Gå til innhold

Har fått barnehageplass og mottar fødselspermpenger.....

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har fått plass i barnehage med mulighet for oppstart 2 mnd før permisjonen vår slutter. Kan vi betale på plassen, evt bruke den noen timer nå og da og fortsatt motta fødselspermpenger som vanlig? Det vil jo da si at staten betaler for BÅDE perm og barnehage (barnehagen har kommunal støtte) i to måneder.

Går det?

Fortsetter under...

I utgangspunktet så går det vel ikke. Man har ikke rett på fødselspenger dersom man ikke faktisk bruker tiden til å ta seg av barnet, noe du strengt tatt ikke gjør dersom du bruker (fulltids) barnehageplass.

Men dersom dere blir nødt til å ta imot plassen tidligere for i det hele tatt få plass, men ikke bruker den, er det jo du som har omsorgen for barnet til daglig.

Personlig brukte jeg min siste uke i permisjon til tilvenning for barnet mitt i bhg, og har ikke fått noen problemer med trygdekontoret .

Dersom du ringer trygdekontoret får du nok et bedre svar enn hva jeg kan gi...

Det går! Barnehagene har så dårlig bemanning, dårlig vikarbudsjett, dårlig plass, at om ett barn bare betaler, men ikke bruker plassen, i et par måneder, så gjør det ingen ting.

Ikke tenk på det som at staten betaler dobbel støtte til dere. Se det heller som at alt det staten betaler for den aktuelle avdelingen i bhg kommer 8 barn til gode i stedet for 9, og det du får i fødselspenger kommer ditt barn til gode.

Hei!

Det eneste som har noe å si for om du har rett på dine opptjente fødselspenger er om du jobber eller ikke. Om du har barnehageplass har ingen påvirkning i det hele tatt. Jeg tror mange blander sammen reglene for kontatntstøtte og reglene for fødselspenger. ks påvirkes kun av om man har barnehageplass eller ikke, mens fp altså kun påvirkes av om du har inntektsbringende arbeid eller ikke.

Så ja, det går! Og om du tviler litt etter de forskjellige svarene du har fått, ring trygdeetaten og spør. Da får du helt klart svar, selv om jeg er rimelig trygg på at jeg har rett her.

Annonse

Det har jeg gjort uten å tenke over at det skulle være galt.... Jeg brukte ikke plassen før jeg begynte å jobbe, men var nødt til å takke ja til bhg-plass ved hovedopptaket - ellers hadde det ikke vært mulig å få plass rett og slett..

Vi har fått barnehageplass fra to uker før mannen min er ferdig med permisjon, og dette skal ikke være noe problem. Tenker at det er en fordel da, for vi kan bruke god tid på tilvenning, og han kan ha kortere dager i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...