Gå til innhold

November: Dinamamma!


Annette m/jenteengel & Sander

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Først må jeg jo si gratulerer med den nyfødte =)

 

Leste i et innlegg fra deg lenger ned her at du har født 5 og 6 uker for tidlig. Jeg fødte gutten min 6 uker for tidlig den 30. sept. Han har ligget litt i lys pga. gulsott, og fikk mat gjennom sonde før han skjønte hva puppen skulle brukes til! Og lå på varmemadrass. Akkurat som din nr. 1.

 

Jeg har et lite spm. til deg.. tenker du kanskje har erfaring! Sander tar pupp av meg, men forsyner seg ikke nok, så han har ikke gått opp noe siden tirsdag. Men heldigvis ikke gått ned heller. Det jeg lurer på er om du hadde litt "startvansker" med ammingen? Hvis du ønsker svare da! Håper bare det går seg til her. Har måttet gi han flaske i tillegg i ny og ne etter råd fra hjemmeteamet som har vært hos oss og veid han.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia=)

Takk, og gratulerer så mye til deg og=)

 

Hm.. Jeg må nok si at det var ikke noen vansker med ammingen i det heletatt da hun først "skjønte det" (gjelder forresten dem begge), men jeg innbiller meg jeg har sett i ett annet innlegg du skrev at dere bare var to uker på sykehuset?

Jeg var jo der 22 dager med hun som kom 6 uker for tidlig, nettopp pga at dem ville vite det gikk 100% greit med ammingen, sikkert fordi jeg selv også var ganske opptatt av det (syntes det var så kjekt å "slippe" flaske om det var mulig..).

 

Så det har gått helt fint, og jeg fullammet til hun var 6 mnd, begynte da med grøt og middag i tillegg, og ammet til hun var 9 mnd. Etter det ga jeg henne flaske for jeg syntes hun begynte å bli såpass "stor", og at det var på tide å slutte med puppen fordi hun ikke sov ordentlig på natta enda, hun våknet jo hele tida og ville ha kosepupp liksom..

 

Håper i allefall det går i orden etter hvert hos dere og, det er jo godt mulig han og bare trenger noen ekstra dager, slik som Dina gjorde.

(,")

 

Hvordan syntes du ellers hele opplevelsen ble da, med prematur fødsel og sykehusopphold?

 

Første gang (med Dina) syntes jeg det hele var litt overveldende,

det hadde ikke gått opp for meg at jeg skulle bli mamma før hun plutselig lå der i en kuvøse liksom..

Syntes det var fælt å ikke ha styringa selv over lillejenta mi, følte jeg måtte spørre pleierne hele tida om det var greit at jeg tok henne opp o.l.

Men med Frøya var vi jo ikke på kuvøseavdelinga i det heletatt,

og var på sykehuset bare 8 dager, så det var stor forskjell ja.

 

Lykke til med amminga da, klem fra

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Og takker for svar =)

 

Jo, var bare på sykehuset i 2 uker. Men det har kommet ei fra Ullevål og veid han. Hun har vært her 3 ganger og kommer torsdag igjen. Har kjempe lyst til å få i gang amminga skikkelig... synes det er slitsomt å først skulle prøve å amme han (han tar alltid noe av meg, men ikke nok), og så gi han flaske (ved annet hvert måltid), og pumpe meg etter hvert måltid... Fryse ned melk i isposer og styre med å vaske pumpe og flasker! He he... men øvelse gjør vel mester, så vi får bare ta en dag av gangen. Blir herlig når han en dag får det til helt. Da har jeg jo med meg matfatet overalt!

 

Synes det har gått greit mtp. prematur fødsel, er bare kjempe glad for at jeg gikk 34 fullgåtte uker. Jeg fødte ei skjønn lita jente i uke 21 i romjulen 2005, og hun var jo altfor liten til å klare seg. Men det var akutt betennelse i morkaka som startet den fødselen, så det har ingenting med denne fødselen å gjøre. Så hvorfor jeg fødte tidlig denne gangen aner jeg ikke. Det er mange spørsmål rundt det føler jeg. Gruer meg til neste sv.skap, selv om det blir noen år til!

 

Synes folka på sykehuset var veldig flinke. Men må si det var slitsomt å være der. Bodde på sykehushotellet og gikk frem og tilbake til nyfødt sengepost hver 3. time til stell, + pumping + at det skulle klaffe med måltider for meg i restauranten. Så det er utrolig deilig å være hjemme sånn sett!

 

Men jeg var heller ikke heeelt forberedt på å bli mamma så plutselig!! Det kom veldig brått på! Hadde hatt en del kynnere gjennom hele sv.skapet, og de siste nettene før fødsel kom de med litt mensvondt. Men tenkte ikke noe særlig over det egentlig! Så plutselig var det i gang og da gikk det kjempe fort!!

 

Godt å få høre litt fra andre med samme erfaring =) Da satser jeg på at amminga går som smurt etter hvert!

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette! Sorry at jeg blander meg inn i tråden deres.....

 

Vil du sende meg en mail på [email protected]? Nå som du har født (og jeg og snart forhåpentligvis) er det lettere å skravle via mail...er skravlesjuk!

Håper på mail!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...