Gå til innhold

stønad fra trygdekontoret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når får du det? Hvor mye? skal du søke? Hvordan søker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engangsstønaden? Den kan du søke om lenge før fødseltror jeg. Jeg søkte rett etter fødselen sist, og hadde pengene på konto et par dager etter. Den er på 33.000 og noe.

Skrevet

Hvis det er engangsstønaden du tenker på er den på 33 500, og kan utbetales tidligst 12 uker før fødsel, og kan senest søkes om 6 mnd etter fødsel.

Man kan søke når man har passert 26 fullgåtte uker. Søknadsskjema får man på trygdekontoret, man må ha med kopi av helsekort/attest fra lege med termindato som er datert etter uke 26.

Skrevet

Nei, det gjelder vel bare de som ikke jobber eller noe sånt??

Jeg har hatt fast jobb siden 1998 og jeg fikk ikke... Men jeg fikk da 80% lønn i et år. Det tror jeg ikke de som får engangsstønad får, men kan hende jeg tar feil...? Kan ikke reglene skikkelig...

Skrevet

alt rett det juni80 skriver her.Engagasstønaden er for de som ikke hsr jobbet i svangerskapet.Jeg jobber og får derfor fødselspenger.Men da må du jobbe minst 10 av 6 mnd du er gravid osv.

Skrevet

Man går på trygdekontoret, fyller ut søknadsskjema og leverer kopi av helsekortet.

Skrevet

takk for svar, når er det vanlig å søke omc det da? HVor lang behandlingstid er det?

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at man ikke behøver å sende søknad før det er 3 måneder igjen av svangerskapet.

Skrevet

Hvis Engagasstønaden er for de som ikke har jobbet i svangerskapet..Og fødselspenger er for de som har jobbet minst 10 av 6 mnd du er gravid osv...? JEG har ikke jobbet i hele svangerskapet. Vært sykmeldt. Har kun 50% stilling. Er sykemelding det samme som å ha "jobbet" iforhold til fødselspenger? eller må jeg sende søknad om engansstønad, for jeg har jo ikke jobbet?

herregud, blir gal av papirer jeg.......

Skrevet

Hvis du ønsker pengene utbetalt så tidlig som mulig kan du søke når du er 26 fullgåtte uker. Du må har vært på kontroll etter 26 fullgåtte uker, og enten ha attest fra lege som sier at du har passert 26 uker og alt står bra til, evt. kopi av helsekortet.

Dette var de veldig nøye med når jeg søkte (i oslo) Fikk ikke levere søknad før jeg kunne legge frem bevis fra legen om at jeg var passert 26 uker og babyen var frisk og rask. Dette for at jeg ikke skulle kommeut av det med økonomisk gevinst dersom jeg aborterte i følge damen på trygdekontoret.

Reglene er forskjellige fra plass til plass. Noen plasser godtar de at du søker så snart du tester positivt.

Pengene kan utbetales tidligst 12 uker før termin. Behandlingstid er forskjellig fra plass til plass. Her gikk det veldig fort. 3 dager etter at jeg hadde levert søknaden fikk jeg brev i posten om at søknaden var innvilget og at pengene ble utbetalt til min konto 12 uker før termin.

Skjemaet man skal fylle ut kan være litt knotete, så det er greit og få hjelp på trygdekontoret for å fylle det ut. Ikke alle som jobber det som kan det, men dersom personen i skranken ikke kan hjelpe til er det bare og kreve å få snakke med noen andre. De er jo tross alt ansatt for og hjelpe til med slikt. dersom man ikke fyller ut helt riktig risikerer man og få det i retur, og da tar ting fort lang tid.

Kort sagt, vent til du er 26 uker, gå til lege og ordne den delen, ta med helsekortet, gå og søk, så har du pengene i uke 28 med all sannsynlighet.

Skrevet

Engangspenger er for de som ikke har rett på fødselspenger (lønnet permisjon)

Dersom du har mottatt lønn, sykepenger eller dagpenger i minst 6 av de siste 10 mnd før fødselen har du krav på fødselspenger og vil derfor ikke ha krav på engangsstønad.

50 eller 100% stilling har ikke noe å si, eneste unntaket er dersom du har tjent/mottatt så lite penger i mnd at det du vil få sammenlagt i permisjonen i fødselspenger tilsvarer mindre enn engangsstønadsbeløpet. Du vil da få engangsstønad i stedet for fødselspenger. Men da skal du tjene svært lite (utbetalt 3000 kr i mnd el no)

Ergo skal du ikke søke om engangsstønad, men du må jo fremdeles innom trygdekontoret for og søke om fødselspenger da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...