Gå til innhold

Gulp/oppkast - har dere opplevd slikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som hadde bestemt meg for å ikke bli hysterisk mamma, vel det er enkelt å si det før ungen blir født.

Lille gutt har nå blitt 4 uker gammel og de siste dagene har han kastet opp en del, sånn skikkelig oppkast at jeg kjenner magen hans trekke seg sammen. Brekker seg noen ganger først og så kommer det en god del ut. Stort sett etter hver amming. Innimellom gulper han også vanlig. Jeg ringte til hs på torsdag og da sa de at små barn ofte kan gulpe opp alt de drakk ved siste måltid. Jeg vet at det er mest sannsynlig at dette er normalt og at det vil gå seg til. Men likevel bekymrer jeg meg, han gulpet ikke noe de to første ukene, så var det bare sånn normalt de neste ukene og så er han slik nå. I dag tidlig da han våknet var han helt kliss våt av egen oppkast og når jeg så på laknet hans var det på noen steder mørkebrune flekker. Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne det med, det var ikke mye, men det skal da ikke være slik? Da jeg skiftet på han i dag tidlig hadde han noen få små mørke flekker i bleia, han hadde det den første uka også og jm forklarte hva det var og at det var normalt, men jeg husker ikke noe av det hun sa (litt ammetåke).

Jeg får bare så vondt i meg når han kaster opp slik. Lurer på om det er noe jeg har spist feil eller noe jeg kan gjøre for han. Har hevet sengebunnen slik at han ligger litt oppover, men det hjelper ikke, han kaster like mye opp om han sitter eller ligger. Så jeg vet ikke om det kan være refluks.

Ellers er han veldig rolig for tiden, sovner bare av seg selv og sov i 7 timer i natt, har aldri sovet så lenge før. Normalt ville jeg bare jublet av glede, men nå blir jeg bare bekymret av det også.

I tillegg bæsjet han mørkegrønt i går, det hjalp jo ikke akkurat på humøret mitt.

Jeg vet at dere ikke er leger og slikt, men kan dere ikke si om dere har opplevd noe lignende og om dere ville ringt til legen. Skal til hs på tirsdag og det er vel ikke noe akutt, men vet ikke om jeg orker å vente så lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

kanskje det kan være at han har øke dager og spiser mer,? da bruker magen tid på å regulere den nye mengden med melk som han suger. det overflødige vil da noen ganger komme opp i form av oppkast og gulp. Dette er vanlig. Første min hadde det sånn de første mnd.

Og Så lenge han ikke har sprutbrekkninger som står ut på gulvet og oppkastet ikke kommer flere timer etter måltidet mener jeg det ikke er noe å bekymre seg over. sjekk om han tisser, det betyr at han får i seg nok mat.

Skrevet

lillegutt her har kastet opp en del ganger. da har det kommet skikkelig masse, ut av nesa også! ser skikkelig fælt ut! vi blei bekymra og dro på hs for å veie lillegutt, og da hadde han gått opp kjempemasse på kort tid. så de sa at det mest sansynlig bare var overskuddsmat som kom opp igjen, og når jeg tenkte etter kastet han som regel opp etter at han hadde spist. ser veldig mye ut, for melka er jo blanda med spytt også.. så nå som vi passer litt mer på at vi ikke gir mat altfor ofte (men selvfølgelig hvis han er sulten!!), så har han nesten ikke kastet opp mer.

han var forresten kvikk og opplagt selvom han kastet opp, men hvis gutten din virker slapp og uopplagt, ville jeg kanskje blitt litt bekymret.

Skrevet

Hm, kanskje jeg har gjort feil da.

Jeg tenkte nemlig at siden han kastet opp så mye så måtte jeg gi han melk oftere. Så jeg har ammet så fort jeg har sett tegn til at han var sulten. Også fordi jeg ikke syntes han drakk så mye av gangen hver gang jeg ammet han.

Han har ikke blitt veid på snart 2 uker så jeg vet ikke om han har gått mye opp i vekt. Skal veies neste tirsdag.

Forresten kaster han opp når som helst, mest etter amming, men kan også våkne når han har sovet i 1 eller 2 timer, kaste opp (men ikke så mye som etter amming da) og så sovne igjen.

Men han tisser, selv om det ikke er så mye som vanlig.

Kanskje jeg skal prøve å redusere amminga. Sukk, ikke så lett dette her gitt.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt ham med til legen hvis det er som du sier at han virkelig brekker seg og kaster opp med muskelsammentrekniger vet jeg ikke om er så normalt. Har selv ei skikkelig gulpejente, som da hun var mindre, gulpet til alle tider. Både like etter og lenge etter måltidet og store mengder, men hun brakk seg aldri. De brune flekkene synes jeg også er vært et legebesøk, selv om det bare kan være mecon (vet ikke om det heter det på norsk). Det er sikkert normalt alt, men ville sjekket uansett.

Skrevet

gutten min hadde skikkelig brekninger når han kastet opp. akkurat som vi voksne gjør når vi kaster opp. også ut av nesa og hele pakka. men som sagt, nå som vi ikke gir pupp uten at han er sulten, har det ikke skjedd mer heller.

hørte om noen som hadde en baby som gulpet rødt, altså med blod, og blei kjemperedde. viste seg at moren hadde veldig såre brystvorter, og blodet kom derfra. så behøver ikke være så farlig. men for all del, hvis gutten ikke viser interesse for kontakt og virker slapt, og heller ikke legger på seg, da ville jeg kontaktet lege. man kan dra innom hs og veie når man vil, de hjelper deg med det. hvertfall den hs jeg hører til.. :)

Skrevet

Gulp - vår jente begynte å gulpe voldsomt fra hun var ca 3 uker, når er hun øyeblikk 10 mnd og det renner ut av henne enda, gulper etter melkemåltid, grøt og middag... har mange klær med tomatpurè flekker... håper hun snart gir seg, har mange skift til dagen og moppen står konstant klar hos oss...

Sprutbrekkninger har me og hatt-

Og bæsjen blir ofte grønnlig

Skrevet

Hei!

Da min lille var ca to til seks uker hadde han ganske ofte sprut oppkast. Ringte legevakta, og de sa at hvis han kastet opp etter hvert måltid, så MÅ det sjekkes med en gang, men hvis det bare skjer en gang i blandt, så er det sannsynligvis normalt. Tok han med til legen, og det var ingenting i veien med lillegutt, bare litt umoden lukke muskel fra magesekken. Han er nå ni uker, og det har roet seg veldig. Skjer fortsatt av og til, men hvis jeg passer på at han raper når han har spist, og å pumpe ut første melken hvis jeg har veldig spreng(har en enorm melkeproduksjon), så går det som regel bra. Han gulper fortsatt endel, men nå er det bare peanuts i forhold. De brune flekkene har jeg ikke erfaring med (kanskje det er gammelt blod fra brystene dine hvis du er sår?? )

Ville tatt en tur til legen hvis du er bekymret, og i allefall hvis det skjer etter hvert måltid, men det er sikkert ikke noe galt med din baby heller. Du kan også ringe legevakten hvis du er urolig nå. Du får snakke med en lege på telefonen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...