Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 må det være fastlegen, eller kan det være helsestasjonen om jeg snakker med de..?? Og lurer også på om et barn med ev. adhd kan være helt spinnvill i en periode over en uke eller to, med raseriannfall, helt hyper og hører absolutt ikke etter, ikke sover noe særlig osv osv, for så at det kan avta og bli litt lenger mellom utbruddene?? Har følt det er noe annerledes med henne siden fødselen, og er helt på grensen til å ta kontakt med noen, og så kommer vi inn i en rolig periode som er litt færre utbrudd og så tenker jeg at det bare er jeg som tenker sånn og overdriver og så lar jeg være.. Men nå er det værre enn noen gang, helt håpløst, aner ikke hvordan jeg skal takle det.. Takker for svar.
Joikaboll@ Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Ta kontakt med PPS og barnelege. Vifikk vår sønn testet hos PPS, det blei der henvist vidre til barnelegen. Pedagogen som testet gutten vår blei t.o.m med på legetimen. Han skal nå prøve ritalin. Du kan henvise selv faktisk
esmase Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg fikk beskjed av PPD at fastlegen måtte henvise til BUP. Har time til legen i morra,og da tar jeg med papirer fra PPD. Trodde at alle måtte gjennom PPD først,men mulig jeg tar feil. Vi har holdt på i 3 år nå,og håper at det blir fortgang i videre utredning,for til nå har det vært ett skritt frem og to tilbake...
Joikaboll@ Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 Da får du henvisning av fastlegen i morgen Vi henviste selv til PPS, der har han hvert å tatt noen tester, og en mnd etter var vi hos barnelegen (nå på fredag) han skrev ut Ritalin. Han har jo ikke fått noen diagnose enda, men skal prøve ut medisiner. Får håpe dere får litt fortgang i utredningen nå, for ventetida blir jo så unødvendig lang. Ønsker dere lykke til og stå på hos legen i morgen for å få en henvisning. (Vi venter på time til barnenevrolog)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #5 Skrevet 24. oktober 2006 var hos helsesøster i dag og snakket med henne ang jenta mi. Vi skal på foreldresamtale med bhg og snakke med de nåi beg på nov, og så skal vi tilbake til HS etter det. Men blir mest sannsynlig henvisning på oss ja ... Hun var usikker på om det lønte seg med ppt eller bup først, så vi får se. takker for svar:-)-- HI
Joikaboll@ Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Det er bra, får håpe dere finner ut av dette etterhvert og får til noe som vil fungere for dere alle. Vi har ikke hvert i kontakt med BUP, kun PPSm nen det er vel mye det samme. Vi brukte pps fordi vi har ei alle tiders dame der som hjalp oss opp og fram, hun er også den som er på minstegutten vår. Men du kan jo ringe selv til bup og pps og høre hva evt ventetida.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 skal gjøre det:) tusen takk for svar.
Maud Skrevet 25. oktober 2006 #8 Skrevet 25. oktober 2006 Det varierer vel litt fra sted til sted, men de aller fleste BUP'er krever en underskrift av en lege for å godta en henvisning. Forutfor det kan det være PPT eller helsestasjonen som gjør en vurdering sammen med dere foreldre og som får henvisningen av gårde. PPT skal ikke stille diagnoser, men kan gjøre en så stor del av jobben at det kun er for BUP å signere og stemple...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2006 #9 Skrevet 25. oktober 2006 så da lønner det seg egentlig å kontakte ppt først da eller? Huff blir usikker jeg.
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 25. oktober 2006 #10 Skrevet 25. oktober 2006 Vi ble henvist til BUP og PPT sammtidig, men det var vel mest pga at BUP hadde så lang ventetid. Før vi kom skikkelig i gang med BUP, var det en del møter med PPT + at hun som kom fra PPT observerte og gjorde en del tester sammen med jenta vår. Frøkna vår var faktisk kun 3 år da hun ble hennvist. Må også føye til at fastlegen tok masse prøver for og se om det kunne være andre grunner til uroen hennes + at hun ble lagt inn på sykehuset i 3 eller 4 dager for enda flere undersøkelser, Så alt ble med andre ord gjort veldig nøye.) Hun er nå 4 år og 3 mnd gammel og har begynt på ritalin, hun er fremdeles seg selv, men klarer nå og konsentrere seg, og skjønner nå at visse ting er farligt. Ønsker dere lykke til.)
Maud Skrevet 26. oktober 2006 #11 Skrevet 26. oktober 2006 Fordelen med å ha kontakt med PPT først er at det er et lovpålagt tjenestetilbud og de kan ikke avvise saker. Dessuten vil PPT gjøre en del undersøkelser (observasjoner, foreldreintervju osv) som sendes til BUP. Da er det mer sannsynlig at de tar barnet inn til utredning og det gjøres noe konstruktivt i ventetiden.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #12 Skrevet 28. oktober 2006 takker for svar jenter-- HI her. dere er jammen bra og ha:) skal si dette til HS, som dere sier her. Og det var det jeg sa til helsesøster også, at jeg vil ha henne undersøkt skikkelig, om det kan også /eller være andre årsaker som gjør at hun er som hun er. Ha en fin fin lørdagskveld.
Aga:-) Skrevet 1. november 2006 #13 Skrevet 1. november 2006 Hei! Jeg jobber i BUP, og har som hovedfelt å utrede barn og unge for adhd. Det lønner seg helt klart å kontakte PPT først, da det stort sett er slik at førstelinjetjenesten (bl a PPT) skal ha det primære ansvaret for både utredning og oppfølging fordi de er jo de som skal være nærmest barna/ungdommene av hjelpeapparatet. Etter en grunnutredning hos PPT (evt privat klinikk), kan barnet henvises til BUP for videre utprøving og evt medisinering. I veldig mange tilfeller følger vi også barnet videre hvis det er behov og ønkse om det, for eksempel terapi, oppfølging ift spesialpedagogikk og deltakelse i ansvarsgrupper. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå