Gå til innhold

Pinnekjøtt!!! litt hjelp please.... ;-)

Anbefalte innlegg

Er der noen som vet- jeg har kjøpt vanlig pinnekjøtt i sånn pakke på kiwi.... må det vannes ut i 12 timer??? Da sliter jeg nemlig litt m å rekke å lage middag i dag ;-)

Syns huske fra i fjor at jeg ikke trengte, men husker ikke helt.... har lagt det i lunket vann nå da......

Og hva skjer dersom jeg ikke vanner det ut så lenge som det skal???

Takk for hjelp........

hilsen superhusmora ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6798362-pinnekj%C3%B8tt-litt-hjelp-please/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vanner det alltid ut i minst 12 timer, men jeg vet egentlig ikke hva man må.

Fra opplysningskontoret for kjøtt: Pinnekjøtt er saltet og tørket/speket og må vannes ut før bruk. Kjøttet får tilbake sin naturlige væskebalanse og saltmengden reduseres. Utvanningstiden varierer litt etter hvor mye kjøttet er tørket, tykkelsen på kjøttstykkene og temperatur på vannet. Lunkent vann gir raskere utvanning. Normalt tørket pinnekjøtt med lunkent vann ca. 12 timer. Godt tørket pinnekjøtt i kaldt vann inntil 2 døgn.

Annonse

hvis ikke pinnekjøttet har ligget i vann kan det resultere i MEGET salt og seigt kjøtt :)

Dette hørte jeg av svigermor som bare har laget det en gang før, og har i år satt meg i oppgave å lære hele svigerfamilien at pinnekjøtt er godt :)

Jeg kommer og fra pinnekjøtt familie på vestlandet;) og er utdannet innen kjøtt,,,,,,kan fortelle deg at du trenger ikke å vanne kjøttet i 12 timer, somregel er det nok ¨bare bytte ut vannet når det har kokt opp 1 gang.

nå vet ikke jeg hvor lenge den leverandøren du har kjøpt pinnekjøtt av har salta det og hvor lenge det må vannes,,,for det kan vere forskjellig

fra plass til plass.

vil anbefale deg å g¨¨kjøpe PINNE BOG i en kjøttbutikk neste gang,da får du mer kjøtt og dem har peilig på hvor lenge det må vannes.

(anbefaler deg å prøve røkt pinne BOG)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...