Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Brystvortene mine er så vonde at jeg gråter nesten hver gang jeg skal amme. Det er bare helt forferdelig og ikke koselig i det heletatt. Jenta mi er bare en uke gammel og er ikke noe god til å suge. På barsel sa de at det så helt riktig ut da jeg ammet men det kan da ikke være mulig at jeg skal pines igjennom det som jeg har gledet meg til og vært fast bestemt på å gjøre. Når jeg ammer så sutter hun leeeenge. Hun sovner innimellom å jeg masserer inni hånden, under føttene, dunker forsiktig på rumpa og koser på kinnet. Ingenting hjelper!!! Har pumpa meg noen ganger å gitt flaske, da drikker hun masse og sovner ikke en eneste gang. Veldig greit å vite at hun blir mett før hun sovner. Jeg har en datter fra før, fikk heller ikke da til amminga, hadde de samme problemene pluss da hadde barnet kolikk, å jeg fikk aldri i gang melkeproduksjonen skikkelig så da ga jeg meg å startet på mme. Har ikke lyst til det denne gang, men det er så vondt. Smører med avent brystvorten krem, men føler heller ikke det hjelper. Har prøvd brystskjold å da nekter hun å suge.. Hva skal jeg gjøre?? Er på nippet til å gi opp allerede jeg..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Svart/spurt på småtroll
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Høres ut som meg det! For over 7 mnd siden... Jeg var så sår at jeg blødde, hadde dype sprekker i brystvortene. det var sinnsykt vondt, og ikke bra for noen av oss... Hadde i tillegg brystbetennelse... Mitt råd til deg: PUMP, og gi på flaske, men gi litt fra en pupp før/etter måltid. La den ene puppen hvile litt, se om den blir bedre. IKKE la hun ligge å suge i lang, lang tid, la henne heller ligge inntil deg og sutte på feks lillefingeren din (etter hun er mett selvfølgelig). Heldigvis tok jenta mi pupp med brystskjold, og jeg bare sluttet med det gradvis. Men hele styret tok over 6 uker... Nesten ikke til å holde ut! MEN, prøv litt til, hun er bare 1 uke. Det kan virke helt umulig, men det er faktisk verdt slitet synes jeg. Få hjelp av mannen din (hvis det er noen) eller en venninne/mor. Ikke ha for mye kontakt med andre. Konsentrer deg om barna dine, å ha det rolig rundt dere og prøv å tenke positivt! Lykke til masse- føler med deg!
Sivalur Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Det er for mange kjempevondt å begynne å amme. Og så får man bare beskjed om at 'det skal ikke gjøre vondt'. Men det gjør det faktisk. Synd at ikke det gis litt mer info om dette mens man er gravid. Jeg var også sår, men han tok heldigvis med brystskjold, så brukte det i begynnelsen. Håper du klarer å holde ut litt lenger, du har fått gode tips ovenfor her. Vil bare tilføye at du kanskje kan prøve PureLan krem, den hjalp meg hvertfall. Du får den på apoteket og noen babyutstyrsbutikker.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Trenger ofte å stimuleres for å suge av brystskjold, ved å gni litt kraftigere enn å bare stryke foran og bak øret og fram mot haka. Vent til utdrivningsrefleksen kommer godt i gang slik at brystskjoldet er fylt med melk. Det tok 6 uker å få det til hos meg også, men jeg ville så gjerne. Hadde problemer forrige gang også, men klarte å fullamme da også. Fikk gode råd på amme-poliklinikken, det som hjalp meg var å spare brystet til såret var grodd (fikk låne brystpumpe på helsestasjonen), og prøve så ofte som mulig uten brystskjoldet. vil sårene ikke gro i det hele tatt, kan det pensles med lapis. fikk også råd om å smøre brystvortene med Simplex øyesalve og det var den beste salven for meg. På sykehuset brukte de ikke flaske når jeg skulle gi tillegg, men enten sonde ved siden av brystvorta (som et sugerør), eller brukte kopp. Det tror jeg er viktig for at babyen ikke skal foretrekke flaske (som er mye lettere å suge av enn brystet). Håper du får det til, og ønsker deg lykke til.
mamma til fire små Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 hei! jeg har ikke akurat samme problemet som deg, men har hatt kjempevondt spesielt i den ene puppen helt fra starten, og det kom som et sjokk, da jeg trodde at amming bare skulle være fint og positivt. først fikk jeg en lettere brystbetennelse, deretter sopp - som var kjempevondt, så sprakk brystvorta, sikkert fordi det var så vondt å amme under soppinfeksjonen, så jeg la han til feil. deretter var det på'n igjen med en kraftig brystbetennelse som jeg gikk med leenge, siden de ikke trodde det var betennelse (som etter 3 uker viste seg å være betent av streptokokker), fikk feil antibiotika 2 ganger, og nå har endelig den 3 antibiotikaen begynt å gjøre susen. fortsatt sliter vi litt, men langt fra så mye som for 4-5 uker siden. greier å slappa av etter han har sugd noen minutter. kan det være hun bruker deg som smokk? siden du sier hun sutter lenge. kan evt være en ide å begynne med smokk hvis hun bare vil dekke et suttebehov, og ikke er ordentlig sulten når du legger henne til. håper det hjelper å høre at du ikke er den eneste som sliter. du får lønn for strevet og all smerten etter hvert, så håper du ikke gir opp om du i utgangspunktet ønsker å amme. men skal selvfølgelig ikke presse deg. du må selv avgjøre dine egne begrensninger. selv om jeg presset meg selv til det ytterste, og var sta, respekterer jeg at andre ikke vil amme for enhver pris. har du prøvd ulike ammestillinger? funket bra for en veninne av meg å amme liggende med babyen oppå en pute, og ammet fra den øverste puppen. får bra oversikt over ungen, og lettere å se når hun gaper riktig for å ta brystet. hun hadde også veldig såre brystvorter. ellers er jeg enig i at fullstendig ro og full konsentrasjon rundt amming og bebis er viktig. ikke ta imot besøk mens du sliter med dette, selv om det er gøy å vise henne frem (men hva er viktigst) masse lykke til!!
Expat Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Føler du at det går på den psykiske helsen din løs kan det være lurt å tenke på alternativer.... Mamming er viktigere enn amming. Men iallefall: Støtter dette med å pumpe deg frisk. En uke med fullpumping kan hjelpe mye. Det høres ut som du har lett for å pumpe, og er det det, så blir dette den letteste metoden. Om tilleggingen: Husk at mer av det brune skal inn i munnen mot haken til barnet enn mot overleppa. Så de sitter ikke midt på! Brystvorten skal opp bak i ganen til barnet. Jeg la ofte en finger under brystvorta og styrte den opp baki der når jeg la til og smatt den utav igjen. Men som sagt, en uke med pumping heling gjorde susen for meg. Og til da var barnet våkent mer også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå