Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 I går hadde vi familieselskap (bursdag) for den nærmeste familie. Sitter dessverre igjen med stort sett dårlige minner fra kvelden. Lillegutt på 19.mnd. har mange helt eller delvis ødelagte leker i dag. Jeg sitter igjen med knuste deler til et dyrt service. Ganske kjedelig, for dette skulle jo være en koselig kveld. Problemet er ekstremt aktive barn, ja har faktisk ikke sett maken (jeg jobber til daglig i barnehage) Hører ikke etter i det hele tatt når man snakker til dem på en normal måte. De er mellom 4 og 10 år. Hyler og freser deg bare rett opp i ansiktet! Det som da forundrer meg er at alle de voksne sitter i stua og skravler, jeg står alene og stresser på kjøkkenet med ALLE barna rundt beina. Det er ikke lett å ha 6 barn rundt seg på et ikke alt for stort kjøkken, og i tillegg ordne opp i oppvask og mat etter 20 mennesker. Ga beskjed gang etter gang at jeg ikke kunne ha barna der. Da ting begynte å knuse, og fortsatt ingen reagerte, endte det med at jeg kjeftet så ørene flagret... Resten av kvelden ble det helt stille. Synes ikke det var gøy i det hele tatt, men en plass har faktisk jeg også en grense. Ser mørkt på å ha flere familieselskap med disse til stede. Setter pris på noen synspunkter og tips til hvordan man takler slikt!
**synne** Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Godt du sa i fra iallefall! Vet ikke hva du kunne gjort..gitt de tegnesaker? Syns godt de andre voksne kunne fått ungene ut fra kjøkkenet så du fikk jobbe i fred om ikke annet.. De burde jo helst ha tilbudt seg å hjelpe til, da, men.. Det er ofte rein ønsketenkning dessverre... Syns også de som knuste det dyre serviset kunne betale for det/erstatte det. Evt foreldrene da, hvis det var barna som ødela.. Leker går dessverre i stykker litt for fort..men hadde det vært meg hadde jeg tilbudt å erstatte det min(e) ødela.. Det går jo an i fremtiden å dele opp selskapet, så det blir færre barn på en gang? Eller ikke ha selskap... -da vil de nok reagere på hvorfor, og du kan jo si at du ikke ønsker flere knuste eiendeler..hehe.. Huff, nei det er vanskelig det der altså! Føler veldig med deg! Ikke bruk det dyreste serviset neste gang, og pakk bort mesteparten av lekene før de kommer! Bruk engangsgjenstander som går rett i bosset...-så slipper du så mye oppvask og tid på kjøkkenet mens de andre skravler og koser seg. Eller så låser du kjøkkendøra neste gang vet ikke helt om det var til hjelp dette, men håper du finner en bedre løsning for framtiden, for det er ikke moro å ha det sånn du hadde det i går!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Joda, jeg prøvde både tegnesaker og video, men det varer dessverre ikke lenge når det gjelder de barna. Hadde det vært mine unger som ødela ting, hadde jeg kjøpt nytt. Svigerinna mi tilbød seg å hjelpe på kjøkkenet, men jeg foreslo at hun heller skulle se etter ungene!! Noe både hun og de andre tydeligvis glemte like fort. Dette var en 30.årsdag, så derfor syntes vi nesten vi måtte ha den samlet. Ellers har vi delt opp de siste gangene. Men er redd det ikke blir noe selskap på ei stund nå... Har ikke mer enn det ene dyre serviset. Fikk det det vi giftet oss. Får prøve om det går å kjøpe nye deler. Og siden jeg ikke hadde nok av serviset, hadde alle barna engangservise som gikk rett i søpla. Men likevel ble det knusing! Jeg hadde pakket bort alle leker jeg var redd for. Trodde ikke det gikk an å ødelegge det som var igjen, men det var det jo tydeligvis. Er fortsatt oppgitt over gårsdagen, men får vel bare gå på handletur i morgen og prøve å få tak i nye deler. Og kanskje en god gammeldags hengelås til kjøkkendøra. (har skyvedør) Fint å høre andres tanker rundt denne saken! Får kanskje leie lokale neste gang.
**synne** Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 tenkte faktisk å nevne at du kunne leie lokaler, men glemte visst det i farten.. Utrolig kjipt at en sånn anledning som egentlig skal være hyggelig blir så leit. Overrasket over at ingen av de andre voksne tok noe videre initiativ! Hverken til kjøkkenhjelp eller aktivere barna! Håper du får tak i reservedeler i morgen!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Får håpe det går an å få tak i. Synes det er rart at barnas foreldre ikke reagerer. Når den ene servise-delen ble knust, satt bare den ene av mennene å flirte. Mannen min har snakket med fedrene til disse ville barna i dag, og de har fått høre vår mening om gårsdagens oppførsel. Men om det hjelper er vel en annen sak. Nei, får vel bare ut å bruke penger på å rette opp i det som er ødelagt. Sure penger det :-(
Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Kjenner fenomenet... De tre ungene til broren til mannen er fullstendig ute av kontroll store deler av tiden. De to eldste har blitt så store at de har begynt å skjønne av seg selv hvordan man skal oppføre seg, men den yngste (jenta) er helt ellevill. Guttene kunne være ganske greie å ha med å gjøre når de var mindre også, så lenge foreldrene ikke var i nærheten. Når de var på besøk hos oss alene rettet de seg stort sett etter våre regler (litt regelbrudd var det såklart, men det er jo ok). Jenta hører aldri etter, og går heller ikke overens med våre barn (eller noen sine barn), siden hun ikke skjønner de sosiale spillereglene og stort sett ender med å slå og sparke. Jeg har gitt opp, og når familien er på besøk her, ender hun stort sett på et rom alene med ei godteskål og en DVD. Har veldig vondt av henne, men jeg når ikke gjennom, verken til henne eller foreldrene. Jeg vet ikke hva du kan gjøre, annet enn å snakke med foreldrene og fortsette og håndheve dine regler i ditt hjem. Jeg hadde rett og slett forlangt å få servicedelene erstattet, mulig de hadde skjønt det bedre da. Leker synes jeg man må regne med går i stykker når en gjeng barn leker.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 Høres ut til at dere ikke har det så veldig ulikt oss. Disse barna leker på en helt uakseptabel måte. Det heter jo så fint at man går i barnehagen for å lære sosiale spilleregler, men det ser ikke ut til at disse ungene har lært det verken i bhg. eller skole. Heller tvert imot. De hylte både store og små opp i ansiktet, smellte dører, hoppet og danset oppi vogga som står til pynt i stua. (tåler dessverre ikke en 8. åring) Det gjør heller ikke lillegutts gåvogn i plast. Det synes jeg en 8. åring burde skjønne når man sier det til han. Men selvsagt - dagens leker går lett i stykker, så litt hadde vi vel nesten regnet med. Blir barna snakket til kvitterer de med slag, spark, hyling mot voksne mennesker. Dette aksepterer ikke jeg. Om foreldrene vil betale servisedelene eller ikke får bli opp til dem. Men er ting har jeg bestemt meg for; hos oss er de vi som bestemmer reglene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå