Gå til innhold

Rettigheter etter keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som vet om far kan bli sykemeldt evt. overta mors permisjon en liten stund etter keisersnitt for å hjelpe til hjemme?

Jeg har en sønn på 21 mnd som ble tatt med ks. Lurer litt på om vi får det denne gangen også.

Jeg husker jo at jeg hadde endel smerter og ikke fikk lov til å løfte noe tyngre enn babyen i 6 uker etter ks? Hvordan skal det gå med et barn på 22 mnd hjemme. Han må løftes innimellom og det tror jeg ikke jeg vil klare.

Noen som vet dette? Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir også alene noen uker etter snittet 7.des. (pappaen skal ut og turnere når baby er 3 uker gammel - han blir borte fra mandag til fredag hver uke) og jeg har en 2åring også.

Tror ikke vi får noen hjelp fra det offentlige dessverre - det MÅ bare gå uten løfting av den eldste.

De MÅ jo ikke løftes, vi får heller være flinke å sette oss ned til dem istedet for å løfte dem opp (prøver å venne meg til det nå, skal ikke løfte så mye pga bekkenløsningen)

Skrevet

Hei.

Takk for svar.

Jeg har også bekkenløsning og prøver å la være å løfte på gutten min, men jeg må løfte han noen ganger i løpet av dagen, som når han skal inn og ut av sprinkelsenga, inn og ut av bilsetet bl.a.

Jeg ser på dette som umulig hvis jeg ender et keisersnitt.

Det burde vært noe man kan gjøre.

Skrevet

Man har visst rett til hjemmehjelp den første tiden etter ks, har jeg hørt..

Skrevet

Dette hadde det i grunnen vært fint å vite. Jeg hadde akutt keisersnitt forrige gang, men da var sambo hjemme pga. arbeidsløs.. flyttet til nytt sted av landet.

Har jo litt i bakhodet at det kan skje igjen, og da hadde det jo vært greit å ha litt hjelp hjemme av sambo. Har også en gutt på 5 fra før.

Hvis du finner ut noe mer, kan du ikke legge det ut her da?

Skrevet

kan du ikke snakke med din lege eller trygde kontoret?

jeg har lest på skravlesiden om noen som var så plaget med bekkenløsning etter fødselen, at moren ble sykemeldt og at farn tok over permisjonen inntil hun ble frisk.

men det burde jo være mulig, for hvis du hadde fått en operasjon (uten graviditet)¨så hadde du jo fått sykemelding.

å det vill jo bli ganske tungt med 2 barn og et keisersnitt sår.

Skrevet

Hos oss er det ikkemulig at far blir hjemme - da taper hele firmaet penger fordi forestillinger må avlyses - men tror du ikke det går greit å løfte bare ut av sengen da tro ?

Eller man kan eventuelt sette en liten krakk opp i sengen og en stol på utsiden, så kan ungen klatre ut med hjelp av oss ?

Uff, jeg håper det lar seg gjøre på et sett - jeg har ingen som kan bo hos oss de ukene når han drar.

Skrevet

jeg tenker litt høyt nå.....

men kunne ikke sønnen din skifte over til junior seng?

min datter var ca 22 mnd da vi byttet ut sprinkelsenga.

å hun var kjempe glad for det..

det var også deilig,for så kunne hun selv gå ut av seng om morran.

lykke til i allefall..

Skrevet

Hei. Joda jeg kunne sikkert byttet over til juniorseng men jeg syntes det er så dumt å bytte seng sålenge han trives så godt i senga si og så slipper vi at han kommer seg ut av senga og inn til oss (egoistisk kanskje) om natta.

Mannen min har to uker ferie som han tar ut når babyen blir født så jeg har jo hjelp i 2 uker, men jeg slet med smerter lenger enn det.

Jeg bare syntes jeg har lest et sted om at far kan overta mors permisjon hvis mor er for "syk" til å ta seg av barna. Men jeg vet ikke.

Får bare ta kontakt med NAV og høre.

Skrevet

Gi beskjed her dersom du finner ut noe mer da - eventuelt om man kan få hjelp hjemme ?

Skrevet

gå på www.nav.no der ser du mange av rettighetene. mener far kan ta over permisjonen dersom det er spesielle grunn. eller spør på trygdekontoret der hvor du bor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...