Gå til innhold

Tøybleier eller papir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var lenge i tvil om jeg skulle bruke tøybleie eller papir bleier.

Slik jeg hadde forstått det var tøybleier mye billigere enn papirbleier og mye mer natur vennlig, også var det dette med tempraturen i bleien hos gutte babyer......

Etter mye tenking og lesing og spørring, har jeg kommet frem til at papirbleier er det beste, tror jeg i alle fall............

Bleieskiftet blir enklere, bruk og kast var jeg veldig negativ til, men jeg bruker og kaster binn.

Jeg tror ikke det er billigere med tøybleier, strømmen er dyr, mer vaskemiddel og nye tøybleier koster mye, kan jo kjøpe brukt, men jeg ville ikke ha kjøpt brukte tøy binn....

Tempraturenn i bleien, jo kansje den er litt høyere i papir bleier, men så vidt meg bekjent, er det tempraturen på pungen når sæden blir produsert som har betydning hos gutter, og min lille pode skal da ikke formere seg med det første.

Miljø, tja er det så mye å spare der? Strøm til vask og evt til tørking, går jo ann å henge de opp til tørk, men hvor mange tørre dager til å tørke klær ute har jeg, tørker jeg klær inne går det ut over inne klimaet, og vaskemiddel....

Tid, er egentlig ikke bleie vask jeg har lyst til å bruke tiden min på, med mindre det har en stor gevinst.

Nei da bruker jeg heller litt mer penger på å handle økologiske råvarer og lager god sunn mat, som ikke skader miljøet, er sunnere for meg og barnet og hjelper på bruk og kast samvittigheten min :-)

Med mindre det dukker opp noen slåened argumenter for tøy bleier....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEI!

Vi begynte med tøybleier for tre mnd siden og er strålende fornøyd.

Tøybleier kan være veldig mye billigere enn papir, det kommer an på hvilken tøybleieløsning du velger, det finne utrolig mye å velge mellom, alt fra hjemmesydde, brettebleier, pockets, altiett, formsydde med sperrelag.......( også økologiske bleier...)I det lange løp vil jeg påstå at tøybleier er billigst, husk at du kan bruke de til flere barn og selge de etterpå for minst halv pris.(brettebleier koster deg 750 kr for hele perioden hvis du velger den løsningen)

Når det kommer til miljø er det heftig diskutert, men du må huske på at selv om du bruker strøm og vann og vaskepulver til ca to ekstra vask i uka på 60 grader vasker du også sikkert mye annen vask på halvfull maskin o.l og bleier vasker du sammen med truser og håndklær så i det store og hele tror jeg at bleievaskene ikke utgjør så mye, jeg tenker at da får jeg veie opp med å kutte ned på annen "unødvendig" vask. Når det gjelder avfall blir engangsbleia liggende uten å nedbrytes i evigheter(eller brent og slipper ut gasser). Jeg vil sterkt anbefale deg å gå inn på sidene til tettinntil hvor det er et eget tøybleieforum med masse bilder, informasjon, råd og tips, der får du mye hjelp hvis du lurer på noe(meld deg inn i tøybleieforumet) eller bare er nysgjerrig! Der er det også ingen "krangling" mellom de som bruker tøybleier og de som bruker engangsbleier, som jeg har lest litt av her.

Siste grunn til at vi bruker tøybleier er rett og slett babyens komfort, tøybleier er mye luftigere, huden får luft, noe den ikke får hvis den er innpakket i plast. Barnet vil også kjenne at det blir vått når det tisser, og det sies at tøybleiebarn slutter raskere med bleier, fordi barnet holdes varmt vil det ikke føles ubehagelig for det å være våt i bleia, det er først når du blir kald at du merker at du er ubehagelig våt(f.eks tenk hvis du har plompet i vann på skogstur, er du varm går det fint, så fort du blir kald er det ubehagelig).

Når det kommer til ekstrajobb vil jeg si at jeg føler at det ikke er mye ekstra jobb med tøybleier men anderledes jobb enn med engangs( putte i vaskemaskin istedenfor å kaste i søpla)

Vi har hatt et engangsbleiebarn, nå har vi ei tøybleieberte. Hvis du går for tøybleier er det lurt å sette seg godt inn i hvilken løsning du velger, med tanke på tørketid, bleier til å bruke i barnehagen o.l det finnes masse masse å velge i. Minner på ny om TETTINNTIL sine sider.

Skrevet

Ps. angående å kjøpe brukte bleier er de jo kokvasket! Selv lurer jeg litt på tøybind, selv om jeg må innrømme at jeg føler det litt"hippie", det må jo være mye mer behagelig enn de klamme engangsbindene, og sikkert sunnere for kroppen.

Skrevet

Heisann takk for fint svar :-)

Hvilke bleier har du valgt?

Hva kostet de?

Hvor kjøpte du de?

Hvor mange bleier bruker du ca pr dag?

Hippie er jo en positiv ting ;-), selv bruker jeg tamponger, hmm kansje de finnes tøy tamponger........

Jeg tror de alt i ett bleiene er det som er mest interesanne for meg, men jeg er skeptisk.

Kan evt kjøpe noen å se hva jeg synes....

Merker du forskjell på babyens hud?

Kjenner du til/har du prøvd vaskenøtter, de selges på noen av sidene m tøybleier?

Skrevet

Jeg er tobarnsmor - har en sønn på 3,5 år og ei datter på 7,5 mnd..

Var ganske skeptisk til tøybleier - og tenkte at DET, nei DET er bare for spesielt interesserte..

Det skulle i hvertfall ikke jeg prøve..

Var altså papirbleiebruker lenge - sønnen min brukte det fram til han sluttet med dagbleier i sommer.

Sleit ganske mye med bleier som lakk - nattlige uhell var ikke uvanlig..

og ikke på dagen heller..

Men; så ikke tøybleier som et alternativ - og grunnen til det var at jeg rett og slett ikke visste NOE om tøybleier.., og trodde det var mye jobb.

Begynte å bære jenta mi i sjal da hun var nyfødt - og kom inn på tettinntil.com - og der var det en salig blanding av tøybleiebrukere og papirbleiebrukere..

Kunne liksom ikke unngå å lese litt om tøybleier.. og skjønte fort at tøybleier var noe ganske annet enn det jeg hadde trodd..

Det fantes såå mange andre løsninger enn det jeg visste om - og etter å ha spurt og gravd på tettinntil- så bestemte jeg meg for å gi det en sjanse..

Har kjøpt noe brukt, og noe nytt... - og har prøvd mange forskjellige løsninger på de snart 3 mnd jeg har brukt tøybleier..

Nå vet ikke jeg hvor gammel jenta di er...

En billig løsning til små nyfødte er brettebleier og hjemmestrikkede ullbukser - fester brettebleien med snappi (se på vidunderbarn.no - det koster 15 kr pr. stk... )

Jeg kjøpte brettebleier på Jysk.. (de er 70X70 cm), og strikket ullbukser av lanolingarn som jeg hadde fra før..

Liker lommebleier aller best.. det er dyrere i innkjøp - men også enklere å administrere..

Favoritten min er Fuzzi bunz.. den finner du i mange utenlandske nettbutikker..(babykind.co.uk - jamtots.com for å nevne noen)

Brettebleiene blir nå brukt mest som fyll i lommebleiene..

Liker også godt formsydde bleier..

Vil du handle i norske nettbutikker- så kan jeg anbefale å titte på:

kenguruloftet.no - der finner du en god del info også.. har alle typene bleier hun selger - kan anbefales!

vidunderbarn.no selger en type formsydde bleier som heter Popolino..

Du er hjertelig velkommen inn på tettinntil.coms tøybleieforum - der finner du mange linker til butikker.., syoppskrifter, strikkeoppskrifter..

Skrevet

Glemte et viktig poeng;

Har opplevd MINDRE lekkasjer i løpet av ett døgn med tøybleier - enn det jeg opplevde med papirbleier..

Sønnen min bruker bleie på natta - og har tisset seg gjennom bleien utrolig mange ganger.. (og da blir det dynevask, av med sengeklær, laken, vaske overmadrassen fra DRY kid..)

Nå har jeg kjøpt to Fuzzi bunz til ham - for å prøve det - og ingen lekkasjer...

I går natt hadde han på papir - og tisset igjennom bleien igjen.....

Skrevet

Vi bruker formsydde popolino bleier med hjemmestrikket ullbukse som sperrelag, vi bruker også brettebleier(vesla er sju mnd). I tillegg har jeg et par formsydde bleier i hamp(en easy peasy og en ellas house, kan sees på babybiksen) og to bumpy ullbukser fra imsevimse.Mange bruker brettebleier først og går over til formsydde når barnet blir større. Vi begynte med formsydde da vesla var ca 4 mnd(engangs til da)fordi det virket mest lettvint, nå bruker vi også en del brettebleier.

For at det skal gå rundt med vask og tørketid lønner det seg å ha rundt 15 bleier syntes jeg.

Popolino er kjempegode "sikre" bleier synes vi(nettbutikken til nøstebarn selger garnpakker til å strikke ullbukser av, står og mye om tøybleier der). Popolino får du billig i nettbutikken til vidunderbarn, der koster de 89 i motsetning til nærmere 140(!)hos nøstebarn.

Vi kjøpte popolino, brettebleier og ullbukseutstyr hos nøstebarn(husker ikke hvor mye det kostet, men det kan du se hvis du ser i nettbutikken).

Akkurat hvor mange bleier vi bruker hver dag er jeg ikke riktig sikker på, 4-5 ca, som med engangs(kommer jo an på barnet og, hvor mye det tisser, i begynnelsen lønner det seg å skifte oftere noen dager for å venne huden til tøybleiene). Popolinoene opplever vi som "bombesikre". Jeg var selv overrasket over hvor fint det gikk å bruke tøybleier, trodde det skulle være mye mer styr!

Vesla er så og si aldri sår, kun hvis hun har ligget lenge med avføring. Vaskenøtter har jeg ikke hørt om, hva er det da tro??

Du kan jo f.eks kjøpe noen få bleier ,en av hver "type" og prøve ut en stund.

Anbefalte tøybleiebutikker; nøstebarn, kenguruloftet, danske babybiksen, vidunderbarn.

På tettinntil er det bilder og omtaler av masse bleier, her er det og eget kjøp/salg marked for tøybleier.

Bare si fra hvis du lurer på noe mer.

Skrevet

ps. et bittelite tips, sjekk om renovasjonsselskapet i din kommune gir støtte til tøybleiebrukere, da kan du jo få prøvd noen bleier gratis(har sett at noen gir rundt 500- 800 kr i tilskudd, andre sponser tøybleiepakker). Tror kanskje du kan finne oversikt over de som gir tilskudd hos grønnhverdag sine sider.

Skrevet

Jeg har brukt både papir og tøybleier.

Jeg liker tøybleier best, og da driter jeg i både økonomi og miljø.

Jeg bruker tøybind og mooncup selv, kommer ikke til å gå tilbake til de ekkle bindene og tampongene igjen. Og når jeg foretrekker tøy, kan jeg jo ikke gi ungen min noe mindreverdig tilbud...???

Skrevet

hva er mooncup?

føles det bedre å ha på tøy bind? blir du mindre klamm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...