Gå til innhold

Sundt kosthold, kvalme og vektnedgang...

Anbefalte innlegg

Nå har absolutt Sea Bandene gjort stor nytte med kvalmen, jeg er fortsatt kvalm, veldig til tider, men ikke ekstremt og ikke spyr jeg slik som før jeg begynte å bruke dem (en slags arbåndsett med en kule som presser på et punkt, fås på apotek og helsekost for de som måtte lure), kun litt brekninger av og til. Likevel merkes det jo siden jeg er konstant uvel, mye mat som ikke frister, blir veldig fort mett, er utrolig svimmel og har nesten null energi, og alt dette gjør sitt til at jeg føler kostholdet blir så som så.

Til vanlig har vi et forholdvis sundt kosthold med mye hjemmelaget mat (i den grad bruk av ting som tomatpurre, boksemais, pasta ol kan regnes som råvarer da, hehe...) og enten salat eller grønnsaker til omtrent alle middager og i hvertfall ungene får hver sin skal med frukt til barne-tv, men nå... Blir fort en pizza i ovenen, noe pasta med saus uten salat til, en boks med lapskaus eller noe annet enkelt til i det minste mann og barn, selv orker jeg ikke alltid middag en gang. Spiser litt klementiner, men thats it, så litt paprika på en hvitostskive en gang i blandt muligens, men ellers er det skremmende lite variert og sunn mat for tiden. Tar folat og omega3 tilskudd da. Og innimellom blir det litt snop eller sjokolade fordi at det faktisk er noe som frister en og annen gang, er små mengder da, men likevel. Og nå har vekten gått ned litt også, bare 1 kg heldigvis, er i uke 8. Begynner å få skikkelig dårlig samvittighet ovenfor Bitteliten i magen, men orker bare ikke gjøre noe med det akkurat nå. Andre som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6807120-sundt-kosthold-kvalme-og-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Alva :)

Jeg har det nesten på samme måte. Det er liksom ingenting som frister, og alt lukter rart. Jeg er også vanligvis kjempeflink med mat, spiser grønnsaker og alt som trengs. Men nå spiser jeg det jeg plutselig får lyst på. Hvis jeg ikke gjør det, så får jeg ikke i meg noen ting. Det går mye i det samme. Og jeg orker ikke å lage middag, det er en kamp hver dag å prøve å finne på noe når jeg overhodet ikke har lyst på mat. Prøver så godt jeg kan da. Men de sier jo at frøet får det den trenger, det er vi som kommer på etterskudd. Det er jo jenter som ikke får i seg næring de første 12 ukene fordi de kaster opp alt, og de får jo også sunne barn, så jeg tror ikke vi trenger å være alt for redde for at ikke frøet vårt skal ha det bra. Men jeg forstår veldig godt den dårlige samvittigheten ja... Vi får holde ut, så gir det seg sikkert snart!

Stor klem

Har det litt på samme måte som deg jeg også... Er i uke 10 nå og sliter med kvalme og har gått ned vel 1 kg (noe jeg ikke synes gjør så mye egentlig da jeg har noen kg ekstra jeg gjerne skulle vært uten), og jeg har veeeldig dårlig matlyst. I utgangspunktet er jeg kresen og matlei, men nå i graviditeten har det blitt 10 ganger verre... Får dårlig samvittighet for den lille, men som de sier så får lien i magen i seg det den trenger og det er deg selv det går utover hvis du mangler noe! ...

Får håpe vi blir bedre igjen snart! =) Klem

Ja dere har nok rett, den lille tar det h*n trenger og det er jo ikke så mye på denne tiden. Da har jeg faktisk nesten mer dårlig samvittighet ovenfor ungene som jo ikke får så bra kost for tiden de heller, men de overlever vel og min mann lager til frukt til dem hver dag fortsatt så får heller sunne middager vente i noen uker til...

Heisann!

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver..

Er konstant kvalm om dagen, og har vært det et par uker nå. Har gått ned to kilo. Jeg er 7+ 0 i dag. Føler at det eneste jeg får i meg er mat med saltsmak, suppe f. eks. Og salt skal en jo være forsiktig med.. Og så drikker jeg en mix av farris og eplejuce, det er friskt og godt.

Var på min første kontroll hos legen i går, og da fikk jeg ul. Hjalp veldig på instillinga mi å se en liten bønne med bankende hjerte. Fikk også sykemelding. Har dårlig samvittighet mtp jobb, men greier rett å slett ikke å være der.

Trøster meg med at kvalmen sannsynligvis forsvinner om noen uker.

Hei!

Jeg har gått ned 6 kilo til nå 11+2, så det sier seg selv at det ikke er mye sundt eller usunt som kommer ned. Legene sier fosteret tar de næringsstoffene det trenger uansett (tar det vel fra rumpa mi da, he he) så det er ikke farlig.

tror ikke man trenger å bekymre seg sånn for kostholdet på dette stadiet av graviditeten ;) Hadde samme problemer i forrige svangerskap, men fikk en sunn og frisk datter på 3450 gram. (Hun er veldig glad i all slags mat nå).

Annonse

Kjenner meg godt igjen! Er nå 12+3 og har gått ned 5 kilo til sammen i svangerskapet (stillstand de siste par ukene da, heldigvis). Vi får bare spise det vi klarer en stund nå - og håper på bedre tider! Litt næring er vel bedre enn ingen næring?? :)

Men det skulle ikke forundre meg om verken jeg eller ungen ALDRI orker brødskive med makrell i tomat igjen... Stort sett det det går i for tiden... Kanskje ungen blir resistent? ;)

Akkurat nå var det sitronsorbet som smakte godt!!! (he he, måtte bare si det!) Gikk forresten på vekta i dag jeg, etter at jeg svarte på innlegget ditt, og der hadde jeg gått ned minst en kilo. Veier meg vanligvis uten klær på morgenen før frokost, og dette var med klær etter frokost, så da kan det hende at det er mer... Går nok bra foreløpig! Men tror jeg skal ringe en jordmor etter uke 12 hvis jeg ikke blir bedre. Bare for å høre liksom :)

For meg er det eneste som teller, at jeg beholder noe i det hele tatt. Spiser ikke sjokolade og slikt, men sunt kosthold er bare å glemme for tiden- kosthold er mer enn nok. Ikke at det går bedre å beholde usunne ting enn sunne- men å beholde er nøkkelordet.

Forrige svangerskap kastet jeg opp til uke 20 og gikk ned hvertfall 10 kg. Sønnen min var stor når han ble født. Han tok tydeligvis det han trengte hele tiden, det var kun eg det gikk utover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...