Gå til innhold

Hvor lenge kan babyen sitte i bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart legge ut på en biltur som vanligvis tar ca. 6 timer. Nå skal vi ha med babyen vår for første gang. Hun er 2 måneder. Er det noen som aner hvor lenge det er forsvarlig å la dem sitte i stolen om gangen? Og hvor lange pauser bør man ha innimellom? Jeg har hørt folk si forskjellige ting.. Har blitt litt usikker av den grunn!

Bilstolen vår er av typen Acta Graco Autobaby.

Håper noen kan svare oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var akkurat i barnebutikken å spurte om dette:)

Vi har også Akta Graco bilstol, og siden disse er nesten 90 grader i ryggen så bør man sitte kortere tid i disse en f.eks Maxi cosi sitt.. (er nok derfor man hører så mye forskjellig, for alle seter er forskjellige)

Han sa 1mnd-10 min, 2mnd-20 min, 3mnd-30 min o.s.v.

Så var jeg deg, så ville jeg brukt sikkerhetsnett på den turen dere skal på, så slipper dere å stoppe hver halvtime liksom:)

Skrevet

Sikkerhetsnett?? Hva er det??

Skrevet

Hei Anonym=)

Dersom du tar i veien og babyen er vaaken saa ville jeg stoppet ganske ofte. Kanskje ikke saa ofte som hvert 20min men det maa du se litt an ogsaa.

Dersom babyen sover saa ville jeg kjoert til barnet vaaknet.

God tur og klemmer fra

Skrevet

Får leid nett hos babyshop o.l, forsikringsselskap og biltilsynet. Da bruker du bare bagen i vogna, og setter inn på en slags base i bilen og har nett over.

Trygg og god transport:)

Skrevet

vi kjørte til foreldrene mine som bor 3.5 time unna da lillegutt var 4 uker. han elsker å kjøre bil, og sovner som en stein i bilsetet. så vi kjørte så lenge han sov, og tok en god pause med pupp da han våknet når vi var halvveis. så sov han videre resten av veien til han var framme.

Skrevet

Har samme sete, Lukas har sovet der bra lenge :-) Tror nok dem skriker om det er ubehagelig!

Skrevet

Dette står på Trygg Trafikk sine nettsider:

"Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid".

Hvis man skulle stoppet hvert 20. min eller der omkring som enkelte mener hadde man jo for det første omtrent ikke kunnet reise på butikken med den lille engang + at babyen ikke hadde fått sove noe i det hele tatt. Tenk deg selv å bli vekket så ofte!!

Skrevet

Fysioterapeuten på barsel sa vi måtte lytte til barnet når det gjalt å sitte i bilstol. Stoppe når det virker ukomportabelt. Ellers har jeg hørt ca 30 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...