Gå til innhold

Nattevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er andre som jobber i helsevesenet som har fått fritak/sykemelding fra å jobbe nattevakter? Hvordan gjør dere dette i så fall? Jeg har nå 50% sykemelding, og legen skrev der at jeg ikke skulle gå nattevakter. Hva når sykemeldingen min går ut? Må jeg gå nattevakter igjen? Har ikke mange nattevakter i turnusen min, men ser for meg at jeg hadde klikka om jeg måtte gått noen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobba som sykepleier i turnus, fikk jeg et skriv fra legen som sa at jeg ikke skulle gå nattevakter pga graviditeten. Det gikk helt fint, avdelinga mi var veldig flink til å tilrettelegge både for meg og andre gravide. Lykke til!

Skrevet

Jeg går 50% natt fast på sykehjem, det går kjempe fint. Er i uke 20 nå=). Men hvorfor får dere fritak for natt?

Skrevet

de forsker på det og mener det gir økt fare for abort........ jeg gikk 80% natt, men har permisjon pga skole, så jeg slipper heldigvis det dilemmaet. Men jeg jobbet da natt i sommer uten problemer!!!

Skrevet

Jeg jobber 65% som nattevakt på sykehjem,er nå i uke 20.Lurte også litt på hvorfor dere får fritak,men det er vel litt forskjellig fra pers. til pers antagelig?Det er vel litt økt risiko for spontanabort før 12 uke,men etter det skulle det vel ikke ha noe å si.Lurer heller på hvor lenge jeg klarer nattevakter på slutten jeg,når man er passe stor!?

Skrevet

Jeg har 24% nattevakt (hver 3. helg) i en avlastningsbolig. Jeg søkte denne stillingen etter at jeg ble gravid, er nå i 19. uke. Grunnen var rett og slett økonomi.. Trenger alt jeg kan få fremover. Men på nattevakt slipper jeg å "løfte" på brukeren slik jeg gjør på dagtid, er ikke det egentlig bra...?

Ulempen er at døgnrytmen min er helt snudd rundt.. Vanskelig å snu tilbake synes jeg.. er jo så inmari trøtt for tiden, sover masse, men til feil tider.. dumt nå som høstmørket smyger seg på også.. Blir enda mer sliten når sola forsvinner.. må ty til lysbehandlingslampa nå..

Skrevet

Jeg jobber tredelt turnus på sykehus, og er nå i uke 24, jeg ble fritatt for nattevakter mens jeg var kvalm, og nå ba jeg om å bli fritatt for resten av svangerskapet. Jeg blir da forskjøvet til dag eller kveldsvakter isteden.

jeg ba om dette fordi jeg fikk mer mageknip, halsbrann og var mer sliten etter nattevaktene.

og fordi jeg rett og slett fikk dårlig samvittighet for babyen av å jobbe natt....

Skrevet

Jobber 2 delt turnus på sykehus, og der blir alle gravide fritatt natt om ein "ønsker" det. Fikk klar beskjed av gynekologen min om ikke å gå natt når jeg gikk med førstemann, pga økt risiko for abort og vi hadde hatt 3 aborter. Denne gangen har jeg gått ca 5 nattevakter i svangerskapet, men va veldig tungt på mange måter så har no fritak.

Skrevet

Jeg jobber ca 100% som nattevakt ved to forskjellige sykehjem. (Halvt på hver)

Jeg ser ingen problemer med det og vil fortsette til jeg ikke klarer mer. Jeg er i uke 25, og holder ennå høyt tempo hele natten.

Har jobbet noen dag og kveldsvakter ekstra, men kjenner at det er mye tyngre, og jeg er sliten og har bekkensmerter etter disse.

Lykke til videre i svangerskapet.

Skrevet

Nyere forskning viser at det er større risiko for spontanabort, dødfødsler og barn med lav fødselsvekt blant mødre som jobber nattevakter under svangerskapet. Risikoen ble estimert til 20% større. Jeg tror likevel at dette er veldig individuelt, de som synes at det er helt greit å jobbe natt, tror jeg tåler det godt også. Selv ble jeg forskjøvet til dag/ kveld, med resultatet: sur arbeidsgiver, mistroende kollegaer... Skulle heller ha sykemeldt meg i stedet for å benytte meg av min rett til annen arbeidstid.

Hos meg ble det vanskelig å sove etter vakt, fikk mye kynnere og barnet var veldig urolig på natta.

Skrevet

Heisann.

jeg er i uke 26 og jobber 60% nattevakt på et aldershjem men tar ekstra når d passer..foreløpig så har det gått veldig bra selv om jeg sliter litt til tider..men d er når jeg ikke får sove skikkelig før en vakt,men nå er jeg så heldig å jobbe sammen med en sykepleier som passer veldig godt på meg.hehe! måler blodtrykket mitt og lar meg slippe den tyngste jobben,slik som løfting osv.. men jeg ser for meg at jeg ikke kommer til å jobbe så veldig lenge for magen min er kjempestor selv om jeg ikke har termin før i februar og d kommer vel til å sette en stopper for jobbinga generelt.

men har ingen dårlig sambittighet for det. dette er min siste graviditet pga.alder og at vi ikke ønsker flere barn,og at vi prøvde ca.2 år før det klaffet + en SA,så jeg utsetter meg ikke for noen risiko ifht.noe som helst..man får ikke noe klapp på skulderen av arbeidsgiver om man sliter seg helt ut eller event.føder for tidlig..

men det er jo min mening da..

Skrevet

Heisann !

Jeg har fast natt stilling på sykehus.. 62,4 %.. etter at jeg ble gravid har jeg ikke jobbet netter.. Faren for spontanabort og tidlig fødsler øker med 50 %.. jordmor anbefalte på det sterkeste å ikke jobbe netter! Fylte ut et skjema sammen med jordmor "Tilrettelegging/ omplassering for gravide".. så nå jobber jeg dag og kveld.. men får betalt som om jeg jobber netter;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...