treeller Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Er så redd for at babyen skal få denne bakterien under fødsel. Legen min sa at han ikke ville teste meg selv om jeg er engstelig og kjenner noen som mistet nettopp av denne bakterien..........Kan noen beroligere meg??TAkk
Amy 06 blir storesøster:) Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 hvis du vil bli testet så skal ikke legen din nekte deg...dette har jo med din egen trygghetsfølelse å gjøre...du kan forlange en slik prøve.. jeg forlangte en slik prøve og den viste seg å være helt fin...fikk i allefall meg til å slappe av litt mere... ikke gi deg!!!
Cbabe med lille mannen Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Helt enig med forige innlegg, ikke gi deg. Virker på meg som om legene er blitt så "gniten" på testene sine, fordi de ikke vill bidra til "hysteri". For dumt spør du meg. Om du spør om det og forklarer hvorfor du er bekymret så synes jeg legen skall ta den testen. Min lege sa engang at "vi strekker oss langt for å berolige gravide" og det synes jeg er flott. Prøv igjen du =) Vilken uke er du i? og har du hatt GBS før?
Moon and starlight Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg ville insistert på å få prøven, evt. gått og tatt den privat. Jeg bor i Polen, og her er det rutine å ta prøven rett før fødsel. Det viste seg at jeg har bakterien, så jeg må få antibiotika under fødsel. Legen min sa at 30% av alle gravide kvinner får det og at det krever behandling slik at ikke barnet ikke blir smittet under fødsel. Det virker som om Norge ligger litt etter i f t dette, i de fleste land er denne testen en rutine. Vet ikke om dette akkurat beroliget deg, men...bedre å bli testet enn å gå og bekymre seg. Lykke til!!
Moon and starlight Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 Legen sa også at det er best å teste to-tre uker før fødsel, ikke noe vits i å teste før det, siden man kan få det sent ut i svangerskapet. Jeg tok testen i uke 24 og da var jeg helt fin, men nå når jeg tok testen i uke 36 hadde jeg fått bakterien....
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg tok denne prøven hos jordmor i uke 28 og hadde rikelig vekst... Skal innrømme at jeg ble kjempe skremt men jordmor nesten fnøys av det og sa det ikke var noen grunn til bekymring i det hel tatt! Var så liten sannsynlighet for at noe skulle gå galt og dessuten sjekket de barnet litt ekstra godt før vi reiste hjem. Noen antibiotika kunne jeg ikke regne med å få siden jeg ikke var plaget av urinveisinfeksjoner eller hadde mistet pga bakterien før!... Dette står faktisk i et skriv som alle legene har å forholde seg til... Skal helst ikke testes for det heller, da det er ca 30% av alle kvinner som har det og sannsynligheten for at barnet blir alvorlig syk er svært liten, men herregud sannsynligheten er der!!!! Dersom du tester positivt vil du heller ikke få antibiotika dersom du ikke er plaget av urinveisinfeksjoner eller har mistet før pga bakterien... Synes dette virker helt sprøtt! Dro til legen min og ho sa at denne prøven skulle aldri vært tatt og ga meg bare ubekymret panikk.... Og ja, panikk fikk jeg, men er ikke overbevist om at det er ubegrunnet. I juni i år har 8 fødte barn dødd pga bakterien og jeg har hørt at det er mellom 80 og 100 ufødte barn som dør av den. Bakteriene blomstrer opp og kommer opp i morkaka... Synes dette er fryktelig skremmende og det virker som om det er helt avhengig av hvilken lege du kommer til. Har lest innlegg der jentene får antibiotika under svangerskapet så fort bakterien er påvist og har videre fått beskjed om at de selvfølgelig skal få antibiotika under fødsel, mens andre synes det er ubegrunnet frykt og skaper bare hysteri... Er jo betenkelig at svært mange land tester alle gravide rundt uke 37-38 for dette og de som har bakterien får antibiotika under fødsel. Jeg skal ihvertfall forlange å få antibiotika under fødsel, og håper at jeg treffer på riktig lege som er villig til å gi meg det... Håper jeg ikke skremte dere altfor mye nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå