Gå til innhold

navn som skal funke på norsk og arabisk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er norsk, barnefaren har innvandrerbakgrunn fra et arabisk land. Vil derfor velge et navn som kan funke i begge land/på begge språk.

Har allerede tenkt på David og Isaak når det gjelder guttenavn.

Elias også, men har allerede familiemedlem som heter det.

På jente navn har jeg tenkt litt på Maria.

Er ikke begeistret for "Miriam" og "Sara" selv om det hadde passet fint på begge språk.

Noen som har noen forslag eller tips?

Skrevet

Ingen navn er vel så internasjonalt som Maria. Og det er et nydelig navn!4

Ellers kan jeg komme på

Rania

Aisha

Nadia

Tanya

Isa

Zahara (min favoritt!)

Amina

Amira

Karina

Yamina

Yamila

Skrevet

Mira i staden for Miriam kanskje?

Eg likar kjempegodt Aída, men eg kan ikkje arabisk, så kan ikkje gå god for at det funkar like godt.

Skrevet

Jeg trodde ikke Maria var et vanlig/populært navn i arabiske land, eller det gjelder kanskje bare muslimske land?

Hva med Selma?

Skrevet

hva med:

Adila, Aida, Abdula, Aneesa(Anisa), Asima, Asiya, Almasa, Ameera(Amira), Farrah, Fawzia, Haniya, Hannan, Humaina, Inaaya, Izza, Isa,

Jannat, Jasra, Kameela(Kamila), Khaira, Laila, Leila, Latifa, Majda, Maariya(Meria), Mariam(Merjem), Maisara, Mardiya, Minnah, Mona(Muna), Naifa, Najla, Nadira, Nazmiya, Noora, Sabira, Selima, Salma, Samira, Samra, Shakira, Sireena, Suheila, Thamra, Thanaa, Tulaiha, Umaira, Waneesa, Zahra, Zumruda...

Adem, Amir, Abdul, Aiman, Ammar, Bandar, Daamir, Dawod, Faid, Ferid, Farris, Fuad, Haron, Hassan, Husain, Ibrahim, Ilyas, Jasoor, Jumail, Kerim, Khalid, Mahir, Masood, Muammer, Nizzam, Ridwan, Said, Salih, Suleiman, Tariq (Tarik), Omer, Wallid, Jusuf, Malik...

Skrevet

Selma

Alma

Nora

Dina

Mina

Leila/Layla/Laila

Hmm, kommer ikke på noen guttenavn. Trodde Isaac var hebraisk, jeg. Eliyas er jo fint!

Skrevet

Eva

Ida

Alida

Aida

Mira

Amina

Adam

Abraham

Ibrahim

Benjamin

Fajar

Eller synes jeg Nur (= lys på arabisk) er et nydelig navn og det kan vel brukes av både gutter og jenter.

Skrevet

takk for mange og gode tips :)

nur er et pent navn, men det heter "desverre" nevøen hans.

Alida/Elida, Alma og Nora er fine :)

Sahara også kjempefint i og for seg, bare synd Angelina Jolie kalte ungen sin det. vil ikke ha "kjendis-unge-navn" :P

Isaac er hebraisk ja, men det er da også david, elias osv.

hebraisk = ganske internasjonalt :)

Skrevet

Noen av mine favoritter:

Gutt:

Jacob (uttalles med sånn vanskelig"q" lyd i stedet for k på arabisk)

Monir (ikke akkuratt typisk norsk, men klinger fint også for også på norsk)

Jente:

Mona

Nora (vet noen har skrevet det før, men men)

Du kan også google på "arabic names" og da får du opp som noen av de første sidene noen veldig bra steder som ramser opp masse fine navn + hva de betyr. I arabisk talende land er de gjerne litt mer opptatt av at navn betyr ting enn vi er her i norden ;)

Ellers elsker jeg navnet Norihan...hadde jeg hatt en god unskydlning til å kalle datteren min ved et arabisk/persisk navn så ville det vært det :)

Lykke til

Skrevet

Maria er poppis også i muslimske land...hun går jo for å være noe sånt som den beste kvinnen etter Eva til noen sinne å ha levet. Jesus er respektert på lik linje med andre profeter før profet Muhammad, og Maria er jo hans mor :)

Skrevet

Hadde en barndomsvennine som var 1/2 arabisk 1/2 norsk, norsk mor arabisk far. Hun het Samira - og var den nydeligste jenta i hele bygda. Nydelig navn og nydelig jente. Yasmin synes jeg også er et pent navn paa begge språk.

For en gutt - min vennine hadde også 2 brødre som het Kharim og Ratib - de er jo begge fine!

Skrevet

Min jente heter Uma:) Uma er mødrenes gudinner og betyr linblomst:)

Skrevet

ASORA

er arabisk og betyr himmelblå.

Føyer seg fint inn med de andre ra navnene....Nora,Sara,Tora...de som er populære nå om dagen.

Jeg kjenner noen som har kalt datteren sin for det-og de er norske.

Stilig navn.

Skrevet

Jentenavn: Amira!!

Det er et nyyydelig arabisk navn som fungerer kjempebra på norsk. Jeg elsker det navnet, men det gjør ikke kjæresten min....:(

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 8 år senere...
Skrevet

Disse navnene er arabiske og norske navn. De passer perfekt når du bor her i Norge:-)

Gutt: Jakob, Adam, Elias, Ibrahim, Daniel, Jonas, David, Ali, Mikael, Isak, Mohamed, Ahmed, Hassan, Hussein, Said, Yosef, Ismail, Abraham

Jente: Sara, Nora, Mona, Miriam, Maria, Lelia, Fatima, Lujean, Zara, Maja, Eva, Lina, Lillian, Mina, Dina, Diana, Suzan, Alina, Yasmin, Fatima, Emine, Tara, Lara, Selma, Tamara, Natasha, Nadia, Arina, Ayla

Anonymous poster hash: c98c9...81c

Skrevet

Disse navnene er arabiske og norske navn. De passer perfekt når du bor her i Norge:-)

Gutt: Jakob, Adam, Elias, Ibrahim, Daniel, Jonas, David, Ali, Mikael, Isak, Mohamed, Ahmed, Hassan, Hussein, Said, Yosef, Ismail, Abraham, Benjamin

Jente: Sara, Nora, Mona, Miriam, Maria, Lelia, Fatima, Lujean, Zara, Maja, Eva, Lina, Lillian, Mina, Dina, Diana, Suzan, Alina, Yasmin, Fatima, Emine, Tara, Lara, Selma, Tamara, Natasha, Nadia, Arina, Ayla

Anonymous poster hash: c98c9...81c

Skrevet

Noor til jente! Det er nydelig!

Anonymous poster hash: 3f9a9...af9

Skrevet

Jeg tror sønnen eller datteren til HI har fått navn for lenge siden. Tråden er 9 år gammel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...