Gå til innhold

Får ikke til ammingen...

Anbefalte innlegg

Min lille jente er 4 uker nå, og vi styrer fælt med ammingen. Da vi kom hjem etter fødselen var hun svært trøtt, og sude dårlig på puppen. Etter to uker oppdaget jeg at hun ikke gikk opp i vekt, og helsesøster anbefalte å pumpe og gi på flaske etter amming. Og der er vi altså fortsatt.. Jeg føler egentlig at suge taket er bra, kanskje blitt lagt til litt for høyt av og til. Det som skjer er at hun slipper taket i ett sett, de gangene hun ikke slipper taket sovner hun rimelig fort. Har vært¨på ammehjelpen sine sider og prøvd alle måter å legge henne til puppen på- blir snart sugeforvirret, jeg:) Noen som har gode råd? Har så lyst til å få dette til, men amming, flaske og pumping tar alt for lang tid, får jo ikke tid til storesøster.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6776830-f%C3%A5r-ikke-til-ammingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må du tenke over om du faktisk vil dette. Er det verdt det, gidder du? Ja? Nei? Valget er lovlig, selv i norge ;), og ditt alene.

Vil du fremdeles forsøke å amme: Bruker du ammepute slik at du kan støtte oppunder og ikke holde henne oppe? Massèr inni håndflatene, kil under føttene, gå med fingrene oppover ryggen, det holder henne våken. Når hun BEGYNNER å glippe, tar du henne fra brystet og legger henne på rygg på et pledd (uten det over seg, leketeppe) til hun begynner å protestere. Så tilbake til puppen igjen. Dette trikset kommer ikke fra eget bryst (sic) og hjalp veldig hos oss. Vi måtte også kle av henne til bare body før amming, ellers ble hun for varm og sovnet.

Lykke til!

Hei! Og takk for svar.

Om jeg ønsker dette? Tja..Ønsker i hvertfall ikke å gi opp for lett, så jeg gir det i hvertfall en uke til. Har liksom et håp om at dette er noe hun vil vokse seg av, bli større i gapet e.l.

Det var mange gode råd, men alt er prøvd fra før uten resultat, bortsett fra det med å legge henne på magen. Har prøvd det, men synest ikke det var særlig resultat.

MEN det skal sies at hun faktisk suger bedre i dag, slipper ikke taket etter ett par sug, men holder faktisk en liten stund. Virker som hun bare slipper litt på taket slik at hun får mindre pupp i munnen..Kan det kanskje være pga flaskematingen? Ellers lurer jeg litt på om brystskjold kan være til noe hjelp. Noen som vet? Har forresten fått time på ammepoliklinikken, kanskje dei har noe lurt å komme med..

hadde samme problemet som deg, eller rettere sagt har. Jeg bruker nå skjold for å amme henne med. det ligner på flaskesmokk, og sugetaket blir bedre. det er mange argumenter mot skjold, bla at barnet får i seg mindre melk, at barnet ikke vil ta pupp etterpå. men jeg har kjempegode erfaringer med skjold. (bruker medela sine) jenta mi går fint opp i vekt, og det er virkelig å foretrekke forran flaskekoking eller pumping. Kjøp mange skjold og kok en liten panne med dem en gang om dagen, så har du hele dagen. Det er jo nesten like enkelt som naturlig amming, og får man ikke barnet til å ta puppen på den vanlige måten er det jo bedre med skjold en å ikke amme i det hele tatt.

Lykke til

Jenta mi holdt også på sånn. Enten sugde hun bra - men sovnet, eller så sleit jeg med at hun ikke klarte å suge seg fast..

Dette løsnet etterhvert når hun ble eldre og orket mer..

Når hun sovnet var det kiling under føttene, i hendene - men det mest effektive var å gni litt på kjaken..

Skjønner deg absolutt når du sier at det tar laaaang tid, snuppa her brukte 1 time pr diemåltid, + 1/2 time på koppemåltidet etterpå... og så var det på'n igjen etter kort stund. Jeg hadde ingen storesøster å ta meg av da...

Men trøsten er kanskje at om/når dere endelig får dette til, og hun spiser seg god og mett på bare diing, og du slipper pumping/flaske i tillegg, så er det jo absoulutt det letteste da.... (mager trøst når det står på som verst)

Hadde det som deg de første 8 ukene... Mye tid som gikk bort på amming, pumping, flaske,koking osv. osv. Fikk ikke tid til kos i det hele tatt. Det som løste problemet, var en tur på ammepoliklinikken hvor vi fikk hjelp til påkobling og bruk av tvillingstilling slik at lille M fikk bedre tak. Gikk også til anskaffelse av ammepute. Ammingen har gått problemfritt etter disse små tiltakene:-)

Hjalp sikkert på motivasjonen for å holde ut at jeg absolutt ville amme, angrer ikke på det nå mhp hvor mye tid som går bort ved evt. mme og flaskekoking, oppvarming osv.

Annonse

sønnen vår strevde flere uker til våres store fortvilelse. så fikk vi hjelp fra barnepoliavdelingen på sykehuset av en fantastisk dame. Dette var i kristiansand og hun het Rachel Myhr,vet ikke hvor du bor men har de ikke en slik avdeling der? vi brukte brystskjold først så han skulle forstå åssen det skulle gjøres!

Takk for mange svar!

Det har faktisk ordnet seg fint for oss! Var på ammepoliklinikken og fikk kjempe god hjelp. Hun klarte virkelig å få åpnet gapet på den lille, og viste meg to alternative stillinger som gjør tilkoblingen lettere, og enklere å styre. Var ikke så mye som skulle til for å løse ett stort problem.

Siden vi var på poliklinikken har jeg ikke gitt en flaske, eller pumpet en gang.Og bleiene er gode og tunge. Er veldig fornøyde både jeg og den lille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...