Gå til innhold

Symfyse-fundus mål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i går og hun målte symfyse mål til å være 18 cm. Jeg er nå 18+2 og lurer på om dette er veldig høyt. Ser jo at det var over den skraverte kurven på helsekortet. Flere med mål her som kan gi en liten pekepinn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 19 uker på vei, var s-f-målet min på 19 cm. Mitt mål ligger også over det grønne skarverte feltet. Da jeg var på ny måling i uke 21 hadde målet steget enda mere over det skraverte feltet..

Legen min sa at det kunne være flere grunner til at s-f-målet var litt stort:

-kan være en litt større beibi

-kan ha mye fostervann bl.a.

-terminen kunne være feil, og at jeg dermed var lengre på vei.

Men han sa også at målet kunne stagnere, og dermed komme nde på normalen igjen, og faktisk også havne under...

Tiden vil vise.

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, da var jeg 25+3, og hun målte meg til 25 cm. Det er øverst i det skraverte feltet, men det var ikke unormalt sa hun:)

Skrevet

Så lenge sf-målet ligger innenfor det grønne skraverte feltet er det ingen fare. Jeg har hatt mål langt over det skraverte feltet ved flere kontroller. Fikk til slutten ny ul, kunne ikke finne noen årsak til den store magen, alt var fint med babyen, passe mengde fostervann, ikke var babyen spesielt stor heller. Sf- mål er i det hele tatt veldig lite spesifikt, det spiller egentlig ikke noen rolle hvor stor man er bare magen vokser noen lunde jevnt og at man følger sin egen kurve.

Skrevet

Hehe, ser at i følge dette skjemaet på siden som Marianne75 la ut link til, så skal jeg ha tvillinger, hehe.

Jeg er 26+5 og har mål på ca 29 cm. Var på ny UL igår pga dette, og de sa at gutten vår er nok litt stor, veier nå 1,3 kg i følge hans mål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...