Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #1 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei, Jeg leser bekymringene her inne, og vil ikke gi noen raad, men bare fortelle punktvis om min setefoedsel, som jeg gjerne gjoer om igjen. Jeg visste lenge at babyen laa i sete og legen forsoekte to ganger aa snu den. En gang var jeg ikke forberedt, og strittet nok i mot en del. Neste gang var jeg veldig motivert og legen sa til slutt, etter at det ikke gikk: Vel, saa lenge har jeg ikke proevd med noen, og denne faar vi ikke rundt. Husker jeg var superstolt over aa samarbeide saa lenge og saa godt, da visste jeg at da har vi proevd det. Saa, kontroll 1 uke over termin: Babyen blir vurdert som stor (noe den viste seg ikke aa vaere) saa man ville bare sette i gang. Jeg ble satt i gang med piller, og rett etter 4. pille gikk vannet av seg selv. 3 timer senere fikk jeg epidural (som jo er obligatorisk ved setefoedsel, ikke bare et tilbud) og riene som var helt ville i 3. timer foer epidural ble satt (grunnet travel foededag paa sykehuset). Ymse stillinger, full overvaakning med denne nye maskinen som overvaaker hjerteslag etc hos baby og venting paa aapning - senere, og det var ikke mye action. Jeg ble anbefalt aa hvile litt, og saa ble det nesten full aapning paa 20 min. Siste fase forloep slik: rompa ut foerst, saa et ben og enda et ben (utfoeres av jordmor) saa overlege og spesiallege til aa utfoere noen triple skru - med ben og bak i et klede (siden babyen ikke "skrur" seg ut selv naar dem kommer med hodet sist) samt lirke ut en arm og saa en arm, foer hodet korrekt ble manoevrert ut og lille venn var helt ute. Siste fase, hvor hodet selvsagt presser paa navlestrengen (siden den er ute men hodet ikke er det enda) gikk rasende kjapt, og det var trente, profesjonelle og aarvaakne hender og hoder som var i operasjon. Hele tiden sto "keisersnitt-legen" klar til en hastesak saann for ordens skyld. 2 min ut for aa renske svelg og nesebor, og saa rett inn til meg og starte ammeprosessen. Selv den barskeste og mest skeptiske jordmoren sa rett etterpaa: "Det er en ny tid! Vi har instumenter og overvaakingsmaskiner til aa haandtere setefoedsler som vi aldri har kunnet foer, vi vet hele tiden hvordan babyen har det, og vi er til enhver tid klar til planB; keisersnitt. Naa er selv JEG overbevist om at vi ikke trenger aa anbefale keisersnitt som standard ved seteleie, og det har du hjulpet meg til aa laere. Du er den foerste vi har hatt her som forhandler seg FRA et keisersnitt, det bruker aa vaere andre veien" Jeg var, er og vil alltid vaere stolt av mine instinkter... Men, dette var riktig for meg og trenger ikke vaere det for deg. Tenkte bare det var fint aa bidra til litt mindre bekymring for de som har lyst til aa proeve - om legen sier det er greit. Et lite klipp, 5 smaa sting (som jeg enda ikke vet hvor er enda) og jeg var paa beina samme dag etter mine 40 timer fra kur startet. Lille venn er fin, flott og har ingen men av noe grunnet foedselen, saavidt vi vet da. Ville jeg gjort det igjen? Ja, uten aa noele, men selvsagt i samraad med hva som er forsvarlig i den enkelte situasjon. Lykke til med valg og metode! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy-32 Skrevet 23. oktober 2006 #2 Del Skrevet 23. oktober 2006 Tusen takk for en flott beskrivelse av din setefødsel!! :-) Jeg har baby i seteleie, er 37+3 i dag, så sjansene for at den lille snur seg minsker for hver dag. Jeg har vært i røntgen og fått vite at jeg har gode bekkenmål og at en setefødsel skal gå greit. Jeg har også rangert vaginal fødsel framfor keisersnitt, men føler meg ganske alene med det valget. Syns alle velger ks i en slik situasjon, og mange stusser over at jeg vil ta en slik risiko å føde i sete. Jeg har født en gang tidligere, for 2,5 år siden, og den fødselen gikk greit, og da mener leger her at en setefødsel som 2.gangsfødende ikke skal by på problem. Men klart, jeg tenker mye på dette nå som fødsel begynner å nærme seg, men føler likevel at valget jeg har tatt er riktig. Også blir jeg skikkelig glad av å lese innlegg som ditt, en positiv opplevelse. Takker igjen, og ønsker lykke til med lille babyen din. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/#findComment-6800305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
venter prins nr 3 :) Skrevet 23. oktober 2006 #3 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg skal på ul i morgen. er 37+1, for å få kostanter om det er sete leie... Jeg gruer ikke så mye for en setefødsel (har jo ikke vært oppi det før) Men gruer veldig med tanken på at jeg kanskje må KS.. Det vil jeg ikke. Litt over 2.5 år siden jeg fødde sist jeg og.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/#findComment-6803505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy-32 Skrevet 23. oktober 2006 #4 Del Skrevet 23. oktober 2006 Godt å høre at vi er flere som velger fødsel. Skriv gjerne et innlegg på denne siden når du har vært på ul, så får jeg høre hvordan det gikk. Jeg håper fortsatt på at min lille skal snu seg rett vei, har fått inntrykk av at det skjer støtt og stadig. Vi har jo termin omtrent samtidig, jeg har 12.11. Det kan være morsomt å følge litt med hvis vi begge går en setefødsel i vente. Lykke til på ul. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/#findComment-6804854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #5 Del Skrevet 24. oktober 2006 Lykke til begge to, det gaar helt sikkert veldig bra med dere. Det viktigste er jo at man bestemmer seg for at dette gaar bra og ikke bekymrer seg saa mye. Jeg husker jordmoedrene var ganske skrekkslagne av alle problemene "foedende naa til dags" leser om paa internet... =o) Vel, de blir vel leie av aa svare kanskje. Men jeg styrte min egen foedsel med jernhaand, paa den maaten at jeg lot ikke noen andre bestemme hva som skulle skje i forhold til foedselsmetode saa lenge begge varianter var forsvarlig (jeg tror kanskje baade jordmor og lege mente keisersnitt var det beste etter 35 timers innsats. Paa den annen side, saa overlot jeg selvsagt alle bestemmelser og bevegelser innenfor "rammen" som ble bestemt (selve foedselsmetoden) - til ekspertene. Det er saa deilig aa ikke maatte kontrollere det selv, det er jo tross alt faglfolk som hjelper deg hele veien fram til foedsel! Men i forhold til om det skal vaere keisersnitt eller om det skal vaere setefoedsel, saa er det godt aa vite hva man mener om det selv og at det er godt kommunisert til lege/jordmor i forkant. Naa er det jo ikke alle sykehus som lar mor bestemme selv heller, og det kan ogsaa vaere greit. Det viktigste er vel at den som foeder ikke kjenner seg "overkjoert" og usikker i et saa viktig oeyeblikk i livet. Tvi, tvi begge to og alle andre - jeg er mer paa proeverstadiet jeg da, med det som forhaapentligvis blir nummer to, men maatte jo bare innom setefoedselsiden, som ikke fantes for to aar siden... =o) Hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/#findComment-6813925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pluttis Skrevet 27. oktober 2006 #6 Del Skrevet 27. oktober 2006 har også hatt sete fødsel... en kjempe fin opplevelse for meg også.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799493-setefoedsel-en-fin-opplevelse-for-meg/#findComment-6862397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå