Gå til innhold

Vippestol - ikke anbefalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venninne gikk i butikken i går. Da vi gikk forbi vippestolene sa jeg at jeg kunne tenke meg en slik en sånn at jeg har flere alternative steder å legge ned den minste på når toåringen trenger sitt. Da sa hun at de var ikke anbefalt og at jeg helst burde glemme å kjøpe for det var bortkastede penger. Det har ikke jeg hørt så mye om før. Er det sant? Babyen skal jo ikke ligge der til enhver tid, men innimellom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vippestol var det beste kjøpet vi gjorde til vår lille.

Hun brukte den fra ca 3 mndr, frem til hun var ett år.

Jeg pleide først å ha henne liggende i den slik at hun kunne se meg lage mat og sånn i en mer oppreist stilling enn liggende.

Etterhvert vippet vi henne i søvn hver ettermiddag, men da hun ble ett ville hun ikke i vippestolen mer. Og det var helt greit siden vi ikke hadde noen problemer med å få henne til å sovne selv (uten vipping).

Mange som ikke vil begynne med vipping i søvn for de er redde for at det blir vanskelig å avvenne dem. Men vi var heldige og hadde ikke problemer med det.

Vår stol var også lett og liten og enkel å ta fra hverandre slik at den lett fikk plass i en koffert eller i bilen uten å ta plass eller vekt.

Men jeg syns det får bli opp til enhver forelder å finne ut om det er for dem da.

Men jeg syntes det var greit å kunne ha henne litt sittende.

Skrevet

Hei §

Har en venninne som er ergoterapaut og hun sa det var helt greit saa lenge det var for kortere perioder, max 1/2 time per deg de forste ukene.

Vi og syns det var topp med vippestol, og saa ettersom de blir eldre, saa kan de sitte sammen med deg og se paa deg nettopp lage mat, dusje etc. Helt topp. Annbefaler at du kjoper og bruker den med maate ;-)

Skrevet

Jeg hadde vippestol og ungen lå nesten flatt i den når han var helt liten. Var glimrende å bruke når jeg skulle mate med grøt o.l. når han var 6 mnd og mer, før han kunne sitte selv

Skrevet

Det er ikke anbefalt å bruke dem mye, at de har bedre av å ligge på et teppe på gulvet og trene. Men man "må" ha en vippestol! Vi brukte den når vi spiste blandt annet, da satt hun i vippestolen midt på bordet og "var med". Dessuten fin å sitte i når dere skal begynne å gi grøt og slik!

Skrevet

Brukt vippestoln lite tel frøkna.. men den bli vel brukt meire nu når nr to kommer....

Det e ikke bra om di ligg førlænge i vippestoln... også har di jo bedre a å ligg på mage og træn :D Men førnufti bruk e det ikke nå problem... bærre vær obs på at den lille ikke heiletia ligg i vippestoln ;D

Skrevet

Dere skriver akkurat det jeg har tenkt på. At det må være store fordeler med matlaging, dusjing og diverse. Og selvsagt har jeg ikke tenkt å la den lille ligge i stolen så lenge. Er han lik eldstemann ligger han ikke lenge aleine likevel. Skal diskutere det med pappaen og høre hva han synes, så får vi se om ikke det blir kjøpt en liten stol alikevel...:)

Skrevet

Den første tiden har jeg hørt at det at det må være i kortere perioder pga belastning av ryggen dems. Sammegjeldeer jo bilsol-Fra ca 6 ukerså var det bare å bruke. Viktig å ligge på gulv å trene i tillegg.

Skrevet

Jeg har 2 barn, har ikke hatt vippestol, og det går greit uten...

Lånte min søsters vippestol til førstemann. Sånn generelt ble den ikke mye brukt, men den var helt topp fra han var 2-3 mnd gammel, for vi var da på flyttefot, og det var veldig greit å la ham sitte der og se litt mens mamma holdt på med pakking. Ellers ble jo golvet mye brukt når han var våken, når han skulle sove tydde vi til vogga, vogna eller senga.

Nr 2 har aldri ligget i vippestol, for min søster ble mamma omtrent samtidig, og hadde behov for stolen sin selv. Jeg kjøpte istedet en sånn treningsmatte, og prinsessa tilbrakte mye tid på denne. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men litj-tuppa mi lærte seg tidlig å krype, og var det første året langt foran sitt jevnaldrede søskenbarn i utvikling, og han var vant til å bruke vippestol...

Når sant skal sies har jeg egentlig aldri savnet vippestol til andremann, heller. Jeg har aldri benyttet den til mating, synes det er mye enklere å ha babyen liggende i armkroken mens jeg mater. Jeg har da mye bedre kontroll med babyens armer og bein og slipper mye søl...

Men valg av vippestol eller ikke må jo være opp til den enkelte, og dessuten er jo alle babyer forskjellig og krever forskjellig...

Skrevet

Fysioterapeuten på helsestasjonen vår var veldig motstander av vippestol og mente at det var fy-fy. Vi brukte vippestolen lite forrige gang, men da gutten ble 5-6 måneder og begynte med litt grøt på kvelden var den kjempekjekk å ha. Han satt seg ikke opp selv før han var 7 mnd så frem til da brukte vi mest vippestol før vi gikk over til tripp-trapp.

Jeg tror likevel det er ok for kortere perioder. Og de fleste vippestoler kan jo ligge ganske flatt i ryggen. :)

Skrevet

Litt innimellom er jo ikke skadelig, men den første tiden bør de ligge relativt flatt og hardt. men fra de er et par tre måneder kan de ligge i kortere perioder i vippestolen. Vi brukte våe endel, men passet på å ha han mest mulig liggende på magen når han var våken og aktiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...