Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt elsker ikke akkurat å pusse tennene kan di si. det blir så som så med den tannpussen og jeg lurer på om det er mulig å gi de små noen form for fluor? han kan vel ikke få fluortablett, for den kan han jo sette i halsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble anbefalt av tannlegen å starte med fluor når datteren min var rundt ett år.

Etter tannpussen (som her også er så som så - noen ganger går det realtivt greit, andre ganger er det juba-luba og totalnekt...) så får hun en tablett og den smatter og suger hun storfornøyd på... Nei, tror ikke hun kan sette den i halsen.

Skrevet

Man kan gi de fluortabletter fra de er 6 mnd gamle (knuses i maten til de aller minste). Gir det til vår som er ett år, men deler den i fire biter bare for sikkerhets skyld. Har en venninne som er tannpleier og vi fikk fluortabletter, tannbørst og tannkrem i gave da hun ble født allerede. Tør ikke sluntre unna...

Skrevet

står på boksen at de kan brukes fra 6 mnd... Kan jo knuse den, da.. Svogeren min er tannlege, og sier det ikke er farlig, for den er så liten at det er veldig lite sansynlig at den vil sette seg fast i halsen.. Selv har han tre barn fra 9mnd til 5 år som alle knasker fluor.. :)

Skrevet

Vi har fått beskjed om å starte med fluor fra første tannen kommer. Så vi startet med dette når gutten vår var 5 mnd.

(grunnen til at det står 6 mnd på boksen er fordi det er somregel da første tannen kommer)

Skrevet

Leger anbefaler ikke bruk av fluortabletter fordi fluor lagrer seg i kroppen, og fluor er ikke sundt for annet enn tennene. Bruker du fluortannkrem på tannbørsten, holder det i massevis frem til barnet er så stort at det kan bruke fluorskylling. Fluor skal jo egentlig spyttes ut. Husk at de små som ikke spytter ut tannkremen får i seg fluor på det viset også, selv om det er små mengder da man skal ha en knapt synlig flekk med tannkrem på til små barn, så kommer fluoren i tabletten i tillegg. Hvis du knuser tabletten er jo vitsen bort. Den virker jo kun lokalt i munnen, og da må den suges på. Det gjør jo ikke alltid så små barn. Og spør du på helsestasjonen etter brosjyrer om barns tannhelse, så står det der også. Man har gått bort fra å anbefale fluortabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...