Gå til innhold

Seteleie - Hvor kjenner dere spark?

Anbefalte innlegg

Hei dere: -)

Dere som har seteleie - hvor kjenner dere spark og hikke?

Jeg er 37 + 0 og jm mener babyen ligger i seteleie ( er allerede henvist til ul neste uke, men kjekt å høre hvordan dere andre har det)..

Jeg kjenner masse bevegelser nederst i magen. SOm om babyen "tråkker" på urinblæren.. det kan også kjennes som kiling og stikking eller bølgende rolige bevegelser.

Ryggen kommer ut på høyre eller venstre side av magen - midt på, som om babyen skyter rygg. Innimellom presses ryggen ut på f.eks høyre side - samtidig som en fot (eller annen kroppsdel) presses ut i motsatt ende. Føler da at babyen strekker på seg på tvers av magen.

Hikking kjenner jeg øverst i magen, midt på eller på sidene. Generelt har jeg lite bevegelser rundt ribbena oppe i magen.

JM kunne ikke kjenne hodet hverken oppe eller nede. Når jeg kjenner etter selv føles nedre del av magen myk.. det ikke noe hard og rundt der iallefall..

Blir kjempegla for tilbakemeldinger fra dere andre med bebiser i seteleie.. urolig for at min ikke vil snu seg til termin (HYL)..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6776913-seteleie-hvor-kjenner-dere-spark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Jeg har hatt to gutter i sete. Han jeg har nå skal ut med ks om 4 dager... Det føles som om en fot kommer ut av og til. Men det jeg kjenner best er hodet som ligger øverst mot ribbebena. Det presser noe utrolig av og til! Virker som om han tar tak og står oppover. Ikke noe behagelig.... Godt du har fått ul da så blir det litt tryggere. De kommer sikkert til å prøve å snu utvendig. Det er ikke noe behagelig, men du får valium...

Lykke til!

• 2 uker senere...

Jeg er i uke 35 og bebisen min ligger med rompa/ryggen ned. Rompa litt forbi bekkenet. Var på ul i forrige uke. Jeg trodde kanskje bebisen hadde snudd seg for jeg kjenner også mye liv i bekkenet, ned mot blæra. Men på ul viste det seg at det jeg kjente er barnet som snur seg litt fra side til side. Sparkene kjenner jeg på høyre side av magen, litt nedenfor ribbeina. Der ligger både føtter og armer ifølge lege/ul. Hun sa det var enda tid for at banet kan snu seg, men at siden barnet ble målt til rett under 3 kg (allerede) var også sjansene mindre. Skal tilbake til vurdering om noen uker. Grensen for å få keisersnitt ved setefødsel var 4200 g sa hun, så jeg vil nok velge det om det blir akutelt.

• 4 uker senere...

Lege og Jordmor sa at baby lå i seteleie, og jeg skal sjekke om defremdeles stemmer neste uke. Da er jeg 36+noen dager.

Jeg kjenner mest liv på høyre side av magen. Nesten langs hele høyre side. Og masse helt nederst i magen der skambenet begynner. Føles som om babyen prøver å spenne seg ut allerede hehe.

Hikking har jeg bare kjent en gang, og det var også helt nederst i magen.

Kjenner ingenting på venstre side av magen, og det er ikke så høyt oppe disse bevegelsene. Så ribbena har fått være i fred.

• 2 uker senere...

Jeg har også seteleie for andre gang og er i uke 36. Som sist kjenner jeg mest spark rundt navlenivå. Det skifter litt på hvilken side av navlen, men mest på ventre siden. KJenner hodet oppe ved ribbena en gang iblandt. Kjennes ut som en biljardkule som presser frem innenifra.

Hikking kjenner jeg daglig. Som sist merkes det desidert best nede i bekkenet.

Jeg har aldri hatt hodeleie så jeg vet ikke hva som er forskjellen på hode/seteleie. Men jeg har iallefall aldri hatt noen av disse smertefulle sparkene mot ribbena som mange gravide snakker om.

• 3 uker senere...

Hei,

jeg har 4 uker til temin og har seteleie for andre gang. Jeg kjenner som sist desidert mest bevegelse på "et belte" midt over magen. Jeg skal sjekke i morgen om babyen fortsatt sitter. Da blir det keisersnitt (ligger an til en fødselsvekt på 4300).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...