Gå til innhold

Bruker dere gravid-bilbelte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil om jeg skal skaffe meg det eller ikke...........

Noen med råd/tips.

Pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi kjøpte det nesten med en gang vi fant ut at jeg var gravid. Bruker det hele tiden. Føler meg tryggere, pluss at da klemmer ikke beltet på magen min..

Skrevet

jeg har den vanlige 3 punks selen festet hele tiden, og når jeg setter meg inni, så sitter jeg liksom på magedelen og smyger den andre over hode. er jo ikke lengre en 3 punkts sele da men....og sansynlivis ikke lov. men jeg har ikke tatt meg "råd" til å kjøpe gravid-belte, det koster foresten 400,-

Skrevet

jeg kjøpte mitt på hts sine sider for 150 kr pluss porto. ble ca 200kr. tror du får de til 249 eller noe på babyutstyr butikkene.

Bruker det stort sett hver gang jeg kjører, men om jeg ikke kjører min bil så bare bruker jeg selen som "normalt".

Bea80: Om du gjør slik som du så kunne du like godt ikke brukt belte. Kommer du i en kraftig nedbrems, eller en kolisjon vil underkroppen din bli skyvn fremover. store sansynligheter for at du vil få kraftige skader i bekkenet og hoftene. Om du ikke kveles av selen som du har over skulderen, siden kroppen din blir dradd fremover og nedover... Tror både du og babyen din har større sjanse for å overleve et kresj om du bare bruker selen som "normalt". Som vi vet så anbefaler trygg trafikk å bruke selen som vanslig selv om man er gravid. Du får gjøre som du vil, men tenkte kanskje du ville vite hva som kan skje med deg og babyen din om uhellet skulle være ute. Er ikke alle som tenker over konsekvensene av sine handlinger.

Skrevet

Bruker beltet som er i bilen og kommer ikke til å kjøpe noe gravidbelte. Er heller blitt frarådet enn rådet til å bruke det, kjenner flere som har brukt det men sier det hele er en vits og bortkastet penger. Har prøvd det en gang og kan ikke si jeg følte meg noe sikrere da enn med beltet jeg ellers bruker.

Skrevet

Jeg bruker det, synes det er mye mer behagelig enn det vanlige beltet. Bærer babyen lavt, så kanskje det har noe å si?

Skrevet

Jeg har et belte liggende hjemme, men har ikke begynt å bruke det enda. Syns beltet i bilen ligger godt under magen. Har en annen bil nå enn sist jeg var gravid, og det er stor forskjell på beltene i bilene.

Skrevet

Jeg bruker gravid-belte, og er veldig fornøyd med det. Det hjelpte veldig mye da jeg var kvalm å ikke ha et belte som trykker på magen. Jeg syns det nå også føles mer behaglig da belte ligger lavere, under magen, i gravid-beltet. En ven til meg som jobber i reddningstjenesten fortalte om en gravid dame de hadde hjelpt ut etter en bilulykke. Hun hadde brukt vanligt belte som gikk rett over magen...hele magen hadde vært blå og sett vedig stygg ut, han visste ikke hva som hadde skedd videre med fostret. Men det var nok for meg, til å foretrekke å betale 200 kr for sikkerheten.

Skrevet

Jeg har det.. men bruker det ikke. Synes ikke det er noe behagelig. Og det har ikke noe med tryggheten til barnet å gjøre.. det er like trygt med vanlig belte iflg trygg trafikk.. så da bruker jeg det ikke..

Skrevet

Jepp, bruker gravid-bilbeltet, og har gjort det i noen uker nå (er 29+0). Synes det er mye mer behagelig med det beltet, bærer også magen lavt.

Skrevet

Jeg bruker det.... og er veldig fornøyd!

Skrevet

Bruker det hele tiden og syns det er mer behagelig enn det vanlige beltet.

Skrevet

Jeg bruker det ikke. Står på forskjellige forsikringsselskapers hjemmesider at det ikke er noen forskjell på sikkerheten ved å bruke det eller å la vær, uten kun spørsmål om komfort. Og jeg synes at det vanige beltet ligger bra under magen.

Skrevet

Nei, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Det har ingenting å si for sikkerheten til meg eller den lille!

Skrevet

ja, jeg bruker også gravid-bilbelte.

da jeg kjøpte det fikk jeg beskjed om at man skal kjøpe dette bilbeltet med en gang man vet man er gravid.

Skrevet

Her er det nettsiden selv sier om saken:

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/forebyggende_helse/bilsikkerhet_for_det_uf_dte_barn

Å si at man ikke kommer til å benytte det igjen ved annet svangerskap fordi det var unyttig er jo ganske latterlig for det betyr jo heldigvis bare at man ikke har bruk for det. Jeg har reist på noen lenger turer i løpet av graviditeten og føler meg både tryggere og mer behagelig.

Skrevet

Jeg får beskjed om at siden er flyttet. Bare meg?

Jeg ser ikke behovet for beltet så lenge bilens egen belte ligger godt under magen. Beltet i bile min ligger over lårene i utgagspunktet, så det eneste gravid-beltet gjør er å dra beltet mellom lårene, ingenting annet. Beltet har ingen mulighet for å gli opp ved en evt kræsj. I de forrige bilen, som sagt, var behovet et helt annet. Der lå bilens eget belte over magen uansett så lenge en ikke brukte gravid-beltet. Det er nok stor variasjon fra bil til bil. Det kan jo nevnes at jeg har en amerikansk bil og ikke en asiatisk eller europeisk. Og jeg har amerikanske seler med egen rulle for magebeltet.

Skrevet

"Tall fra USA viser at et vanlig bilbelte kan være livsfarlig for fosteret ved en kollisjon. Ved en frontkollisjon vil en voksen person kastes fremover med en kraft på ca 3,5 tonn. Et vanlig bilbelte vil gli opp over en gravid mage og føre til at fosteret utsettes for et enormt trykk i kollisjonsøyeblikket.

Studier fra University of Michigan, et samarbeid mellom transporteknisk og medisinsk fakultet, viser at årlig er det opptil 4000 aborter i USA grunnet inntrenging av bilbeltet eller rattet i mors maveregion. Et tilsvarende antall barn fødes med skader grunnet samme årsak.

Mange av de gravide som inngikk i undersøkelsen forklarte at de forsøkte å føre hoftebeltet under maven, men at dette like fullt gled opp under normal bruk. Dette gjelder i større grad etter som maven vokser og for kortvokste kvinner, da bilsetet i fremre posisjon gir negativ beltegeometri, heter det i en pressemelding fra bilsikringsfirmaet HTS. "

Skrevet

Bruker det ikke. Gjorde ikke det de 3 andre gangene heller. Ser ikke behovet for det....

Skrevet

Klippet fra Trygg Trafikk sine sider:

"Gravid – hva bør man tenke på?

Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men har ikke betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Slike beltestyrere kan kjøpes eller leies i barneutstyrsforretninger."

De kan gi bedre komfort, men har ikke betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Jeg bruker det fortsatt ikke, jeg heller ;-)

Skrevet

Har brukt det de andre gangene jeg gikk gravid, men har solgt det og ikke fått anskaffet meg et nytt enda

Skrevet

bruker det ja..man vet jo aldri

Skrevet

jeg bruker det. det øker sikkerheten for fosteret hvis jeg skulle være så uheldig å komme oppi en kollisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...