pastasalat Skrevet 21. oktober 2006 #1 Skrevet 21. oktober 2006 Fikk et tips av en venninne i går. Hun fødte på vinteren og sa det var en del trekk på sykehuset. Blir man kald er det lettere å få brystbetennelse og det fikk hun, kjempedårlig....40 i feber og veldig vondt (hun sa hun heller ville hatt en skikkelig influensa). Derfor sa hun det kan være lurt å ha en ullundertrøye med for sikkerhets skyld. Kanskje ikke så dumt?:-)
kozemamma*nå 2 barnsmor* Skrevet 21. oktober 2006 #2 Skrevet 21. oktober 2006 MEGET SMART!!! jeg fikk det men da var da jeg var hjemme fordi smarte berta her ikke gikk med genser uten på t skjorta da jeg til og fra vaskekjelleren og vasket babytøy...
Gjest leelu23 HØYGRAVID Skrevet 21. oktober 2006 #3 Skrevet 21. oktober 2006 åååå be til gud å la det være kaldt på sykehuset... er så DRITTLEI svetting og heteslag.. og på barsel svetter man ikke mindre heller... men takk for tipset.. da skal jeg passe på at puppene får godt med ull rundt seg når jeg står i gisper etter luft i vinduet
msbu Skrevet 21. oktober 2006 #4 Skrevet 21. oktober 2006 Ull-ammelinnlegg er jo et OK alternativ, hvis man er varm ellers, men bare vil passe på puppene. I mange tilfeller kan man nok unngå brystbetennelse bare man er obs på symptomene som kommer på forhånd. Det er ikke uvanlig med såkalte tette melkeganger eller melkekjertler. Da blir man rød, varm og øm i et område av brystet, gjerne på yttersiden, der babymunnens masserende bevegelser tar noe dårligere. Hvis man da ikke får drenert ut den melka som tetter til, vil man utvikle brystbetennelse i løpet av kort tid. Det man kan gjøre for å avhjelpe problemet er å snu babyen, og la underkjeven jobbe med det ømme området, for det er den som er mest effektiv. Dette kan være noe vanskelig når man sitter og ammer, men legger man babyen på golvet, og bøyer seg over, kan man få babyens underkjeve til å jobbe der man selv vil (ser litt snålt ut, men hva gjør man ikke når nøden er størst). I tillegg kan man massere det ømme området, mot brystvorten, for å hjelpe til å drennere ut melka fra problemområdet, gjerne mens man tar en varm dusj. La babyen få pupp veldig ofte, masser selv hvis babyen ikke er sulten. Det er litt arbeidsomt, men virkelig verdt å få bukt med problemet for å unngå verre plager. Jeg har selv opplevd dette med begge mine barn. Med nr. 2 fikk jeg i tillegg feber, og var nok ikke langt unna betennelse. Men begge ganger har jeg greid å få åpnet melkegangene, og da forsvinner smertene av seg selv. For meg har det vært snakk om ca 1 døgns jobb og ømhet begge gangene, så har alt vært i orden igjen. Greit å vite hva man selv kan gjøre for å slippe å utvikle betennelse, når man først begynner å få symptomer. Men som dere sier, det er jo også greit å forebygge med å holde seg varm.. Lykke til, jenter!
to tette og ei badehette:o) Skrevet 21. oktober 2006 #5 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg ser at både jeg og leelu23Høygravid er av samme typen når det gjelder varmen:o) Jeg og tror jeg svetter ihjel snart, håper bare dette gir seg når babyen kommer ut. Men kanskje vi heller skal gå til innkjøp av en ull-singlet?? Sparkjøp har jo mange fine:o) Jeg skal ivertfall kjøpe meg en ull-singlet, orker ikke tanken på å ha på meg en hel trøye i ull:o)
Snupidupi Skrevet 21. oktober 2006 #6 Skrevet 21. oktober 2006 Sist født æ i juli og holdt på å dø av hete slag... men alle som si at di får på vintern også hold på å førgå av varme... men det e vel førsjell fra sjukhus tel sjukhus... så det skada sekkert ikke å ta me sæ før dem som ikke veit kor det e på demmers sjukhus...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå