldig bra for barnet, for faren og ikke minst for oss (pappen vil se hvor mye arbeid det er med et lite barn). Og man kan ta ferie i tillegg til permisjonen. Har også tenkt å ta tidskonto på slutten av permisjonen slik at vi deler 50%. Vel, vi får se hvordan det blir. Foresten ligger all infor om regler osv inne på www.nav.no (fødselspenger)
Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #10 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg har tenkt å ta ut 100% lønn den tida det går (10 mnd?). Jeg har heller ikke fast jobb, og tenker sånn at da har jeg 100% lønn som de får regne arbeidsledighetstrygda ut fra når den tid kommer, istedetfor å få ca 60% av 80%, det blir jo mye mindre enn det jeg er vant til nå.. Regner heller ikke med at noen blir så gira på å ansette meg i februar neste år (er lærer) når jeg har en 10-11 mnd gammel baby, så da får jeg vel etpar mnd til hjemme før jeg går ut i jobb, hvis alt går bra vel og merke!... (uff, må nesten signere med anonym, det ser jo ut på innlegget som om jeg er kjempekynisk.. ;-) hehe..
LINDA*** Skrevet 24. oktober 2006 #11 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg skal ta ut permisjon med 80% lønn. Da får jeg i utgangspunktet 54 uker. (Minus pappaperm = 48 uker.) Tror ikke pappan har lyst å ha 6 uker, i tillegg til 5 uker ferie. Så han overfører 3 uker til meg = 51 uker for min del. (Vi får ikke a l l e ferieukene sammen likevel, dessverre:(, så alenetid med knøttet får han uansett:) Jeg er av typen med lopper i ræva, så det skal jo bli et spennende kapittel å se hvor lenge jeg hæler å gå hjemme ett helt år :s Hvordan tilværelsen blir når h*n kommer ut er det jo ingen som veit. Kan jo hende jeg har "roa egga" etter fødselen og trives godt hjemme/hos mamma/gravidevenninner. Time vil show!
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg skal ha 80% lønn i ett år, Vi har funnet ut at det blir den beste løsningen for oss:)
Faylinn Skrevet 25. oktober 2006 #13 Skrevet 25. oktober 2006 Jeg ville egentlig at vi skulle ta ut 54 uker hvorav 12 av dem til pappaen, men så ble det økonomiske litt snudd på hodt her... Nå blir det 38 uker på meg og bare 6 på han med 100% lønn for begge. Jeg tar ut min 5 ukers ferie også, og forskyver dermed permisjonen litt ekstra. Mulig pappaen kan ta ut en uke eller to på slutten av sin permisjon også.. Jeg skal ikke være hjemme når pappaen har sine 6-8 uker, han skal få styre dagene selv. Sammen kan vi være når han tar ut ferie i min permisjonstid neste sommer. Deretter blir det dagmamma- mormor og tante som trår til inntil vi har barnehageplass.
kokko Skrevet 25. oktober 2006 #14 Skrevet 25. oktober 2006 Her skal vi ta ut 100% permisjon. det lønner seg mye mer enn 80% jeg kommer heller til å ta ulønnet permisjon når permisjonen er ferdig... jeg får heller spare de 20 % fra 100% lønnen... pappen skal få mer uker enn 6 uker. sist var han hjemma i 2 mnd... pappen og datteren de har et helt spesielt forhold...og det var godt å komme seg ut blant voksne... jeg skal i allefall ikke ha ferie når han er hima..blir jo ikke hans ansvar då... .min ferie vil jeg ta slik at vi får lenger tid med den lille. Vi får jo masse tid i lag... hans ferie + min permisjon... vi har jo aldri hatt så lang tid i lag før......
hjerte Skrevet 25. oktober 2006 #15 Skrevet 25. oktober 2006 Kjenner ei som jobber på trygdekontor, ho meinte at det er viktig å regne på om det lønner seg å ta 80 elller 100 %. Dette fordi dere kan tape penger dersom far har en godt betalt jobb og mor har 80% lønn. Husker ikke helt hvorfor det ble sånn, men var snakk om å kunne tape 9-10000 kroner. Men for all del, alle gjør det som passer seg sjøl best
Blåttkryss Skrevet 25. oktober 2006 #16 Skrevet 25. oktober 2006 Hei! Jeg har tenkt å gå hjemme med 100% lønn tror jeg...Men jeg har hørt man bare får max 4 uker +1 dag ferie tilbake.. Noen som vet noe om det? Og så det var noen som skrev de skulle overføre 3 av pappaens 6 uker til mamma... Går det? Trodde de 6 ukene var forbeholdt far, ellers mistet man dem jeg??
Mamman til Hedda & Hanna Skrevet 25. oktober 2006 #17 Skrevet 25. oktober 2006 80% og 54 uker, nå skal jo pappan ha 6 uker av de:) Så jeg tenkte jeg skulle ta 5 ukers ferie midt på sommeren, slik at jeg forlenger da permisjonstiden min med 5 uker, så jeg kan få litt ekstra fri:) Man har krav på 5 uke ferie uansett, har man opparbeidet seg til det så får man det:) Det skal bli godt med fri i et helt år:)
jubaloooo med to stk Skrevet 25. oktober 2006 #18 Skrevet 25. oktober 2006 Vi tror vi skal ta 100% i 43 uker. Da får far 100% lønn på pappapermen som er økonomisk gunstig. Så tar sannsynligvis han ut 2mnd perm u/lønn etter kvoten er brukt opp (dvs at vi sparer i de månedene vi får penger i permisjonstids, for å ha penger til den ulønnede perioden). Jeg regner meg tilbake i jobb ca ved 9mnd, så tar han 3mnd (mulig jeg tar mindre 8mnd og han mer 4mnd). Jeg skal høre om to timer ammefri i tillegg. og så har vi ferie begge to da. Vi er begge opptatt av at han også skal få masse tid med babyen, som betyr at jeg må ut i jobb tidligere.
findus Skrevet 25. oktober 2006 #19 Skrevet 25. oktober 2006 Trur det bare er lov å overføre dem hvis det er "spesielt gode grunner", men er ikke helt sikker på hva som telles som grunn? Skal sjekke det ut nå.
findus Skrevet 25. oktober 2006 #20 Skrevet 25. oktober 2006 Nå fant jeg det, på http://www.nav.no/1073746726.cms: "Overføre fedrekvoten til mor Det er kun sykdom som kan gi rett til overføring av fedrekvoten til mor."
2barns mamma i juli-08?? Skrevet 27. oktober 2006 #21 Skrevet 27. oktober 2006 Skal ha 80% slik at jeg får være hjemme lengst mulig å kose meg med lillegutt når han kommer ut Skal ta ut ferie'n min 5 uker fra slutten av juni t ut juli, og i disse 5 ukene skal pappa ta 5 uker av fedrekvoten sin slik at vi kan kose oss masse sammen i 5 uker! D blir deilig d!! Og når jeg skal begynne på jobb så skal pappa ta siste uke av fedrekvoten sin alene med gutt'n!
Kassiopeia Skrevet 27. oktober 2006 #22 Skrevet 27. oktober 2006 Vi skal ha 44 uker med 100% lønn. Av disse skal far ha 13. Ferien avvikler vi utenom så far har ferie mens jeg har permisjon og motsatt, på den måten får vi 6 sommerferie uker sammen. Jeg begynner i jobb når knøtte vårt er bare 7 måneder, men regner med å amme, så jeg får en time fri med lønn hver dag. Knøtte vårt må begynne i barnehage etter bare 9 månder, men da skal jeg jobbe 60 % ca et halvt år. Vi har tenkt å spare de 20% vi tjener på å ta 44 uker for å ha råd til dette. Det blir nesten det samme som 80% lønn og tidskonto, men far kan være hjemme på full tid i sin permisjon som han ønsker, også får han permisjon om høsten istede for vinteren.
Kassiopeia Skrevet 27. oktober 2006 #23 Skrevet 27. oktober 2006 Ja du kan ta ferie, men husk å melde fra til trygdekontoret og avtal med arbeidsgiver. Far må ikke være hjemme. Jeg er nesten helt sikker på at far kan bruke tidskonto også, iallefall om han tar sin del av permisjonen etter at du er ferdig med din.
scirpus Skrevet 27. oktober 2006 #24 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg skal være hjemme i 9mnd med 80% fra ca 1. april til ca 1. jan. Pappan skal være hjemme 3mnd med 80% fra ca. 1. jan til ca 1. april Deretter tar vi ut ferie og regner med å ta litt ekstra permisjon i sommerhalvåret slik at minstemann forhåpentligvis er klar for barnehage i august. Omtrent sånn gjorde vi det med eldstemann som også er født i april. Det fungerte veldig bra for alle sammen!
stormgutt + soljente Skrevet 27. oktober 2006 #25 Skrevet 27. oktober 2006 Ikke ta det for gitt at du ikke kan få jobb i februar som lærer. Der jeg jobber er det ofte behov for vikarer midt i året pga sykemeldinger eller svangerskapspermisjoner, og de er kjempeglad for utdannede vikarer. Men om du vil begynne å jobbe da er jo et annet spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå