Gå til innhold

Nekter dere pappaen alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg for streng når jeg nekter den vordrende alkohol når terminen nærmer seg? Har termin om 1 uke og vil at pappaen når som helst kan kjøre meg.. Han vil gjerne ta ei øl på fredagen eller på avslutningen på jobben..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt ned forbud nå.... men lettøl går jo....

Skrevet

Jeg tenkte først at det var litt slemt av meg å nekte pappaen alkohol i jula (har termin 26.des), men så kom jeg på at jeg har ikke drukket alkohol siden april, hvorfor skal ikke han holde seg unna i noen få uker?? Jeg har ennå ikke nektet han en dråpe, og han har fått lov å gå ut så ofte han vil, så synes ikke det er urimelig av meg å kreve at han skal drikke alkoholfritt rundt termintider... I ei bok jeg fikk av jordmor står til far i uke 34: ... "innta kun slik drikke som er forenelig med bilkjøring" Vet ikke om jeg kommer til å kreve det riktig så tidlig da, men...

Skrevet

Synes det er helt ok! Ikke akkurat kult å måtte komme på føden i taxi med pappa som lukter alkohol....Det handler jo hovedsaklig om din trygghet, at du skal kunne føle at han kan ta kontrollen, når du skal håndtere rier etc.

Skrevet

Ja det er dte jeg mener også! Har sagt at jeg ikke vil ha han med om han lukter øl. Han skal jo ikke på "fylla", men jeg vil ha han der til å kjøre meg når jeg trenger det.

Blir bare irritert når han spør hver gang "du tror vel ikke det skjer noe ikveld?" når han vil ta ei øl!! JEG vet vel ikke om det skjer noe, kan jo skje når som helst da!

Skrevet

Streng og streng. Sikkert lurt når det er nødvendig med "nekting"...eg for min del skjønna ikkje heilt problemstillinga - ka tenke dei med dei mennene som må nektast sånt?? Her i huset ekje det et tema en gang, ikkje fordi han e avholds, for det e han ikkje, mne fordi vi ikkje trenge det...det e vel logisk for oss begge at når det nærma seg så e det greit at han e kjørbar, altså heilt edru...

Skrevet

Har vel kanskje litt med hvilke alkoholvaner man har fra før å gjøre... Både samboern og jeg var ofte ute før, og vi kunne godt ta oss en øl hjemme på en ukedag, bare for kosen sin del. Samboern har jo selvfølgelig kuttet litt ned han og, i og med at jeg ikke drikker, men han liker jo fortsatt å ta seg et glass vin eller to til maten. Det hadde jo jeg også gjort om jeg hadde kunnet. Vi har snakket om at vi (mest han da, siden jeg allerede har gjort det) må legge om alkoholvanene når vi blir foreldre, og jeg tror ikke han kommer til å protestere hvis jeg sier han ikke kan drikke rundt termin. Tror heller det går på at han ikke tenker over det, for han er ikke vant til at han ikke kan drikke..!

Skrevet

Nei, jeg nekter ikke kjæresten min alkohol, jeg ville synes det ville blitt litt for patetisk, han er da voksen og skjønner da helt fint selv at han er nødt å være kjørbar i disse tider. Men klart, om jeg hadde vært gift med en som ikke skjønte dette, måtte jeg kanskje vært strengere, men heldigvis slipper jeg :)

Men altså, jeg ser ikke helt problemet med en øl etter arbeidstid jeg? Man bør ikke lukte alkohol, og man bør være edru i disse tider, men OM noe skulle skje etter den ene ølla feks kjæresten min hadde tatt, så lukter det ikke noe mindre av lettøl, og det finnes alltid en taxi :)

Skrevet

Rundt termin er det ikke uvanlig å nekte far det da syntes nå jeg....

Kommer nok til å gjøre det selv, selv om vi nesten har gangavstand til Ullevål ;o))

Skrevet

Min mann har heldigvis lagt ned forbud hos seg selv..han skjønner at han ikke kan drikke nå..er en dag på overtid...men forje helg syns jeg det var ok at han drakk litt etter at kvelden var kommet og vi skjønte at antagligvis ingenting skjedde..Jeg syns ihvertfall ikke du er streng hvis dette gjør at du føler deg tryggere..

Skrevet

Hehe dette må vel variere litt ang. hvor man bor hen i landet... drosje hjemmefra til legen? Tru'kke det, det koster kjapt 6-700kroner, minst! Her i gården skal gubben få drikke vin og øl og akevitt på julaften (2 uker før termin), men vi har organisert med lillesøs (18 år) at hun holder seg edru i tilfelle noe skulle skje og vi trenger skyss :)

Ikke alle som kan gå til sykehuset vettu vimsa, hehehe :D

Skrevet

He he he, Ka-ping,

det har du rett i- ikke alle som kan ta taxi eller gå til sykehuset:) Vi bor rett ved Ulllevål i Oslo, så ikke noen krise her, men ser poenget ditt:))

Skrevet

Men klart - han kommer nok til å holde seg edru fra 1.juledag og framover. Hvis Sea-King-helikopteret er ute på oppdrag får vi bare legehelikopter til sykehuset, og det er faktisk så lite at jeg må ligge med beina ute i halen (tuller ikke) og pappa'n får ikke være med: han må altså kjøre etter i bil. ALTSÅ: edru fra 1.juledag og framover til knøttet kommer :)

Skrevet

ka-ping: altså, for meg sier det der seg selv, er man ikke i taxi-avstand, så lar man også være den ene ølla. Noen kjører jo bil også etter en øl, men for de som har det som prinsipp og ikke setter seg bak rattet selv etter "bare en" -så lar man jo bare være? :)

Skrevet

her er det alkoholforbud, har hvert det i en uke og har nå tre uker til termin. samme om deter noe med jobben eller ikke... men han er helt enig da... jeg sa han godt kunne ta en øl på fredag hvis jeg ikke kjenner noen ting på dagen men han vil heldigvis ikke selv da. glad for det jeg..... han har vel egentlig holdt seg edru de siste helgene, så det er ikke noe problem.

Skrevet

Akkurat :) Både jeg og gubben har som prinsipp at en ikke setter seg bak rattet når en har drukket alkohol - punktum. Men chezoz - julaften er jo julaften... syns nesten det blir for dumt å sitte og sikle etter rødvinen og godsakene når vi kan få søs til å kjøre hvis noe mot all formodning og alle antagelser skulle skje AKKURAT den ene kvelden! Fra og med 1.juledag sier det seg selv at det er alkostopp for pappan', siden jeg har termin 8.jan :)

Skrevet

Trenger ikke nekte... Det skjønner han selv. Har 5 1/2 uke igjen men hadde premature rier for 2 uker siden og da var det stopp.

Skrevet

Jeg nekter ham ikke, men har nesten 1 time å kjøre til sykehuset, så det er bittelitt kjipt om han ikke er kjørbar når den tid kommer. Men et blir jo ikke før veldig nært termin da.Nå drikker han det han føler for, har termin 27 desember.

Skrevet

Tror ikke min samboer ville drukket alkohol 3 dager før termin. Han vil jo gjerne være edru ved fødselen. Vi bor ikke lange veien fra Ullevål, og kan ta en drosje hvis det skulle bli nødvendig, men det holder med en beruset person under fødselen, og da pga. lystgass.

Jeg vet ikke om disse vordende fedrene har tenkt over det, men i prinsippet bør det jo være en nogenlunde edru voksen person tilstede i hjemmet til enhver tid etter at barnet blir født også, og i mange år fremover, så man kan like gjerne begynne et nytt og bedre liv i god tid før termin.

Når det er sagt, må jeg si at jeg gleder meg til å kunne ta et glass rødvin igjen selv av og til.

Skrevet

Jeg la ned forbud mot alkohol nå siden sist helg. Da hadde vi ost og vinkveld her hjemme så da fikk han drikke vin. Men etter det har jeg sagt stopp, ikke at det er et stort problem i og med at han nesten aldri drikker.

Grunnen til at jeg sier stopp så tidlig er at jeg fødte en mnd før termin sist gang og risikoen er tilstede for at det skjer denne gang også. Man kan jo aldri vite. Vi bor i tillegg en halvtime unna sykehuset + at vi må levere lillegutt en plass på veien. Så derfor er det jo greit om han kan kjøre når det skulle skje:-)

Skrevet

Jeg har termin i morgen og "tvang" gubben ut en tur på lørdag for å ta seg et par pils med gutta. Han dro ikke ut før sent på kvelden og ble borte et par timer. Synes absolutt ikke at det gjør noe!! Hadde null tegn på fødsel, så den sjansen tok jeg. Kjørte han selv ut og hentet han senere. Ikke noe problem!!

Han hadde drukket 3 halvlitere når jeg hentet ham igjen og synes jeg var verdens beste kone som lot ham "få lov" til det.

Hadde det komme til det at jeg plutselig helt utifra det blå skulle føde akkurat de 2 -3 timene han var borte, hadde jeg ringt brodern som bor 5 minutter unna, fått han til å hente meg, kjørt innom og hentet gubben og reist på sykehuset. Hadde helt sikkert gått kjempefint det også.

Men noen flatfyll hadde jeg ikke ville ha 3 dager før termin da, men synes ikke 3 halvlitere med gutta gjør noe.

Skrevet

nei jeg nekter han overhode ikke men så vet jeg at han aldri villet funnet på å drikke likevel!

han har ikke drukket siden jul, han bruker ikke å feste uten meg likevel. eneste var da han hadde halsvondt for noen mnd siden, da tok han et lite glass cognac (og ble faktisk bedre! hehe)

dersom det er snakk om 1 øl så ville jeg ikke ha reagert, dvs så lenge han ikke er så overstadig at han ikke kan være med på føden så er det vel ikke så nøye, det går jo drosje. men dersom han drikker seg så full at han ikke kan være med på fødsel må det jo være en grunn til det, kanskje han ikke vil rett og slett... (fordi han gruer seg og er redd)

Skrevet

Hei! Kan ikke si om det er rett å nekte han. Men kan si hvordan det er her i gården.

Er nå 4 dager til termin. Og siden han slipper å kjøre noe syns jeg det er greit om han drikker en øl til middag,tar seg en cognac på lørdags kvelden.

men vi snakket om det,så da jeg hadde to uker igjen var vi enige om at han ikke skulle drikke så mye slik at om det plutselig skulle skje er det ikke noe særlig om han er full eller bare brisen.

men dere må gjøre det som passer for dere. Hadde det vært slik at han skulle ha kjørt meg til føden hadde han ikke drokket noe som helst.

Lykke til :)

Skrevet

Jepp, sånn er det her :) Kjøringa altså... Det tar minst 25 min hjemmefra og til jordmor/lege. Derfra blir jeg sendt enten 3 timer i ambulanse til sykehus, eller med helikopter. Hvis Sea-King-Helikopteret er ute på oppdrag allerede, blir det legehelikopter. Der er det ikke plass til pappa'n, så da må han kjøre de tre timene sjøl. Altså: alkoholstopp fra 2 uker før termin :)

Hadde vi bodd nærmere sykehuset hadde det fint gått an å kost seg med en konjakk eller pils en kveld, så lenge en kan ta drosje. Det eneste problemet jeg ser for meg er at jeg blir skikkelig kvalm av alkohol-lukt... hehe...

Skrevet

Min samboer skal på julebord 9. desember ha, og som dere ser på nicket mitt er det ganske nær termin. Det skal dog sies at han har selv satt grensen ved 4 pils og vi bor 5 minutter unna sjukehuset med taxi. I aller verste fall henter bare jeg han i taxi på vei til sjukehuset, men det blir mest sannsynlig ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...