Gå til innhold

HJELP meg angående søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hopper inn hit en mnd fortidelig, er desperar.

Poden min står bare opp tideliger og tideligere og mamma blir bare mer og mer frustrert. Dette begynte å skjære seg når han var syk for et par uker siden.

Før han ble syk så sov han til 8-8.30 mens i dag så var han klar for en ny dag kl 5.45.

Jeg ser med skrekk og gru på neste uke da vi skal stille klokka. Jeg kommer jo til å måtte stå opp før 5 jeg da, det makter jeg bare ikke.

Jeg har prøvd å legge ham senere men uten hell.

Ååååååh, hva gjør jeg for å få ham på riktig spor igjen???

Han er foresten 11 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi har ei jente på snart 20 mndr, som alltid har vært en morgenfugl. Våkner stort sett rundt 06.00. Det er greit for oss, forsåvidt. Imidlertid så har det vært perioder når hun har våknet rundt 05.15-05.30. Da har vi alltid praktisert at hun må fortsette å være i sengen sin frem til klokken er 06.00. Da tar vi henne opp og gjør som vanlig.

Leste en gang i en barnebok jeg har, at det er vanlig at barn fra tid til annen våkner veldig tidlig. Der ga de råd om å sette en stol inntil sengen med diverse leker på, så kan barnet forsyne seg av disse og holde på litt for seg selv, frem til foreldrene står opp. Vi har gjort det noen ganger, og det har fungert greit. (Bør vel kanskje ha en liten lampe på da, siden det er så mørkt nå for tiden.)

Kan samtidig si at vår datter gikk over fra 2 til 1 dupp på dagtid da hun var 11 mndr gammel. Hun ville ikke lenger sove tidlig dupp, og vi fant da ut at tiden var moden for henne til å sove midt på dagen 1 dupp. Før dette sov hun 2 dupper på rundt 3/4-1 time hver. Ved 1 dupp så økte hun den til 1,5-2 timer. Sov rundt kl. 11-12.30. Kanskje dere også bør endre litt på dagsovingen nå, hvis han er moden for det? Mulig at han da sover litt lengre om morgenen?

Lykke til!

Skrevet

Jenta vår gikk også over til 1 hvil når hun var ca 11 mnd.

Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal svare deg. Hun sover og har alltid sovet lenge. Viss hun en eller annen gang har våknet før kl.8 legger jeg henne ned igjen og gir henne tutti. Da sovner hun. Dette gjør jeg ikke pga at jeg ikke gidder å stå opp kl.8, men pga at hun ødlegger hele dagen pga må hvile igjen før kl.10.

Men hva med å korte inn hvilen på dagen litt? Eller slite ham godt ut før legging slik at han trenger hele nattesøvnen? Har lite erfaring som sagt.

Skrevet

Her skjærer det seg også når minsten har vært syk. Han kommer helt ut av rutinen på natta. Har en regel om at det aldrig er morgen før 0630, så før jeg legger meg drar jeg ned persienen i stua (er gatelys rett på utsiden) siden han har soverommet rett på innsiden av stua, tar jeg han opp uten å si noe, har ikke noe lys på, og setter meg i stolen i stua med han i mørket, han må ligge helt flatt på fanget. Der roer han seg og føler seg trygg, sitter der med han fra 30sek.-10min alt ettersom, legger han og han, gjentar dette om nødvendig. Det går hver gang. kommer alltid tilbake til rutinen sin igjen, Men det kan ta tid...!

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar. I morgen skal vi prøve å bare ta en dupp på dagen å se om det kan hjelpe. Han sover nemlig to kortere dupper på dagtid nå så kansje det er på tide med litt forandring i rutinene her.

Jeg skal også prøve å ta ham med meg på fanget når han våkner på morgen, han er nemlig veldig glad i å sove på mammas fang med smokk og kose pledd.

Jeg skal smøre meg med tolmodighet og håpe å det beste i morgen.

Takk igjen snille damer :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...