Brillemamma Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har problemer med å amme min 5uker gamle sønn. Han klarer ikke å gape skikkelig, sånn at når han har lagt ved puppen en stund må jeg avbryte og begynne på neste pupp fordi det begynner å gjøre vondt.. Har prøvt alt, men han gaper ikke høyt nok.. En annen ting er at han ofte river og sliter i puppen. Suger seg fast, drar den med seg utover og slipper taket, dette er veldig vondt. Han gjør dette hele tiden sånn at han må ta tak i puppen igjen hele tiden under ammingen. Det er veldig stressende. Hvorfor i alle dager gjør han dette, og hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte?... Vurderer sterkt å gå over til mme, for jeg orker ikke å kvi meg til hver gang jeg skal amme. Men er jo stress med mme også... Håper på svar fra dere erfarne damer her!
mamma til fire små Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 når han liver og sliter kan det kanskje være en rap som skal opp? sønnen min har ihvertfall en tendens til å bli hardhendt og tuller seg liksom veldig noen ganger under amming. har funnet ut nå de siste par ukene at dette oftest skyldes rap. blir bedre etter han har fått opp luft. og er han ordentlig sulten? evt prøv å gi smokk når han begynner sånn, i tilfelle han ikke er sulten og bare vil få dekket sugebehov. her gaper han ihvertfall ikke skikkelig før han er ordentlig sulten.
*Marie82* Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Har du prøvd skjold? Kan hjelpe på sårheten! Vi hadde samme gape-problem med jenta vår. Hun har blitt veldig flink til å gape nå, snart 3 måneder gammel. Så jeg vil oppfordre deg til å ikke gi opp enda hvis du ikke synes det er altfor slitsomt og vondt da. Kan også være en idè å dra på ammepoliklinikken for å få dem til å hjelpe deg med å legge babyen mer til rette under ammingen. Kanskje prøve andre stillinger slik at det ikke blir så vondt. Dette vil nok gå seg til skal du se!
Brillemamma Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2006 Så godt å høre at det har komt seg. Da er det jo håp her også! Kommer nok til å prøve en god stund til før jeg evt gir opp, ja..
*Marie82* Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Ja, de to første månedene var ikke lette. Her gapte hun såpass lite slik at hun ikke tok tak før hun var 10 dager gammel. Hadde så dårlig tak i begynnelsen at jeg også mistet en del melk. Det dårlige taket førte også til store sår på brystvorta. Dette er ikke for å deprimere på noen måte, men ment som en oppmuntring, for det går virkelig an å få det til selv om man har det ille i begynnelsen. To måneder med slit er verdt minst 10 måneder med kos! (for min del dette altså, alt er jo individuelt!)
lana<3 Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har samme problem som deg..mi vil ik gape høyt så jeg dytter inn brystvorten og aerolen selv, var de på barsel som viste meg hvordan gjøre det...når hun ik er sulten lenger begynner hun å tulle og bruke puppen som smokk, bytter da ut pupp med tutt... ...for skikkelig vonde dager ligger brystskjoldet klar...absolutt å anbefale når d er skikkelig vondt...
mamma og my Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Du kan trøste deg med at du er sannsynligvis ferdig med den værste ammeperioden. De 6 første ukene kan være forferdelige, men så blir det bare bedre og bedre, og en dag blir det rett og slett fint å amme! Gutten din kommer sannsynligvis til å bli flinkere og flinkere til å ta brystet, og du blir mer og mer kjent med han og vet hva som trengs. Mange barn blir urolige fordi melka kommer for fort eller sakte, og da begynner de å dra. Amminga setter igang tarmen, og det kan gjøre at barnet blir urolig fordi det kjenner på mageknip. Kan være greit å ta litt pauser. Du kan også prøve om det hjelper å skifte stilling (tvillingstilling).. Men kanskje det er lurt å kontakte ammehjelpen og finpusse litt på teknikken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå