Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Hei alle sammen =) Vi har nå fått svar fra gynekologen på sædutstryket som ble tatt tidligere i sommer. Dette var ikke noe oppløftende nei! Der sto det at bare 6 % hadde normal form/fasong... Og når jeg leser om normale referanseverdier så bør det være minst 30 % som har dette!!! Ellers så hadde han 45-55 % bevegelige celler, bevegelighetsgrad på 2-3, 32 mill. sædceller pr. ml. og noen få leukocytter. Fikk beskjed om at bevegeligheten var lett nedsatt... Det virker jo ikke så håpefullt dette her da..! Kanskje ikke så rart att vi har strevet så lenge, med null resultat..? Hva mener dere om dette? Vet at bl.a. du optimist har en mann som fikk påvist dårlig sædkvalitet. Hva synst du, og har du noen gode råd? Noen av dere andre også har vel sendt mennene deres for å ta sædprøve.. Vet jeg har signalisert til dere at jeg kanskje vil legge hele prosjektet på hylla, og det er kanskje det beste.... men greier ikke å gi slipp på dette. Dermed har jeg vel sinnsykt lyst på en til da?!
mamamimmi Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Hei Ia69, Dette var på en måte dårlige nyheter, men ikke helt. I en slik situasjon er inseminasjon et alternativ, jeg ville absolutt pröve det. Da prepareres jo svömmerne slik at de beste og sprekeste blir igjen. Mange lykke til og klem,
martine68 Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Det var ikke noe morro å få vite at svømmerne er slitne. Det vanskliggjør jo definitivt prosessen med å bli gravid. Uansett resultat er det sikkert litt godt også å få vite hvorfor det ikke har blitt noe spire på dere. Jeg tror aldri jeg får min mann til å ta noen test, da gir han heller opp hele prosjektet. Nå skal jeg til gu imorgen og er jo spent på om han finner noe feil med meg. Har egentlig på følelsen at det er noe "rusk i forgasseren", så det blir spennende med det besøket. Du får gi mannen din litt sink så kanskje svømmerne blir litt sprekere.
bente69;) Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 hei ia69! Ikke noe artig å høre at svømmerne ikke er av de beste. Men på en annen måte er det jo fint å få greie på en grunn (hvertfall) til at dere ikke har blitt gravide. Min kæll har fått time på SØF til levering av sædprøve andre uka i november. Når jeg nevnte det for min akupunktør, sa han med engang at om det ble påvist dårligere svømmere måtte han(kællen) komme ned til akupunktøren med engang. For det kunne akupunktøren hjelpe med( en blandings behandlig). Akupunktøren driver nemlig med flere ting vedsiden av akupunktur. Faslegen vår sa også at det ikke var noe poeng å ta prøven om en hadde hvert syk over en periode (slik som min mann). Nå vet jeg ikke om din har hvert syk. Gubben her ble syk i slutten av juli, operert 11 sept og først nå så legen at det var noe poeng i å ta sædprøve. Hvor i landet bor du, vet at min akupunktør har en dag i Oslo bl.a
Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Tusen hjertelig takk for svar =) bente69: min mann har dessverre vært dårlig ett par år pga en mislykket ryggoperasjon, og har operert fire ganger for dette. Han er fortsatt plaget med sterke smerter, og tar både pinex forte og av og til morfin for disse. Da jeg nevnte dette til gynekologen min, mente han det ikke skulle ha noen negativ innvirkning likevel... Hmmm. Jeg også har jo hatt troen på at dette ikke har vært så bra for sædcellene. Han har dessuten syklet aktivt i noen år før dette med ryggen. Bra at mannen din er på bedringens vei da bente! Og jeg skjønner det slik at du går spennende dager i møte med mange symptomer. Jeg er fra møre og romsdal... så det blir vel litt tungvint å benytte din akupunktør.. Men takk for tipset! Kanskje vi kan prøve dette også etterhvert..? Har tenkt på akupunktur i fht. smertene hans, så kanskje vi skal ta to fluer i en smekk Han skal forresten oppsøke en healer på tirsdag, så det skal jo bli spennende. martine68: Lykke til i morgen martine Det går helt sikkert bra! Mannen min blir fòret med både sink og selen. Det siste har han nettopp begynt med da, siden jeg hørte at disse to hadde gunstig virkning når de ble tatt sammen. Ellers tar han vitamintilskudd. Vet ikke helt hvor du er i løypa nå martine, men det skal jeg sjekke ut! Håper den snart sitter mamamimmi: Kanskje inseminasjon er en idè da..? Har liksom tenkt på det som uaktuelt å ta det skrittet. Men nå begynner jeg å bli desperat!! Hvor og hvordan kan dette skje da? Kan det f.eks. skje hos gynekologen, eller må en på sykehus? Håper det går bra med deg mamamimmi, og så flott at du ikke har mistet motet helt. For det går jeg ut ifra at du ikke har siden du forsatt er her inne..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Vet dere folkens at dårlig sædkvalitet hos mannen kan skyldes stress? Både stress med å lage barn og stress i forbindelse med jobben, og eller ellers i livet. Mange opplever faktisk å bli gravide f.eks i ferien, da ting er roligere...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 Ja, dårlig sædkvalitet kan faktisk bli bedre. Det kan variere med sykdom, stress og hyppige samleier. Selv om den er dårlig nå, KAN det forandre seg. Vi må være optimister. Også en prøver...
nicco Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Hei igjen, Mannen min fikk også en lignende diagnose: hadde 52 mill. svømmere, bevegelighet 2-3, men 10 % hadde veldig bra bevegelighet. Det gyn.(den samme antar jeg) sa til meg, var at vi måtte prøve å unngå å ha samleie( ikke noe problem for meg) i dagene før el, samle opp litt slik at det ble flere svømmere når el inntraff. Tanken var jo god, men når jeg normalt har el mellom dag 8 og 12, og så kommer den på dag 19 med Pergo, så skar det seg selvfølgelig!!! Ellers er jeg enig i at inseminasjon eller icsi er et alternativ, hvis man bare blir desperat nok.....Men du er jo ennå ung, for all del. Vi fikk jo beskjed om at det hjalp lite med spreke svømmere når jeg var 42 år...
Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Hei nicco =) Uff, sa gynekologen virkelig det!!?? Kanskje han ikke er så grei som jeg trodde likevel da... Syns det var litt rart av han, da han nesten flirte av meg når jeg sa jeg begynte å bli for gammel, og så er en det plutselig når en bikker 40...?? Men, men... ikke bry det om det nicco. Det er jo utrolig mange som får barn over 40 år i dag, så hans meninger må ikke få ødelegge din motivasjon. Mannen din hadde kanskje litt bedre prøvesvar enn min da Men det som bekymrer meg en hel del, er at det bare var 6% som hadde normal form! Det gjorde meg nokså motløs må jeg si.. Kan kanskje tenke meg å prøve inseminasjon, men vet ikke om jeg kan ta meg råd til icsi..? Det er jo nokså dyrt. Spennende meg deg nå da, med Pergo og greier. Det kan jo gjøre susen for deg da! Håper virkelig på det God klem fra meg
mamamimmi Skrevet 26. oktober 2006 #10 Skrevet 26. oktober 2006 Kjaere Ia69, Når dere nå har problemet dokumentert fra undersökelse hos lege, så kan det vare lettere å få hjelp. Jeg tror ikke det ville vare så dyrt med insem. , kanskje dere får det dekket av helsevesendet. Du er jo også ung, under 40 år. Kanskje dere skal begynne med en diskusjon med gynekologen. Men dere kan også kontakte fertilitetsklinikker. Ta sjansen, Ia69! Jeg önsker dere all lykke med dette. Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå