Gå til innhold

Noen som skeier litt vel mye ut nå som dere er gravide?


mammatil3fantastiske

Anbefalte innlegg

Har tatt litt av her i det siste....går unna en del sjokolade og andre usunnheter. Vet jo at jeg kommer til å legge på meg x antall kg fremover, så da er jeg vel litt mer avslappet i forhold til hva jeg spiser. Huff, huff må vel ta meg litt sammen og heller komme meg opp av sofaen, ut på tur og satse på at jeg holder meg sprek og lett på foten så lenge som mulig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA! Jeg er veldig slank fra før, og når man bare er i 1. trimester så tenker jeg "pytt sann" og stapper i meg de utroligste mengder sjokolade, potetgull, kake osv osv. Hjelper vel ikke akkurat at jeg sluttet å røyke for 2 uker siden heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke. Jeg er allerede i faresonen for diabetes, med arv og litt overvekt, så jeg holder meg unna godis og andre søte saker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enorm apetitt og jeg er bare i 6. uke. Nå har jeg satt ned foten overfor meg selv og bytter ut noe av den ekstra maten med frukt og grønnt. Jeg orker ikke å legge på meg 25 kg om jeg kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke legger på meg masse ekstra pga overspising, som jeg må ta av senere, så hadde det vært fint..

 

det ekstra energibehovet tilsvarer jo faktisk ikke mer enn en brødskive eller to ekstra i døgnet, så jeg prøver å holde hodet klart!

Men jeg unner meg noen pastiller, og gjerne sukkerfrie!

-og så unner jeg meg noe godt i helgene, sånn som før!

 

Men jeg har alltid vært forsiktig med sukker da, pga migrene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreit meg ut å la på meg 40 kilo i mitt første svangerskap *nå har jeg lært* så nå er jeg mer bevisst hva jeg putter i munnen å skal forsøke å gå mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei absolutt ikke, men jeg spiser endel usunne ting av og til fordi jeg er så kvalm at jeg spiser det jeg vil ha når jeg vil ha det og likevel spiser jeg mindre enn normalt samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååjah! Spiser stort sett normale måltider, men blir så fort sulten igjen. Å når jeg går å er litt småsulten-da blir det litt småspising....eller ganske mye:) sjokolade er godt! Men er jeg sulten, da blir jeg kvalm. Våkna kl 04 i natt av at jeg var skrubbsulten og kvalm, stod opp, spydde magesyre og spiste flere brødskiver. Fyyy meg, spise midt på natten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte sånn også, spesielt i 1. svangerskap. Men nå prøver jeg å tenke at det er ikke sundt, hverken for meg eller for ungen at en spiser usundt! Jeg tar ekstra vitaminer, og prøver å holde utskeielsene til helgene. Et lite tips; når en merker søthungeren komme; ta en gulerot eller et eple eller lignende. Da blir noe av hungeren stilt, PLUSS at en har den bonusen med at en ikke har dårlig samvittighet ovenfor hverken seg selv eller barnet! OG en kan spise så mye en vil av frukt og grønt, kontra snop og snacks! :) Pluss at alle kiloene en legger på seg i svangerskapet skal jo av en dag, og tro mg, da angrer en som regel på at en ikke tenkte på DÈT, når en gafla i seg som verst under svangerskapet!!!

Lykke til jenter, dere kan hvis dere vil!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser spiser utrolig mye frukt, sjokolade og alt som er søtt. tror jeg har fått skikkeli søthunger. prøver å spise et knekkebrød og ordntli middag innimellom men d går ikke så superbra.

 

har ikke gått opp kg enda heller motsatt har vært skikkeli dårlig siden uke 6 er nå i uke 9.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skeier absolutt ikke ut...spiser mindre godis enn før...jeg vil ikke gå opp over 15 kg alt i alt...har ikke gått opp et gram på 12 uker...heldigvis....sånn skal det fortsette...må jo gå opp..men ikke mye..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ikke bare at mor legger på seg dersom hun spiser usunt, men at barnet kan bli født overvektig og med for mye kroppsfett. De regner barn som veier over 4 kg som overvektige (med mindre mor og/eller far er veldig høye), og dette kan barnet "dra" med seg gjennom hele livet i form av overvekt og diabetes (jmf. "Puls" på NRK1). Og dette er jo kjempeskremmende!!!

Så man bør faktisk spise sunnere og mindre søtsaker enn man gjorde før graviditeten + gå tur ofte!

Jeg prøver å være flinkere pga. disse skremmende faktaopplysningene, men spiser godteri i helga da. Det må jo være lov med litt, men alt med måte... Men det er vanskelig å ikke spise mer, for jeg er så sulten hele tida, men prøver da å ta en banan eller et eple...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke foreløpig, har gått ned seks kilo pga kvalme. Sist jeg var gravid gikk jeg (etter 15 uker med kvalme) opp 25 kilo pga for mange is og pølser.....skal ikke gjøre det igjen (håpe håpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei foreløpig er jeg så kvalm og kaster så mye opp at jeg har problemer med å holde vekta, noe som faktisk er litt bekymringsfullt. vel når det er sagt. som tidligere nevnt det er helsefarlig for barnet med for mye sukker og søtsaker. ikke bare diabetes og hjertekar sykdommer, men også div.komplikasjoner og skader under fødsel. så med måte jenter. Ja og en ting til det øker faren for soppinfeksjoner som er et økt problem blandt gravide.

Mitt tips er spis mindre posjoner men 6-7ganger om dagen. pøs på med frukt og grønnsaker. og et stort sjokoladesug kan faktisk tyde på at man får i seg for lite proteiner. noe som ikke er usannsynlig i det norske kjøkken hvor hverdagen består av brød og atter mere brød. prøv å spis mer bønner, linser og kjøtt isåfall. tips til pålegg til brød med proteiner Hummus (det er laget av garbansobønner ++). Jeg synes det er godt med paprika eller oliven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...