Svella Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Hei damer! Noen som har noe å komme med i forhold til streptokokk B? Har tittet litt på internett, men lurer på hvor vanlig det er å bli testet?? Evt når? Er det noen som vet hva som skjer om man tester positivt? Føler meg litt lite informert om dette. Som sagt tittet litt på internett, men finner ikke så mye.
ariel78 Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Det er ikke vanlig og bli testet, det var jo endel kritikk rundt dette i sommer siden det var flere babyer som hadde død av det. Men myndighetene mener fortsatt ikke at det er noe vits i og teste alle, men det har blitt standard at alle som har att det før skal bli testet i uke 36 eller noe.. Jeg gikk til og lege forrige gang som tok den ekstra testen og i uke 25 hadde jeg veldig mye vondt, og da fikk jeg også påvist streptokokk b infeksjon, fikk da antibiotika og ble fullt sykemeldt, i tilfelle tidlig fødsel.. Denne gangen fikk jeg da beskjed at den vanlige legen min at jeg skulle testes i uke 36, han mente det ikke var noe vits i før siden det kan komme tilbake innen fødselen, men jeg vil gjerne ha sjekket det før i og med at man kan føde for tidlig også av den grunn.. Men uansett, det virker som leger og jordmødre ikke alltid kan mest om dette og det var feks vanskelig og få sjekket seg en gang til før fødselen sist, er jo da smitten kan gå over til barnet og det er viktig at man ikke har det og da..
Heidi med to gutter + spire Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Hei! Jeg ble testet av legen min tidlig i svangerskapet da hun fant ut at urinen min var " forurenset"! Hun fant streptokokk bakterien hos meg!Fikk da en antibiotika kur! De sjekker meg jevnlig, for det kan lett komme tilbake! Når jeg skal føde blir jeg satt på en ny antibiotika kur!Har annbefalt alle mine gravide venniner å sjekke seg, da det bare er en enkel urinprøve! Har snakket mye med legen min for å få mere svar, men hun sa at de vet ikke nok om dette, og det er mye uenighet om hva man skal gjøre! Håper dette hjalp litt.... men jeg hadde bedt om den testen om jeg var deg! Og sier legen nei, det er ikke nødvendig ( de gjorde det til en vennine) hadde jeg forlangt det, eller bedt om en annen lege.....
Svella Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2006 Fint med svar! Ja, jeg lurte egentlig på dette med å spørre legen min. Jeg ser nemlig for meg at hun sier at "nei det er ikke nødvendig", men da skal jeg jaggu meg svare at det er det. Kan da ikke koste så stort i forhold til et evt tap? Men er det noe spesielt tidspunkt å teste på? Er det greit og vente til uke 36? Tenker at dersom man tester tidlig, kan jo ting skje? Jeg er som sagt ikke oppdatert på dette området. Husker bare at det var mye omdiskutert om det skulle bli obligatorisk eller ikke. Uansett, takk for svar!
Lurv Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Les på http://www.gbs-info.net/ Det er ikke vanlig å bli testet og det er ikke alle som blir behandlet selv om de tester positiv. Det er veldig forskjellig praksis omkring dette!
Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Legen min anbefalte meg å ta den testen mellom uke 36 og 37 ;o)) Er den positiv blir man satt på kur(antibiotika) tror jeg.
*Mi tesorito* Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Kan hvem som helst få testet dette dersom man spør selv?? Leste på forumet på linken over at en lege påstod at det fantes hjemmetester, men apoteket sa de ikke hadde og ikke kunne skaffe. Noen som vet????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå