Gå til innhold

Kjønnsvorter.....VRÆÆÆL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite i helgen at jeg har fått kjønnsvorter. Er 21 uker på vei. Er helt i sjokk og føler meg så ekkel. Har lest litt om det, og ser bl.a at de kan komme tilbake; man har viruset i kroppen for evig, det øker faren for livmorhalskreft, kan smitte til barnet ved fødselen osv. Dette er jo helt forferdelig!! Er så redd jeg; har aldri opplevd lignende. Er det noen som har noe erfaringer der ute? Har også lest at mange leger ikke vil behandle under graviditet? Helt uaktuelt å vente hvertfall; disse uhumskhetene skal bort i morgen hvis ikke får jeg nervøst sammenbrudd!!!! Takker så mye for svar;)

P.s, sorry at jeg signerer med "anonym", men håper dere forstår...

Skrevet

Men visste du at du har hatt det før da? Eller vet du når du fikk det? Blir man aldri kvitt det? Og kan folk ha viruset i seg uten å få utbrudd? Beklager at jeg bare har spørsmål til deg og ingen svar...

Skrevet

Ante ikke at je hadde det jeg! Er helt satt ut. Man kan visst ha det i seg i ett år før det bryter ut. De sier at 1/3 av alle som er seksuelt aktive bærer på viruset, men for mange slår det aldri ut. Ting som graviditet er visst litt fremkallende da...For mange blir vortene borte permanent, og for mange ike. Men man bærer visst på viruset for resten av livet. Skjønner du jeg er deppa eller?!

Skrevet

Huff, ja, skjønner godt at du er deppa.. Så da vet man faktisk ikke om man har det hvis ikke man faktisk tester seg for det? Ja, hvis man ikke merker det på at det bryter ut, selvfølgelig...?

Nei, vet ikke hva jeg skal si, får sende deg en trøsteklem!!

Skrevet

Dette fikk jeg også da jeg var gravid med jenta mi..

Måtte da til en spesialist og brenne vortene vekk..fikk bedøvelse først da..å dette ville jeg trodd du også ble tilbudt??

Før fikk en ks hvis en var smittet av dette,men det gjør en ikke nå lenger:(

Er gravid nå,men har ikke sett noe til vortene og nå er jeg snart over på 3 trimester.Men fatter godt at du blir deppa,for sånne ting er pyton!

Skrevet

Hei. Jeg hadde kjønnsvorter i tre år og behandlet innimellom med pensling og en gang med laser.

Da jeg var gravid med førstmann i fjor, kom det maaassse og jeg ble såå lei meg. Fikk beskjed av legen at det var 1 av 1000 barn som ble smittet ved fødsel, altså svææært liten sjanse. Etter fødselen tok det tre måneder og ALT ble borte av seg selv fordi hormonene forsvant.

Og siden har jeg ikke sett ett spor.

Håper det skjer med deg også. Er nå gravid i uke 20 og får ingenting igjen...deilig.

Skrevet

Hei,

ville bare berolige deg og si at 90% av seksuelt aktive kvinner har ett av de 90(el noe rundt der) virusene som forårsaker dette. Så det er veldig vanlig. Til glede for deg så er ikke de virusene som gir vorter de farligste, det er nemlig HPV-virus uten vorter som virkelig kan være lumske og gi økt sjanse for kreft i livmorhalsen. Som alle andre vortevirus går også disse vortene tilbake etter en tid (de "brenner" seg liksom ut).(du har kanskje hatt noen vorter på føttene el hendene-veldig vanlig: og plutselig går de bort!). Ikke bekymre deg:) Du kan få behandling etter fødselen hvis de er store og plagsomme.

Skrevet

Hvis du går til legen får du noe og smøre på og det tok de bort ganske fort for min del ihvertfall, jeg var ikke gravid da, så jeg vet ikke om man kan gjøre det når man er gravid..

Men et viktig tips er er og ta litt oftere celleprøver, jeg fikk celleforandringer og har blitt fulgt opp på dette i 2 år at det ikke utviklet seg videre, men nå er det heldigvis over!

Men skikkelig irriterende greier, har forbann den kødden jeg fikk det av mange ganger:-)

Skrevet

Hei du!

Kjønnsvorter ser rart ut, føles ubehagelig og høres jo ganske kjipt ut! MEN det er som en annen skrev her VELDIG vanlig og ikke farlig!!

Har man først fått det en gang, kommer de ofte tilbake, noen ganger er de vanskelig å bli kvitt, andre ganger ikke... Jeg har måttet pensle med Condyline mange ganger i perioder og gjorde det også en gang etter at jeg ble gravid, nå har jeg bare en bitte liten en igjen som bare jeg kjenner hvis jeg kjenner skikkelig godt etter...

HVa er grunnen til at du ikke kan behandle med pensling nå når du er gravid? Vet du eller er det bare noe du har hørt? Stoffet man pensler på virker kun lokalt, så jeg skjønner ikke helt den..

Lykke til!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar. Det med pensling ble jeg fortalt på legevakten på lørdag; han leste det opp fra legehåndboken at det "ikke er forenelig med graviditet". Er det tilfeldigvis noen av dere som ble behandlet på Olafiaklinikken i Oslo? Er dit legevakten ba meg ta kontakt i morgen, og jeg håper de ikke har lang venteliste... Vil så gjerne få det gjort i morgen den dag! Gjør gynekologer og fastlegene sånn også; altså laserbehandling? Jeg får evt. ta kontakt med en privatklinikk, men det blir jo til gjengjeld ganske dyrt....

Skrevet

Må¨bare si deg at det er rimelig smertefullt etter en sånn behandling. Du får åpne sår og det svir fryktelig.

Og hos meg kom det tilbake kort tid etterpå.

mitt råd er vent til etter fødsel og se om det blir borte av seg selv. Du fjerner ikke viruset ved laser, bare synlige vorter.

men skjønner også at du vil ha det bort. Men du må jo ha narkose tror jeg, (vet ikke, men det måtte jeg) og det er vel ikke så lurt når man er gravid, ikke alle lokalbedøvelser der nede er like bra heller)

Bare tenk på det. Jeg fikk masse under graviditeten sist men har ikke sett noooe til det i ettertid.

Lykke til:)

Skrevet

Åh, jeg føler så inderlig med deg.. Det slo meg i går at blemmene mine ikke var kviser eller sopp - men herpes!!! Så i dag skal jeg ned på klinikk for seksuell opplysning, forhåpentligvis ta prøver av sårene og få som svar at "det her er ikke herpes"..men så heldig tror jeg faktisk ikke at jeg er. 25+5, har heldigvis jordmortime i dag...og fastlegetime i morgen (men han er skummel, vil ikke bruke han som gynekolog)

Skrevet

Men hvis man venter til etter graviditeten da; hva med sex i forhold til partneren? Kan jo ikke gå 5 måneder uten; det blir litt drøyt... Og kondom er ikke akkurat samboerens favoritt... Huff, jeg føler meg så utrolig kjip altså!

Skrevet

Du er ikke kjip! Kjæresten din har det mest sannsynlig uansett:) For alt du vet har du jo fått viruset av han. man kan være smittet i måneder/år uten at det bryter ut. Hos noen har man også bare viruset og ikke noen vorter. Prat med kjæresten din og spør han hva han tenker om dette, det er ikke noe farlig;)

Skrevet

Du har viruset i kroppen, dvs det er ikke vortene som smitter.

Ergo:hvis dere ikke har sex pga av det må dere avstå resten av livet eller alltid bruke kondom.

Vi har valgt å ha ubeskytta sex siden han mest sannsynlig har det også og han har aldri hatt utbrudd de 3 åra jeg hadde det.

Skrevet

Tusen takk for kjapt svar;) Ringte Olafia klinikken nå jeg, og fikk snakke med en lege. Han sa at det ikke var noe problem å ha sex, og man måtte anta at partneren hadde viruset. Han sa at 90% av bærerne får ikke vorter eller symptomer, men at graviditet er ofte fremkallende for kvinner. Videre sa han at de fleste kvitter seg med viruset etter ett år. Da ble jeg litt glad;) Snakket også med samboeren min, og han var helt nydelig. Jeg er jo så redd for at han aldri vil finne meg attraktiv igjen, og bare se for seg vortene når vi har sex. Spesielt hvis jeg må vente med å fjerne de også....Godt å få dele dette med noen; takk skal du ha;)

Skrevet

Det var greit å høre; takk for svar;) Fikk vite av Olafiaklinikken at for de fleste forsvinner viruset etter 1 år. Det var jo gode nyheter da. Så du har mest sannsynlig ikke viruset lengre du;) Og 90% av de som har det, får ikke noen synlige symptomer...

Skrevet

Masse lykke til; håper ikke det er herpes;)

Skrevet

Vil bare legge til at du IKKE må ha noe narkose uten om at du er helt overfylt med vorter.

Har gjort dette selv og jeg fikk bare bedøvelse der nede.

Men om du må ha narkose er der IKKE farlig for babyen din,ikke bedøvelsen du eventuelt får heller.det er gravide damer i norge som opererer hver dag og legene vet hva de gjør!Må du ha narkose er det en egen person som bare overvåker babyen i magen og mest sannsynlig får du ul etter på,å det er bare for at du skal få se selv at alt er bra.

Er ikke så lenge siden jeg opererte selv,men det var for andre ting.

Uansett går dette kjempe bra.lykke til=)

Skrevet

Har bare to vorter; det er jo kanskje bra i det minste da. Har fått time på AHUS senere i dag; mulig jeg holder deg oppdatert om hvordan det går hvis det er greit;)?

Skrevet

Litt flaut, men hvordan merker man dette her? Hvordan ser vortene ut, hvor er de, og gjør de ondt???

Skrevet

Hei, fikk både kjønnsvorter og herpes av eksen min. Vortene fikk jeg fjernes med laser kniv. Fikk noen bedøvelse sprøyter som var jævlig vonde, men de gjorde nytten. Dette er nå 10 åt siden og har ikke hatt vortene siden. Når det gjelder herpesen så kommer den tilbake hvær gang jeg har lavt imunforsvar. Er igrunnen bare noe en må leve med. Har lest at ca 30 % av norges befolkning har dette viruset og 80 % har det liggende latent i kroppen uten at det bryter ut. Han jeg er gift med nå er helt fantastisk nåe det gjelder dette, sier det er meg han elsker på godt og vondt. Føler meg igrunnen ganske så heldig egentlig. Lykke til

Skrevet

Heisann; hovedinnlegger her. Har nå vært på AHUS og blitt undersøkt av en svært hyggelig gynekolog. Hun anbefaler å ikke gjøre noe som helst med vortene mens jeg er gravid. Så da må jeg nok bare bite i det sure eplet og leve med de i 19 uker til;( Kan jo håpe på at de går tilbake av seg selv. Vil takke for alle svar og delte erfaringer; alltid godt å vite at det finnes flere der ute....;)

Skrevet

Hvis de ikke vil gjøre noe,hadde du ikke et stort utbrudd og det er jo kjempe bra da:)

Jeg hadde lite utbrudd men ble anbefalt og brenne de så da er du heldig og ikke veldig "syk".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...