Gå til innhold

Hva slags grøt er mest næringsrik?


Madamina

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest på et innlegg her at risgrøt ikke er så næringsrikt. Har begynt med grøt til min nesten 5 mnd gamle sønn (blander med mm). Ris og mais grøt anbefales i starten pga at det er glutenfri. Etterhvert kan man gå over på havre.

Hva bør jeg gi? Poenget er jo at han skal få mer næring

Jurid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Quinoa! Søk på nettet og les om dette. Er helt utrolig næringsrik.

 

Helios/Aurion har en quinoagrøt og det går også an å koke av flak (gjør som med havregryn). Bra er også en blanding av havre og quinoa.

 

P.S. Du kan selv lage mysli (riste quinoa, havre, hirse, tørket blåbær eller liknende i en panne) og gi i fruktmos eller youghurt

 

Husk raps- eller olivenolje i grøten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hovedgrunnen til at man skal begynne med fast føde fra ca 6 mndr. er at barnet trenger mer jern. Da er nemlig jernlageret de har fått med fra mamma "brukt opp" og barnet trenger tilførsel fra mat.

 

Hvis du vil bruke helsekostgrøtene anbefaler jeg hirsegrøt og speltgrøt. Disse er glutenfrie og har bra jerninnhold. Grøtene på helsekost har ikke kunstig tilsatt jern, så det er viktig å velge de variantene som har naturlig høyt jern.

 

Grøtene finnes både som hurtigvarianter som du kan blande med mm (eller vann), og som kokegrøt (fra danske Aurion). Foretrekker selv å koke grøt, men har brukt hurtigvariant fra helsekost når poden er hysterisk sulten og vil ha grøten NÅHHHH... ;)

 

Begge mine har fått disse grøtene fra ca 6 mndr. Store, sterke gutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...