Gå til innhold

April: Hvordan "straffe" barna?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan dere "straffer" barna når de gjør noe galt?

Jeg bruker å si nei to-tre ganger,ser om han hører etter,så flytte han bort derifra.

Nå har jeg begynt å si nei,og se "stygt" på han om han gjør noe han ikke får lov til,og virker som om det hjelper bedre enn å skal drive å fjerne han hele tiden,han blir lei seg der og da,og går bort og finner noe annet å gjøre.

Men vet liksom ikke helt om det er "riktig" måte å gjøre det på eller...?

Jeg synes han er gammel nok til å forstå nei og ja,og vet utmerket hva han får lov til og ikke,og han tøyer selfølgelig grensene slik alle barn sikker gjør,men enkelte ting skal han IKKE gjøre,som feks. å slå mot glassskapet med noe,det har han aldri fått lov til,og gjør det sjeldent nå,for han vet de ikke er lov.

Haar prøvd å sette han i en stol,men det virker for min del håpløst,får han ikke til å sitte der.

Så barer lurer på hva dere gjør når dere skal "straffe" dem når de har gjort noe..

Synes også de er for små på en måte til å sette seg ned å snakke med dem og fortelle at dette er galt,slik man kan gjøre med en 5-åring,sier jo selvfølgelig fra at det ikke er lov,men man kan ikke fortelle og forvente at han skal skjønne hvorfor det er galt allerede nå...eller??

ble litt langt dette,men vil bare høre hvordan dere gjør det,for til tider virker det som om ingenting hjelper her,og han bryr seg fint lite om hva jeg sier,men hører gjerne på pappaen sin.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6799040-april-hvordan-straffe-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver å tar henne vekk fra det hun ikke får lov til enda, og det funker. Hun blir dritsur når hun ikke får plukke på cd-hylla, men det får heller være. Føler jeg sier så mye nei hele tida, så jeg prøver å si nei og ta henne vekk, enn å si nei flere ganger (må jo være en grunn til at ordet Matilde bruker 80% av tida er nei, hehe). Hvis det er noe som er skikkelig ulovlig og til og med farlig, så fyker stemmen nokså høyt og da slutter hun øyeblikkelig og ser veldig skyldbetynget ut før hun enten gjør noe annet eller kommer bort for en klem... (og så får jeg dårlig samvittighet, men bedre at hun blir skremt enn at hun brenner seg feks).

Slår hun, så sier jeg "Nei, Matilde, kose heller" - det funker vanligvis. Funker det ikke så viser jeg at det gjør vondt ved å si at jeg får au og bli litt trist i ansiktet.

Slår hun ting i andre ting (skjea i bordet, byggeklossen i glasskapet, maracasene i gulvet) så sier jeg strengt "nei" og rister på hodet evt tar i hånda som slår. Gir hun seg ikke etter 1-2 forsøk til så tar jeg fra henne tingen hun holder på med, og sier at hun kan få ha den hvis hun ikek slår den i noe annet. Vil hun ha den igjen så får hun den, men om hun prøver igjen så tar jeg den fra henne. Vet ikke om det er pedagogisk korrekt, men det ser ut til å gjøre jobben i alle fall.

Håpet mitt er at vi kan prøve å høre på hverandre uten å måtte heve stemmen for mye og at det må "tippe over" før noen ser alvoret, så det prøver jeg å unngå. Henger hun seg helt opp i noe hun ikke får lov til så avleder jeg med å finne noe hun elsker (en bok, telefonen (har en som det ikke er så farlig med), eller setter meg bare ned for å leke aktivt), så er hele greia glemt. Prøver også å gi henne litt spillerom, i håp om at vi da begge "gir og tar". Feks får hun nå gå i gangen (vi har hatt trappestengsel mellom stue og gang fordi det ofte er så kaldt og skittent på gulvet der, er der vi kommer inn og samtidig der vi går opp i 2etg) og gå opp et par trinn i trappa (der er det lavt vindu så hun kan se ut mot inngangsdøra), men hun får ikke klatre høyere i trappa uten at vi voksne er med. Får klatre opp hele trappa alene når vi skal opp for å sove eller skifte bleie, så det blir et slags kompromiss. Kan få klatre på spisestuestolene/kjøkkenstolene og holde på med noe på bordet, men får ikke lov å klatre opp på bordet. Sånne småting.

Ble litt rotete dette her, men sånn gjør vi det i alle fall. Har ikke helt tro på straff enda.

Jeg sier nei, og prøver å vise han noe han kan gjøre isteden.

Og jeg leste noe ett sted, som jeg bevist gjør nå:

For hver "ris" du gir, gi 5 ros : - )

Etter jeg startet med dette ble hverdagen litt muntrere igjen, synes det ble så mye nei før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...