Gå til innhold

Salami...!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spist salami noen dager, når pakken er nyåpnet...Er det farlig tror dere? Er det ikke bare farlig HVIS det er en spes bakterie i den...? Og merker man noe hvis det er det?blir man dårlig el noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whaaaaaaat??? Jeg har hørt at fårepølse er helt ufarlig og da antar jeg det samme om salami :-)

Spiste det heri forgårs og i går- gjett om det var NAM :-) Bare kos deg du!

Skrevet

Man skal visst "holde seg unna"spekemat...og det er jo spekemat...Men jeg har nå spist av og til, og så langt er alt vel...det er bare det jeg lurer på om man kjenner noe om man får i seg denne bakterien..?Eller om barnet kan bli dårlig om jeg ikke merker noe??

Skrevet

Hvis den har vært frosset er det OK, og det har det meste av spekemat. Du kan jo fryse den for sikkerhets skyld? Uansett er det før 12. uke fosteret er mest sårbart, og det er utrolig sjelden noen blir smittet av noe sånt her i Norge...

Skrevet

Hmmm.. så vidt jeg har forstått skal man holde seg unna spekemat siden det ikke er 100% "stekt", altså det er litt rått... så de er nok redde for bakterier... men om man merker noen ting hvis man får i seg disse bakteriene vet jeg desverre ikke...

Skrevet

JM sa til meg at jeg kunne spise alt unntatt rått kjøtt som spekemat og sushi. Salami går under spekemat og det er rått kjøtt.

Skrevet

for åttehundreogfemtifemte gang:

- bakterier i kjøtt (f.eks. e-coli) dør IKKE av frysing!!! kun av varmebehandling!

Det dere mener på er toxo-parasitten, den dør av frysing det er klart.

det er derfor det f.eks er ok å spise pepperoni på pizza, selv om pepperone i er spekemat, altså pr. definisjon rått kjøtt. Stekinga av pizzaen dreper de eventuelle kjøttbakteriene som kunne befinne seg i pepperonien.

Mange spekematprodusenter i Norge varmebehandler spekematen så den skal være trygg for bakterier, det går eventuelt an å kontakte den aktuelle produsenten og spørre for å være på den sikre siden. Det beste er likevel å bare kutte litt ned på forbruket mens man er gravid, så man slipper unødig bekymring.

Og et siste lite tips: hvis dere plages med vann i kroppen og hovne bein så kutt for guds skyld ned på spekemat-inntaket! Spekemat (inkl. salami og fårepølse) er noe av det salteste pålegget som fins. Salt binder vannet i kroppen, og dere hovner enda mer opp. Ikke farlig for knøttet, men særdeles ubehaglieg for mamma.

Skrevet

Tusen takk ka-ping. Endelig et fornuftig svar der hver enkelt kan vurdere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...