Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Vi kjøpte badebukser for babyen vår i ulike størrelse og var fast bestemt på at babysvømming var tingen. Men så fikk vi med oss reportasjen om at klorgass kkan gi astma. Dessuten er det overhode ikke natulrig at babyer svelger klorvann med all det grapset det inneholder. Bare sammenlign med hvoor mye vi styrer med koking av flasker til babyen. Så vi dropper babysvømmingen og tar gutten med i badekaret med hodet over vann i stedet.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Jepp. Vi begynte men sluttet etter en gang. Her har pappaen astma. Synes at det er å løpe en unødvendig risk.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg får kjempe mye allergiske reaksjoner på klor. Jeg får utslett over hele kroppen og blir rød på øynene. Og i bassenger der kloren er ekstra sterk får jeg så kraftig reaksjon i ansiktet at huden begynner å skalle av ett par timer etter jeg har badet, ekkelt, i know. Jeg hadde kjempelyst til å begynne på babysvømming men tenkte meg ikke helt om der.
MintCondition Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Nei, absolutt ikke. Vi har gått to kurs nå, og koser oss veldig. Regner med du tenker på det innslaget fra Schrödingers Katt, om klorgass og astma? Så lenge svømmingen foregår i en svømmehall med godt ventilasjonsanlegg er det ingen bevis for at det er sammenheng mellom svømming og astma. Når det gjelder eksem og slikt ville jeg vært mer skeptisk. Hadde ikke holdt på med svømming om jeg, mannen eller Guro hadde tilløp til eksemhud nei. Vi har det ihvertfall gøy på babysvømminga, og er absolutt ikke redd for verken astma eller allergier
♥Prinzessin♥ Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Det er noe annet som jeg har tenkt litt på - er det noen som vet med 100 % sikkerhet at det ikke er noen fare ved babysvømming? Altså, når det gjelder å stole på lukkemekanismen til babyen? Har det noen gang gått galt med en baby under vann?
MintCondition Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Må bare fortelle hvordan VI gjør det på vår svømming da Det er ikke sånn at man kaster ungene uti og "sjekker om de kommer opp igjen" altså..når de dykker, så holder en foreldre i, og sender babyen under vann over til den andre forelderen (eller hvem det er som er med da). Og slipper ikke taket Etterhvert som baby begynner å bli tryggere på vannet og det å være under, slipper man taket i noen sekunder. Så jeg skjønner ikke hvordan det kan gå galt?
♥Prinzessin♥ Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Neida jeg skjønner at det foregår under veldig kontrollerte former. :-) Men den lukkemekanismen... Det jeg lurte på er den noen gang har sviktet, at barnet har pustet inn vann? Har aldri hørt om det da, men...
MintCondition Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Aner ikke, har aldri skjedd hos "oss" ihvertfall. Klart ungene får vann i nesa og svelger litt vann iblant, men det er jo ikke farlig.
♥Prinzessin♥ Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 Nei det er klart. Får stole på denne lukkemekanismen da. :-) Gleder meg iallfall til å komme igang! takk for svar :-)
Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 ja, jeg er ganske skeptisk. Er foresten av den oppfattningen at det ikke er så veldig naturlig med babyer i svømmebasseng (mener å huske at babyer kommer uten gjeller). desutten har forskning vist at babysvømming ses på i sammenheng med gjentatte øreinfeksjoner mm..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #11 Skrevet 23. oktober 2006 ja, er litt skeptisk, men velger å fullføre kurset jeg har betalt for. Men jeg skal ikke gå på flere kurs...Synes det er mye annet gøy man kan gjøre med babyen, sanggrupper o.l. Vil heller ta han med i basseng når han er større...For jeg synes det er viktig å lære barna til å trives i vann, men er skeptisk til allergier og astma. Norge er et av de landa med størst hyppihet av astma blandt små barn....
flypapir Skrevet 23. oktober 2006 #12 Skrevet 23. oktober 2006 Jupp, det skjedde med vår lille tulle.... Vi var og badet med henne for første gang i svømmehall da hun var ca 6mnd gammel, og svigerinnen min(som hadde gått på babysvømming med sine barn) skulle sjekke om vesla mi hadde lukkemekanismen enda.... Men det hadde hun altså ikke! Hun svelget noe vann og hostet og harket litt etterpå. Men det gikk jo greit, har ikke vært redd for vannet i etterkant eller noe slik. Må si jeg var veldig glad for at det ikke var meg som dukket henne under... Har etter denne episoden holdt hodet hennes over vannet...
♥Prinzessin♥ Skrevet 23. oktober 2006 #13 Skrevet 23. oktober 2006 Hvor store kan de være før svømming kan utelukkes som mulig årsak til astma?
Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #14 Skrevet 23. oktober 2006 Blir da litt forundret jeg, sjekker de ikke lukkemekanismen på kursene deres da?? Nå har vi bare vært på svømminga to ganger, men de neste 4 gangene (og sist gang) går instruktøren rundt og teller 1-2-3 og heller en neve vann over hodet deres så det renner ned i ansiktet. Hun gjør det bare med de som "er klare", altså ser ut til å trives i vannet, og er så trygge på "vannomgivelsene" som man kan bli etter et par ganger i hallen ;o) Når det kommer vann i ansiktet ser man om barnet "stenger av" i nese og munn, de grynter liksom en gang eller to, for så å bli litt....tja....stive. Som når man holder pusten. Og det er jo nettopp det de gjør. Dette skal vi gjøre da en 4-5 ganger før vi i det hele tatt vurderer om barnet skal dykkes, og det er ikke akkurat å holde de under! Bare så ansiktet er i kontakt med vannet/så vidt under, og så opp igjen med en gang. Hvis man ikke vil dykke med de, trenger man ikke.
firemerkersmør Skrevet 23. oktober 2006 #15 Skrevet 23. oktober 2006 Man sjekker refleksen før man dypper de under. Blåser de i ansiktet, da lukker de på samme måte som under vann. Hvis noen hadde bare dyppa tassen (som svigerinna di gjorde) hadde jeg blitt seriøst forbannet. Men de kan ha refleksen selv om de harker litt. Og det er faktisk en gevinst. Hvis barnet ditt faller i vannet vil det, dersom det har gått på babysvømming, komme seg til overflaten, altså ikke drukne. Hvis du ikke har gått får du bare krysse fingrene...
prekæs Skrevet 23. oktober 2006 #16 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er. Får litt hetta når jeg tenker på at en liten baby skal puttes i vann sammen med haugevis av andre. Det vannet inneholder kjemikalier og kroppsvæsker. I tillegg så holder vannet riktig temperatur for at bakterier og slikt skal formere seg fort. Ser egentlig ikke vitsen med babysvømming. Ungene mine elsker vann og svømte tidlig likevel.
petiteM's Skrevet 23. oktober 2006 #17 Skrevet 23. oktober 2006 Synes heller dere jenter skal være litt skeptiske til hva som presenteres på tv!! EN ENESTE belgisk forsker har en TEORI om at babysvømming kan føre til astma. Dette er selvfølgelig kontroversielle greier som gir omtale og seertall. De fremste lunge- og barnelegene i Norge (og der uttalte Dr. Slørdahl fra St. Olav seg på reportasjen) er av den oppfatningen at økt astma og allergiforekomst i vestlig verden skyldes "for rene" miljøer (altså økt hygiene). Dette er det MANGE studier som underbygger, og kan også vises på cellenivå ved en forskyvning av T-cellene i immunforsvaret. Så vær heller litt skeptiske til media!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2006 #18 Skrevet 23. oktober 2006 Må si jeg er veldig skeptisk til det. Vet om mange som måtte ha dren pga mye vann i øret, og etter dette blitt plaget med ørebetennelser. Det var hovedgrunnen til at jeg ikke ønsket å ta med mini på babysvømming, men så kom jo dette med astma også opp. Her stinker det jo klor bare man åpner opp døren til hovedbygningen, så jeg tar ikke sjansen! Bade skal han få gjøre så mye han vil hjemme i hjørnekaret, og i svømmehallen når han ikke er baby lengre.
Muffinsmamma Skrevet 23. oktober 2006 #19 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er skeptisk til det meste! Men ikke til babysvömming. Vi koser oss masse. Jeg har eksem og har hatt astma en periode. Klart astma kan väre arvelig, men jeg tror det også kan ha helt andre årsaker, både allergi og astma. Barn som har vokst opp på landet har mindre allergier enn oss i byen. Jeg tror ikke det er noe farlig hverken å bade sammen andre barn og spise på leker som andre barn har spist på. Jeg syns det er göy og en trygghet at de blir trygge med vann og kanskje til og med kan redde seg selv om situasjonen skulle oppstå. Er mange ting jeg er mye mer skeptisk til!
♥abaya og kosegutten:o)♥ Skrevet 23. oktober 2006 #20 Skrevet 23. oktober 2006 Er litt skeptisk av en litt annen grunn..etter at vi hadde med jenta vår på babysvømming fikk hun vannskrekk! Totalt altså!! Hun turte ikke bade i badekar eller dusje engang..Hadde endel kamper..stakkars, hun skrek som hennes siste time var kommet! Hun badet for første gang i sjøen i sommer : Hun er nå 5 år! Kanskje var det tilfeldig? Uansett skippet vi babysvømming for kosegutten...men er mye å bader med han, men ikke dykking og sånnt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå