Gå til innhold

tunnfisk og makrell...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har hørt om tunfisk også men ikk om makrell. Det verste av alt er at jeg har så lyst til å spise det. Jeg prøver unngå, men folkens på jobb ( som selvfølgelig ikke vet om graviditetens enda) kjøper mange makrell boks om dagen, og jeg kikket og neste dør for en liten vite.

:-(

Jeg har ikke hørt noe om makrell, og håper virkelig ikke det har noe for seg heller for det er nesten det eneste jeg får i meg for tiden!!

På mozon.no/kvinnehelse står dette:

"10. Hvilken type fett er best å spise?

Velg det sunne fettet på bekostning av det mettede fettet. For å få tilført nok av det umettede fettet som er svært viktig, bør du ta en barneskje (5 ml) tran hver dag (eventuelt kapsler). Velg fiskepålegg som makrell i tomat, sild eller fiskeposteier, og spis fet fisk til middag flere ganger i uken."

Fant det også anbefalt på andre sider... Så jeg krysser fingrene for at det går bra jeg! :)

Annonse

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

* Blåkveite over 3 kilo.

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Dette har eg kopiert frå matportalen sine heimesider. Kan ikkje tenkje meg at makrell i tomat (eller berre makrell) kan vere farleg når det ikkje står her! Det er nok berre og ete i vei (det gjer i alle fall eg)

Å .. takk tosofo y el chiquitin!!

I dag har jeg nemlig spist masse deilig tunfisk på tube mmmmmMMils m majones og tomat over - kjempegodt på rugsprø!!!

Må innrømme at jeg i graviditet med mine tre andre barn absolutt ikke har hørt om alle disse kostrådene - og det gikk jo veldig bra!

Tror makrell er helt fint å spise.

Bor selv i USA. Her er de veldig opptatt av 4 fisketyper gravide skal holde seg helt unna pga høyt innhold av kvikksølv. Det er hai, sverdfisk, kongemakrell, og "tilefish" (vet ikke hva det er på norsk). Dette er alle svært store fisker, som er høyt oppe i næringskjeden og som derfor er veldig forurenset.

Kanskje det er herfra misforståelsen om makrell kommer, men kongemakrell er altså en eller annen sub-tropisk art som ikke finnes i norske farvann. Ikke det samme som norsk makrell!!

Så makrell i tomat kan man trygt spise, og omega 3 er jo veldig bra for den lille:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...