Gå til innhold

Pneumokokk-vaksine? Flott eller farlig ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i kjempetvil: vi har fått tilbud fra kommunen vår om gratis vaksine for barn over 2 år. Som kjent er denne vaksinen innført som

"standard" og gratis fra i sommer, for 3 mnd, 5 mnd og 12 mnd. Men altså, her i kommunen har de valgt å tilby den gratis for litt eldre barn også. Først synes vi det var flott, og takket ja. Men nå har jeg fått kalde føtter (ennå ikke satt sprøyten, altså ...) Skal ikke remse opp all fakta jeg har kommet frem til på diverse nett-sider, men hvis noen er i samme tvils-situasjon som meg så gjør jeg det gjerne.

Er det flere kommuner der ute som tilbyr dette til dere med 2- og 3-rollinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår kommune har vi ikke dette tilbudet. Har ikke hørt om det før.

Jeg har en jente på 16 mnd, og vi har ikke kjøpt vaksinen til henne. Føler at den ikke er brukt lenge nok til at man vet om den er helt trygg. Synes ikke risikoen for å få den typen hjernehinnebetennelse det vaksineres mot, er så stor heller.

Det er forresten et innlegg lenger ned her om en som ble dårlig av vaksinen: http://www.dinbaby.com/forum/thread/6719478.

Jeg vet ikke, det er en viss risiko uansett hva man gjør...

Skrevet

Takk for svar - ja det er nettopp det, at vaksinen er såpass ny at man ikke vet ... Også det at barn over 12 mnd i prinsippet ikke går innunder anbefalt gruppe for vaksinering - kun hvis barnet er i en risikogruppe med en sykdom eller nedsatt immunforsvar eller noe.

Er selvfølgelig flott at kommunen fristiller en vaskine og gir oss tilbud, men fy så vanskelig med det ansvaret å ta stilling til dette!

Men for meg nå bikker det nå mot å ikke ta imot tilbudet, leste innlegget nedenfor også.

Skrevet

Er også i stor tvil. Har bestemt oss for å utsette vaksinasjonen av sønnen vår på 3 mnd. Føler at det er så mye en ikke vet og heller ikke får svar på når det gjelder bivirkninger og senskader . Har en artikkel om denne vaksina på www.fritthelsevalg.org.Har også kjøpt meg boken Hva er sannheten om vaksiner? som jeg skal begynne å lese nå,får se om jeg blir noe klokere. Man .må gjøre det man syns er det rette og beste for barnet.

Lykke til med valget ditt:)

Klem

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg skulle ønske min kommune gjorde det. Vi måtte betale selv, for to doser.

Det stemmer ikke at Prevenar-vaksina er ny. Den ble lansert i USA allerede i 2000, men der borte heter den Prevnar. Det finnes mao minst fem og et halvt års erfaring med vaksina i stor skala.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...