Gå til innhold

Oktober: kynnere eller rier??


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare forskjellen? Jeg har jo stadig vekk kynnere, og magen er stram. Men hvordan kan en vite om det er rier plutselig da? Jeg leser at folk kan ta feil av kynnere og rier... redd for at jeg skal gjøre det også..

 

Første gang ble jeg satt igang, derfor så føler jeg meg ny på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, man "vet" det vel bare, he-he, bra sagt ;) Kynnere er i magen og riene sitter vel mer i rygg/hofte område... Varierer fra person til person. Med min første var jeg usikker på om det var rier jeg hadde når de kom, men etterhvert som smerten økte skjønte jeg jo det, men det minnet ikke om kynnere, tror det skal godt gjøres å ta feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte som deg. Sakl ha barn nr 2, men vet ikke hvordan en normal start er da jeg ble satt i gang med nr 1. Jeg har hatt mye kynnere og nesten rier. Med nesten rier mener jeg svake rier som alikevel gjør en jobb. Både med nr 1 og nr 2 har jeg fått åpning lang tid før fødselen. Jeg synes kynnerene og disse svake riene er veldig like. forskjellen kommer vel når de blir sterkere og regelmessige.

 

Vi skjønner det nok når fødselen er i gang - håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at: Kynnere kan kjennes ut som menssmerter og ikke særlig smertefulle, og de gir seg når man reiser seg opp som regel.

Rier øker kraftig i smerter og de gjør mye vondere når man reiser seg...dette kjennes godt nederst i mage/hofte/rygg partiet! Du merker GODT når de "ekte" riene er i gang.

Du bør reise til sykehuset når riene er smertefulle (så vidt at du orker å stå), regelmessige hvert 10.minutt og har vart i ca en time....

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte min jordmor om dette, og hun forklarte meg at kynnere kjennes kun forran, nederste del av magen, som strammer seg. Rier tar med ryggen, så da er det stram mage, smerter nederst i magen samt ryggsmerter som når man har mensen. Det kan også stråle nedover beina.

Et tips jeg har fått for å kunne kjenne forskjell er å ta en varm dusj. stopper smertene er det kun kynnere, lindrer det, men blir ikke borte, er det rier. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...