Gå til innhold

Jeg har så vondt:-( (samme som ammedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brystvortene mine er så vonde at jeg gråter nesten hver gang jeg skal amme. Det er bare helt forferdelig og ikke koselig i det heletatt.

Jenta mi er bare en uke gammel og er ikke noe god til å suge. På barsel sa de at det så helt riktig ut da jeg ammet men det kan da ikke være mulig at jeg skal pines igjennom det som jeg har gledet meg til og vært fast bestemt på å gjøre.

Når jeg ammer så sutter hun leeeenge. Hun sovner innimellom å jeg masserer inni hånden, under føttene, dunker forsiktig på rumpa og koser på kinnet. Ingenting hjelper!!!

Har pumpa meg noen ganger å gitt flaske, da drikker hun masse og sovner ikke en eneste gang. Veldig greit å vite at hun blir mett før hun sovner.

Jeg har en datter fra før, fikk heller ikke da til amminga, hadde de samme problemene pluss da hadde barnet kolikk, å jeg fikk aldri i gang melkeproduksjonen skikkelig så da ga jeg meg å startet på mme. Har ikke lyst til det denne gang, men det er så vondt.

Smører med avent brystvorten krem, men føler heller ikke det hjelper. Har prøvd brystskjold å da nekter hun å suge..

Hva skal jeg gjøre?? Er på nippet til å gi opp allerede jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd medela sine skjold i str. small?

Skrevet

Nei det har jeg ikke. viste ikke det var foskjellige størrelser på de..

Får jakte på det i morgen.

Takk for tipset :-)

HI

Skrevet

De er super, prøvde først chicco sine. De ble jeg bare værre av på bystvortene (var også sår). + at de var så stor! Anbefaler medela sine på det sterkeste. Samme med salven fra dem :-) PureLan

Skrevet

Allianse apotekene fører medela vet jeg!

Skrevet

Hei!

Kjenner meg veldig igjen i det du fortel. Eg hadde og så vondt at eg vart anspent i heile kroppen og grudde meg til å amma. På barsel fekk eg beskjed om å leggja til å ofte han ville, og han ville heile tida og haldt det gåande leeenge. Derfor vart eg sår, slik som du, sjølv om han sugde heilt rett. På helsestasjonen sa dei bare at eg måtte lufttørka brystene og smøra med krem, noko som ikkje funka. Til slutt (etter 5-6 veker) ringde eg til legen pga sår på brystvortene som ikkje ville gro. Huff, det var vondt!!

Ho tok meg heldigvis på alvor og tok prøver, og det viste seg at eg var smitta av ein typisk sjukehusbakterie. Anten i frå hender på sjukehuset, eller rett og slett bare frå lufta...æsj...ekkelt å tenka på alle basiluskane som finst på ein slik plass. Så det var derfor det ikkje vart betre! Då eg fekk krem for dette, vart det betre med ein gong, og amminga gjorde ikkje vondt i det heile. Det var heilt fantastisk! :o)

Nå betyr ikkje dette at dette plent skal gjelda deg. Ville bare fortelja det for å visa at det kan vera noko galt som gjer at du er sår. Og det er ikkje alltid at helsestasjonen har rett...

Håper du blir betre, for det skal ikkje vera så vondt å amma!

Skrevet

uff, vi holdt på sånn i 2mnd før d gikk seg til, så eg skjønna deg så godt.. dagene va grusomme, grua meg t kvart måltid og klarte ikkje gi jento mi nok for d va så vondt når ho spiste..

Gikk m sånne albueskjell lenge, d hjalp godt + at eg smærte tykt lag m unguentum (veit ik om d skrives akk sånn)

Fikk skikkelig betennelse i ene brystvorten som sprakk, så måtte slutte å amme på den t den va grodd.. pumpa meg då i tilleg til at ho fikk bryst, d fungerte kjempe fint og gradvis gikk d seg til.. jenta mi fikk bedre sugeteknikk av å bruke litt flaske innimellom og fikk bedre tak på brystet etterhvert..

Prøv så godt du kan å , ahdde lyst å gi opp mange ganger eg og, men e glad for at eg ikkje gjjorde d no. MEN du ska IKKJE amme til enhver pris, for d e jo viktig at du har d fint og koselig sammen m den lille, og d blir alt ant enn kos når d e så vondt

Lykke til, håpe d blir bedre snart

Skrevet

gikk litt fort i svingene her, mye feil..huff huff..

men mente prøv å holde ut men ikkje til enhver pris..

Babyen din har d godt når mammaen har d godt, m eller utn pupp:)

Skrevet

tips jeg fikk før jeg fødte var; i starten legg til ofte, men ikke la barnet suge for lenge, spesielt ikke hvis det ikke suger "effektivt". da øker du produksjonen, samtidig som du unngår sårhet.

Kan jo og hende at jenten din ikke helt får til å suge..., en venninne av meg hadde en liten gutt som rett og slett ikke klarte det. så hun pumpet og ga på flaske.

synes du er veldig flink jeg, som ikke gir deg!! stå på. jeg håper det ordner seg :)

Skrevet

Nesten som jeg skulle skrevet det selv. Jeg hadde også kjempevondt og såre brystvorter den første tiden. Fikk mye god hjelp og tips på ammepoliklinikken her i byen. Blant annet:

- gå mest mulig barbrystet (!) da gror sårene best. Vet det høres sprøtt ut, men det fungerer faktisk. Det går an å klippe hull i en gammel t-skjorte og ha en løs jakke over.

- smør brystvortene med en antibakteriell salve/krem (Brulidine er fint, fåes uten resept på apotek). Smør 2-3 ganger pr dag, vask lett av før amming.

- Riktig ammeteknikk er kjempeviktig, det hjelper også å variere stilling for å avlaste de såre områdene.

- Dersom du har veldig mye spreng er det lurt å håndmelke ut litt melk før du legger barnet til. Da blir det lettere for barnet å få tak og hun slipper å "gange" ytterst på brystvorta.

- Du kan uansett håndmelke litt før barnet får brystet slik at melken er "klar" når hun legges til. De suger jo ekstra i starten for å få igang utdrivningsrefleksen.

- Ikke la barnet ligge mer enn ca 30 min på hver pupp om gangen

- etter amming kan du klemme ut litt melk på brystvorten som du lar lufttørke

I tillegg til alt dette kokte jeg opp 0,5 liter vann med ca 1 ts grovsalt som jeg skylte brystvortene med noen ganger pr dag + lufttørking.

Uansett bør du nok få sjekket at du ikke har en infeksjon som krever antibiotika.

Det er krevende og slitsomt og vondt i starten, men hvis det løser seg er det helt fantastisk. Lykke til!

Skrevet

Kanskje du kunne fått en helsesøster e.l. til å se på når du ammer, for å sjekke om teknikken er ok?

Jeg hadde problemer med at jenta mi ikke sugde, så jeg fikk oppfølgingstime på barselpoliklinikken på sykeshuset. Da var det en helsesøster som så på ammeteknikken. Var til god hjelp, det.

Også er Purelan brystsalve supergod. Ta litt på en kompress og legg inni ammeinnlegget. Ikke smør salve direkte på brystvorta.

Klem

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver her. Her er min historie, som endte bra!

Jeg var helt grønn på baby da snuppa ble født. Jeg ammet henne "feil" de første dagene, fikk ikke lagt henne ordentlig til, og jeg fikk såre brystknopper. Dette trodde jeg var naturlig, jeg hadde jo aldri ammet før, og fortsatte med den feile teknikken. Ved dag 3 hadde jeg åpne, blødende sår på knoppene, og jeg bet meg i armen for ikke å gråte hver gang jeg ammet henne. Til slutt viste jeg jordmor brystene mine, og hun ble både sjokkert og lei seg. Lei seg for at ingen hadde hjulpet meg til rett teknikk og sjokkert over at jeg hadde orket å amme med de puppene! Jeg fikk penslet brystknoppene med et middel de hadde på barsel, samtidig fikk jeg brystskjold som snuppa sugde av. Husker ikke merket, men det var ihvertfall ikke Avent sine!

Etter en uke med brystskjold var knoppene "friske" igjen, og jeg ønsket å slutte med skjoldene. Dette var lettere sagt enn gjort! Snuppa nektet å spise uten skjold!!! Jeg ringte barselpoliklinikk, som har ammehjelp. Jeg fikk time dagen etter, og en fantastisk dame hjalp meg å legge babyen rett til, og fikk babyen til å ta bryst. Det tok meg ikke mer enn 15 minutter med "ekspert" hjelp, så hadde jeg fått inn rett teknikk, og snuppa spiste uten skjold. Jeg ble selvfølgelig sår igjen på brystknoppene etter dette, men det tok bare et par dager så var de "herdet". Med rett teknikk ble det ikke åpne sår ihvertfall!

Jeg var på nippet til å gi opp hele ammingen, og er lykkelig over at jeg kontaktet barselpoliklinikk og fikk hjelp der!

Lykke til!

Skrevet

Føler med deg med tanke på smerten. Er som en kniv som stikker deg midt i puppen. Lite godt!!

Jeg pumpet meg, og ga henne melk med enten "kopp"/sause-nebb, og flaske, til jeg ikke var så lengre. Det går over så lenge barnet ikke suger på puppen. Fikk ikke til brystskjold i det hele tatt, synes det var skikkelig klundrete, ikke forstod dattera mi det helt heller. Lukter jo plast, hehe. :)

Men gikk over etter litt tid hvertfall, og da tok hun puppen så fint igjen atte.

Jeg var fast bestemt på å ikke gi opp, for det går over etterhvert, det sa jo alle og.. Tror de fleste går igjennom en sår periode..

Skrevet

Så lenge du ikke har betente sår, ville jeg ha lagt henne til ofte, men tatt henne bort når hun sovnet. Press ut noen dråper morsmelk og smør utover brystvorten og området rundt og la det lufttørke. Det er kjempeeffektivt!

For de aller aller fleste er dette med såre brystvorter noe man heldigvis bare opplever i begynnelsen.

jeg har selv 4 barn og har vært sår de første 2-3 ukene før det går over.

Så lenge hun har mest mulig av areola i munnen og du ser at når hun suger beveger kjeven seg helt bak til øret, så suger hun riktig.

Stol på deg selv, men søk råd hos helsesøster om du er i tvil.

Du er flink!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...