Gå til innhold

Fragmin? Noen fler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Da har jeg vært hos overlegen på sykehuset jeg skal føde og fått med meg en HAUG med sprøyter m innhold hjem... Viser seg at jeg har leiden mutasjon = økt fare for blodpropp. Jeg er jo bare 26 år?? Hmmm, så i dag har jeg lært å sette sprøyter i magen min. Synes det er skikkelig ekkelt, og skal gjøre det helt frem til 6 uker etter fødselen... (Blir en del sprøyter det...) Moren min gjorde det samme med meg og sier man venner seg til det. Det positive med det var at jeg fikk en ul på kjøpet:-) en fantastisk følelse!! Så ut som det lille mirakelet lå å hikket, og strakk seg:-) Jeg er i uke 11, men babyen var bare 2,74cm - så da gikk jeg enda litt tilbake.. (terminene har blitt satt tilbake 2 ganger nå:-()

Noen fler som går på fragmin? Noen som har hatt erfaringer med dette i tidligere svangerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg går også på Fragmin. Jeg tar i tillegg Crinone (tok min siste dose i dag) og Albyl E. Er 12+5 idag. Jeg venner meg ikke til Fragmin-sprøytene, men hvis det er dette som skal til for at jeg skal få barn, så skal jeg holde ut. Jeg har tatt sprøytene siden jeg fant ut at jeg var gravid.

Hvilket sykehus har du vært på? Jeg skal føde på Rikshospitalet, så skal inn til kontroll dit om noen uker. Ellers så går jeg til gynekolog hver 2. uke og tar UL, for å sjekke at alt er bra.

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Hei, jeg tar også fragmin i dette svangerskapet akkurat som jeg gjorde i forrige svangerskap. Og ja, det er litt ekkelt å sette dem i begynnelsen, men etterhvert blir det en vane. Det eneste som kan være litt problematisk er å sette dem på slutten når magen strutter av baby. Forrige gang måtte jeg lære opp mannen min til å sette fordi jeg fikk ikke tak i nok underhudsfett selv, dessuten var det litt vanskelig å se under magen;-) Alt blir en vane. Jeg har bare ett tips: be om å få gå på marevan i barselperioden. Det er litt ekstra stress med blodprøver og sånn, men fragmin "tar" kalsium fra kroppen og det behøver ikke å være så gunstig. Derfor tar jeg også ekstra kalsiumtilskudd mens jeg er gravid.

Kos deg med spiren!

Skrevet

Jeg har også leiden, men får ikke fragmin av legene. Det er fordi jeg ikke har hatt blodpropp selv. Nå lurer jeg veldig på om noen av dere som har skrevet her har hatt blodpropp???? og om det er grunnen til at dere tar blodfortynnende. Eller er det av forebyggende grunner??? For å evnt unngå blodpropp?

Jeg har sett at mange får det pga gjentatte aborter og for å unngå evnt blodprpper i morkaka.

Det er litt forvirrende at det er så ulik praksis når det gjelder hvem som får og ikke får disse medisinene. Har inntrykk av at det er en del uvitenhelt blant legene også.

Skrevet

Hei Piivo! Jeg får Fragmin fordi jeg har hatt 3 aborter tidligere, og på de siste prøvene jeg tok så kunne det se ut som jeg hadde antifosfolidsyndrom (har tatt de samme blodprøvene 3 ganger, og det har vist forskjellig resultat hver gang), noe som kan forårsake blodpropp i morkaken (tror jeg). Etter utredning på Rikshospitalet fikk jeg utskrevet Fragmin, sammen med Albyl E og Crinone (som er progesteron-støtte), og fikk beskjed om at dette er "full pakke" som de kan gi til de som har hatt habituell abort, også de som de ikke finner noen årsak for. Det er ikke sikkert det virker, men det var bedre å få alt sammen, enn å satse på at det gikk greit av seg selv neste gang, var det jeg fikk beskjed om. Og, jeg er jo enig. Etter 3 aborter så prøver man jo alt man kan få tak i, tar ikke sjansen på at neste gang går det greit, når man vet man kan få medisiner.

Skrevet

Hei

Jeg går på Fragminsprøyter og Albyl E, begge deler er blodfortynnende.

Må gå på dette pga 3 aborter- Er nå gravid etter 10 prøverørsforsøk. Ble også gravid på 5 forsøk, så vi har i dag en liten jente på 3 år.

Men denne gangen vil de prøve alt slik at jeg ikke mister igjen.

Vet ikke hvor lenge jeg skal gå på dette da de ikke har funnet noen feil i blodet. Men går gjerne på dette hele svangerskapet jeg, bare jeg få beholde denne spiren.

Lykke til i svangerskapet. Dette skal gå bra for oss begge :))

Skrevet

Hei!

Litt teit spørsmål her: må dere betale alt dette selv? Eller bare egenandel? Hvor mye blir det?

Skrevet

Hei! Jeg har aldri abortert, men får det fordi jeg har påvist leiden for 3 år siden - og jeg har den mildeste typen (du kan ha leiden på 2 måter) Jeg vil jo helst ikke ha det jeg da - for synes disse sprøytene er helt forferdelige, og de svir, og får masse små røde flekker på magen - ser jo ikke ut! !! Men det er for å forebygge blodpropp i svangerskapet. Jeg måtte betale 500kr, og det kostet egenltig 4000 - så du får det på blå resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...