Gå til innhold

arbeid med utagerende ungdom og svangerskapspenger.

frøkenbing

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er nå gravid i 10 uke. Har vært hos legen og fått papir på at jeg ikke bør jobbe uten spesielt tilpassing eller tilrettelegging. Det er jeg som har bedt om det selv fordi jeg jobber i privat barnevernsinstitusjon med utagerende ungdom i en turnus der jeg er ¨på jobb 3 og 4 døgn om gangen. (vi bor sammen med ungdommene).

For meg blir for risikofylt med normal arbeidssituasjon både i forhold til stress, døgnarbeid og risiko for mulige slag og spark.

Det er lite sannsynlig at de kan omplassere meg fordi det er en liten organisasjon og alle tiltakene har samme turnus.

Fysisk er jeg helt frisk og rask. Ingen kvalme og stort sett grei form ellers. Psykisk er jeg i ubalanse på grunn av homrmoner, regner jeg med. Dette gjør det ikke lettere å være på jobb og stå i tunge konfliktsituasjoner hele tiden. Jeg vet at alternativet da er svangerskapspenger fra trygdekontoret, men vet ikke når dette er vanlig. Jeg gidder ikke risikere abort bare pga jobbsituasjon, men er ingen unnasluntrer i jobben. Føler allikevel at jeg blir en bellastning for bedriften og det er ikke hyggelig. Hva tenker dere andre om dette og har noen lignende erfaringer?

frøkenbing

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilke kriterier de legger til eller hvilke arbiedssituasjoner som kvalifiserer for svangerskapspenger (ring NAV og hør), men dersom du ikke har krav på dette så bør du få deg en sykemelding. Jeg er helt enig i at du ikke skal utsette deg for spontanabort pga. jobben. Ustabile ungdommer med rusproblemer kan til og med bruke det at du er gravid i konflikter når de er kjempefrustrerte og slå deg i magen kanskje også...

Nei, jeg synes ikke du skal la jobben gå foran deg selv, det gjør vi som regel nok av resten av livet...

Lykke til:)

• 4 uker senere...

Hei!

Jeg jobber også som medlever. Privat institusjon for ungdom med rus og adferdsproblemer i turnus 25 d på og 17 d fri. Er gravid i 21 uke.

Kjenner meg godt igjen i din situasjon. Spesielt stresset og døgn arbeidet er noe jeg føler er belastende med arbeidet. Jeg er ikke redd for utagering, og risikoen er minimal. Jeg har også fått tilrettelagt slik at jeg selv velger hvilke situasjoner jeg vil stå i eller hvilke prosesser jeg skal delta i. Så mitt første råd til deg er å snakke med sjefen din.

Føler meg frisk og rask, slik som deg. Har ikke hatt noen plager under svangerskpet heller, men hormonene er der :). Og det gjør hverdagen som medlever ekstra slitsom. Jeg lider av "flink pike" syndromet ;), og har stått på slik at jeg hold oppe samme tempo og innsatsvilje som før. Men det hadde sin pris, jeg bel kjempe sliten g hormonell,- samt at jeg fikk vondt i magen. Har hatt ferie nå,- og det gjorde godt!

Jeg er glad i ungdommene og arbeidsplassen min, og kan desverre ikke komme tilbake i samme stilling etter svangerskapet. Derfor ønsker jeg, og heldigvis arbeidsplassen min, å tilrettelegge best mulig for meg. Jeg har nå fått aktiv sykemelding for neste arbeidsperiode. Håper at det gjør at jeg kan slappe av og bare nyte førjulstiden på huset. Da går det en annen i din stilling og du er på topp. Dette innebærer at jeg kan sove lengre om jeg føler for det, trekke meg unna en dag om hormonene river, og er fratatt ungdomsansvar og skrivearbeid.

Det var litt av mine erfaringer og tanker! Håper du skriver noen ord så jeg får høre hvordan det går med deg. Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...