Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 25 som har vært sammen med kjæresten min i 3,5år. Han jobber som håndtverker mens jeg har vertfall 1,5år igjen av min utdannelse for å bli advokat. Føler jeg har funnet mannen i mitt liv og for første gang i mitt liv lengter jeg etter å bli mamma, og vi gleder oss til vi en gang forhåpentligvis skal bli foreldre. Dagens situasjon er at jeg bor og studerer en annen plass enn der vi bor, så vi vil vente med å prøve til jeg har gjennomført utdanningen min og jeg har fått en fast jobb. Og der ligger problemet. Hver eneste dag går jeg redd for at noe skal skje med min kjære,at han skal dø. Skulle det skje, ville jeg sittet alene uten noe igjen av mitt livs kjærlighet samtidig som jeg blir eldre og eldre. Det jeg lurer på, og det er fullt mulig dette er et tåpelig spørsmål, men har man mulighet for å lagre hans sædceller som eg kunne befruktet meg med dersom noe grusomt skulle skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut ifra at dette innlegget er skrevet seriøst, og svarer deretter.

Først av alt, du skal ikke behøve å gå rundt med disse tankene hver dag. Vi kan vel alle fra tid til annen bli oppsøkt av noen lignende som de du har, men det virker som om de har tatt litt overhånd hos deg...

Det trenger ikke være slik, søk hjelp hos distriktspsykiatrisk senter el der du bor, så kan du få hjelp til å håndtere tankene/bryte dette mønsteret.

Men, til spørsmålet ditt. Det er klart det er mulig. Det er det sædbankene driver med, bare at det som oftest er anonymisert.

Om dere kan gjøre det i Norge vet jeg ikke, men helt sikkert i Danmark.

Det vil koste noe å avlevere sæden, og et årlig beløp for oppbevaring.

Den danske sædbanken heter Cryos, og du finner den på nettet.

Håper du får det bedre, og at du klarer å kvitte deg med tankene heller enn fryse ned noe sæd.

Lykke til uansett.

Skrevet

Hei! Jeg sier meg enig med hun som har svart i at du burde få hjelp med dette og slippe å gå og ha det sånn.

Når det gjelder nedfrysing av sæd så er jeg ikke sikker, men jeg lurer litt på om ikke de har en regel om at hvis "donoren" er død så skal ikke hans sæd brukes lenger. Men som sagt er jeg ikke sikker på om dette er riktig. Det får du sikkert et greit svar på hvis du ringer eller sender en mail til Storkklinikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...