Gå til innhold

Så har jeg kommet hit! Lurer på litt ting...

Anbefalte innlegg

God kveld jenter!

Underlig følelse å ha vandret hit. Fra Bli Gravid til Slitere og så ass.befruktning. Det har vært en merkelig og surrealistisk tid (2,5 år) men jeg gir meg ikke!

Var på Riksen denne uken for å få info, omvisning, se sprøyter, spray og alt mulig og skulle så ha time hos legen med b. a gynekologisk undersøkelse.

Da fikk jeg et stort sjokk for plutselig var jeg ikke "uforklarlig barnløs" lenger, legen så en dings på den ene eggstokken som var 2,5 ganger 2 cm. Han mente det var endometriose, men dette har jo ingen sett før og jeg er nøye utredet på Smedstad klinikken før jeg havnet her... "Dingsen har vært der leeenge" sa legen, siden den var så stor. Så nå er jeg ganske redd og nervøs - det er ikke uten grunn jeg sitter her en lørdagskveld og surfer på nettet for å finne info om endometriose og lignende saker.

Må derfor utsette prøverørsforsøket enda lengre, enda flere omveier å gå nå... Håper jeg får brev fra Riksen snart om at jeg kan komme inn for å fjerne dingsen... Det er det jeg venter på nå.

Noen som vil fortelle meg litt om endometriose? Egne erfaring og personlige historier (både positive og negative) hadde vært lærerikt, har lest mye generell info på nettet og det er liksom det samme omat og omat. Er så redd for at sjansen for å bli gravid både naturlig og med prøverør skal være redusert nå i forhold til uforklarlig barnløs.

Tror det ville gitt meg litt håp og lys å høre om andre som har lykkes med å bli foreldre til tross for endometriose!!! Trenger det sårt... Men vil for all del ikke unngå å se virkeligheten i øynene da.

Er dessuten livredd for å få narkose når jeg skal opereres for dette på Riksen. Det er liksom noe så bunnløst skremmende ved å bare sovne inn uten å bestemme det selv! Tenk om dette hadde gått med lokalbedøvelse?

Ellers ønsker jeg alle jenter her inne all lykke i verden med sine forsøk!

Klem fra meg

Fortsetter under...

Hei! Jeg fjernet endometriose på Volvat for et par år side. Det gikk kjempefint. De lager 2 små hull ved siden av navelen og går inn og fjerner endometriosen. Dette skjer i narkose. Ingenting å grue seg til. Det som var litt ekkelt var at etter at du sovner fyller de magen med luft slik at de lettere skal kunne undersøke magen. Du vil derfor ha litt luftsmerter etter inngrepet.

Lengene mener at muligheten for å bli gravid ved prøverør ikke minker selv om du har endometriose. Derfor må man strengt tatt ikke fjerne endometriosen for å få prøverør. Man har heller ikke større sjangse for spontanabort enn andre. Endometriose kan gjøre at man har vanskelig for å bli gravid, men når man først har blitt gravid er det ingen større risk for abort. Endometriose kommer tilbake. Man bør derfor gå aktivt inn for å bli gravid i løpet at det første halvåret etter at man har fjernet det. Dersom mannen ikke har dårlig sædkvalitet er det mange som blir gravid på vanlig måte etter å ha fjernet endometriose. Det kan derfor hende at du må vente en stund med prøverør etter at du har fjernet endometriose, for det er ikke sikkert at det lenger er behov for kunstig befruktning.

Fakta om endometriose kan du lese om på sidene til foreningen for endometriose.

Lykke til!!!!

Hei! Søsteren min har endometriose. Hun har hatt to kikkhullsoperasjoner og ble gravid på 3.prøverørsforsøk. Jenta hennes er 1 1/2 år og hun lurte på om endometriosen var kommet tilbake. Men det viste seg at hun var gravid!!

Hei:)

Jeg fikk påvist endometriose i 2003. Jeg hadde da en 3 cm stor cyste på den ene eggstokken. Jeg fikk beskjed om å vente 3 mnd for å "se" om den forsvant. Det gjorde den selfølgelig ikke, den blev større. Jeg blev satt på venteliste til operasjon og blev "glemt". Etter 3 mnd ringte de fra sykehuset og beklagte at de hadde glemt meg men at jeg kunne komme med en gang. Da var cysten stor og jeg hadde begynt å få endometriose cyste på andre eggstokken også. Operasjonen skulle være kikkhul men ettersom cysten var så stor så måtte de åpne helt opp, dvs gjøre en laparotomi. Jeg har et operasjonsår som ligner på et keisersnitt. Opersajonen og narkosen gikk greit. Reiste hjem to dager etter operasjon og måtte være sykemeldt i 6 uker pga at jeg har mye tunge løft i jobben.

Etter operasjon skulle jeg ta hormoner som skulle stoppe mensen sån at endometriosen fikk tørke helt ut. Dette glemde de å gi til meg og etter 3 mnd hadde jeg en ny cyste på 5 cm. Jeg blev henvist til IVF og kom inn to uker etterpå. Jeg startet med behandlingen og blev gravid på første forsøk:). Da gutten min var 7 mnd var cysten borte.

Nå har jeg dessverre fått en ny cyste og skal inn til IVF behandling igjen. Gutten min er 16 mnd nå.

Legen fortalte meg at endometriose er noe dritt da du prøver bli gravid men at du har veldig gode sjanser for å bli gravid med hjelp av IVF og at etter du fått de barnen du vil ha finnes det mangen behandlingmuligheter sån at du kan leve et normalt liv og ikke opereres hele veien.

Siden endomeriosen din også sitter på eggstokken har du sikker litt vanskelig å bli gravid. Ikke umulig men litt vanskelig. Du har jo også en eggstokk til så kanskje hvis du opererer vekk endometriosen at sjansen for å bli gravid øker.

Håper uansett at det går fint med deg. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...