Gå til innhold

Naar burde jeg kjoepe et saant gravid bilbelte???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er anbefalt å bruke det fra man vet om graviditeten, men de fleste begynner rundt uke 12, eller når magen begynner å vokse og det vanlige beltet blir ubehagelig over magen. Jeg er i uke 10 og har fått en del mage, og kommer til å begynne å åbruke gravidbeltet veldig snart. Må bare kjøpe først (forrige gang lånte jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer ikke til å kjøpe det.. Ser på det som en ting som folk har skapt for å tjene masse penger. Lett å "lure" bekymrede mødre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfrøken..

har du fått stor mage allerede?

vises kanskje litt på meg er bare snart 8 uker..trodd egentlig det bare hvar innbilling..for sist fikk jeg ikke mage før etter uke 18..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 8+4, og hentet mitt på posten i dag. Men kommer ikke til å begynne å bruke det før vi sier det til folk...blir jo lett avslørt viss ikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått en tydelig mage. Ikke så stor, men heller ikke til å ta feil av, stefaren min gjetta det allerede i forrige uke og da var den mye mindre. Får ikke på meg de vanlige buksene mine lenger, og gensere begynner å gå oppover på magen. Var å skulle kjøpe mammagenser i dag, men pga veldig dårlig utvalg ble det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet ikke håpefull...men jeg kjøper meg et sånn til uka...uansett pris....jeg vil kjøpe alt som gjør dette til et sikkert svangerskap=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltet koster ca 300kr i bilforretninger.. jeg brukte i forrige svangerskap, og også nå. Så fort magen kommer over skambeinet skal det brukes, altså fra uke 10 ca. En billig investering, bare tenk hva skjer i magen når du kolliderer og beltet ligger over barnet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid magebelter ER VIKTIG. mange jeg kommer i kontakt med sier at jo men de setter bare beltet under magen. det er ikke det samme i et krasj vil belte forflytte seg opp og gi et støt til magen som kan være svært alvorlig båder for mor og barn. Gravidbelte vil gi et trykk over lårene og bekkenet i stedet. bare en kommentar om "salgstriks".

ved 10-12 uke begynner livmoren og trenge så stor plass at set kommer opp fra bekkenet hvor det har ligget tryggt og godt til nå. fra da av er det viktig med gravidbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene..tenker jeg får kjøpe et belte nå da...er vel ingen vits i å vente for lenge..er nå ganske nøyaktig 6 uker på vei!

Men hvor får jeg kjøpt det?? Babyshop eller bilforretning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler ;) Babyshop har iallefall.. Ganske viktig at man bruker slikt belte.. Var en diskusjon på skravlesiden jeg ble ganske så provosert av. to av de gravide brukte å sette fast sælen i den sæleholderen og bare bruke den sælen som går diagonalt.. Det sier seg selv at dette er livsfarlig. Jeg har sett litt for mye trafikkulykker med folk som IKKE bruker belte i det hele tatt, og dette har akkurat samme effekten som det disse to gravide drev med.. Det er en grunn til at den delen som går tversover er der. Jeg har ikke kjøpt meg gravidbelte enda, men kommer til å gjøre det snart.. Etterhvert som graviditeten blir mer og mer synlig blir også livmoren mer og mer blodrik.. Tenk på hva som kan skje om du krasjer i 80 km\t med en personbil eller et autovern.. Bare sånn til ettertanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig å få på plass?.. Tenker i forhold til at noen ganger kjører jeg bilen selv mens andre ganger sitter jeg i passasjersetet, og da må man jo flytte på beltet hver gang da... Noen som har noen tips i forhold til dette?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta og løsne det nesten helt og dra det opp over seteryggen og tre det ned på andre seteryggen og stramme igjen. Jeg har et fra sist svangerskap og vi ble enige nå om at vi kjøper ett til nå så har vi ett både på førersiden og på passasjersiden til en hver tid. Minsten sitter i et sånt svært bakovervendt sete så det vil bli kjempevanskelig å få festet gravidbelte på passasjersiden siden det stete står i spenn mpt passasjerstolen, så sparer vi oss for mye tid og irritasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt enda (er fem uker på vei) men kommer til å kjøpe det snart da jeg har god tro på at det redder liv (Viser til en ulykke på stord for ca to år siden der en jente mistet barnet sitt noen dager før termin pga en bilulykke.) og jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan for at dette ikke skal skje med meg. og du som sa det bare var funnet på av folk som vil tjene penger: vel.. ja.. Men det funker!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på baby koz i dag for å kjøpe ett men var utsolgt! mange gravide i skien må vist! damen sa at men pleier å begynne å bruke det når man er 2 måneder og frem til fødsel! jeg skal kjøpe ett sont når dem får det inn igjen!!!!!!!

 

koz juni-baby ikke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et intervju på TV med en Trygg Tafikk-fyr som sa at det ikke er anbefalt å bruke slik spesialbelte for gravide. Det har ingen effekt ved kollisjon, sa han. Bruk vanlig bilbelte og stram det under eller over magen - ikke midt på - slik at det sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er klippet ut fra Trygg trafikk sine sider:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=2183

 

Gravid – hva bør man tenke på?

Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men har ikke betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Slike beltestyrere kan kjøpes eller leies i barneutstyrsforretninger.

 

Så det har altså ingen betydning om du bruker det eller ikke... Jeg hadde sist, men sluttet å bruke det etter litt fordi det var tungvindt og ukomfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...jeg har kjøpt sånn belte i dag...på thorsov.....det kostet 399,- er sikkert ikke alle som har den butikken i nærheten da..menmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...